جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 160168 12:26 1400/08/11
شکر در بازار جهانی 1.2 درصد گران شد

شکر در بازار جهانی 1.2 درصد گران شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شکر در بازار جهانی 1.2 درصد گران شد

شکر در بازار جهانی 1.2 درصد گران شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  • به‌گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، کمبود جهانی انرژی بازار شکر را تحت فشار قرار داده چون صادرکنندگان برتر دنیا نیشکر بیشتری را به اتانول تبدیل می‌کنند.
  • کمبود جهانی انرژی و تاثیر آن بر بازارهای کالا از منیزیم گرفته تا گوجه‌فرنگی، قیمت شکر را در ماه اکتبر به بالاترین رقم طی 4 سال گذشته رساند. برزیل و هند به‌دنبال افزایش قیمت سوخت، اتانول بیشتری از نیشکر تولید می‌کنند که بازار این محصول را با کمبود مواجه کرده‌است.
  • این دو کشور بازیگران اصلی بازار شکر در جهان هستند و روی‌آوردن آن‌ها به تولید بیشتر اتانول در 12 ماه آینده بر قیمت شکر تاثیر می‌گذرد.
  • شاخص قیمت شکر 1٫2 درصد در روز دوشنبه در لندن افزایش داشته و افزایش قیمت این محصول را از ابتدای سال جاری میلادی به 22 درصد رسانده‌است. قیمت شکر خام در نیویورک 1٫1 درصد بالا رفته‌است. این افزایش قیمت‌ها در ماه اوت صورت‌گرفته یعنی زمانی‌که مشخص شد سرمای هوا محصول سال جاری برزیل را از بین می‌برد.

افزایش قیمت بنزین در سائوپائولو تقاضا برای اتانول را بالا برده چون از اتانول هم برای سوخت اتومبیل در برزیل استفاده می‌شود. واردات بنزین این کشور در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی بیش‌از 10 برابر شده و به روزانه 42 هزار بشکه رسیده‌است.

طبق گفته سرپرست تحقیقات غذا و کشاورزی آمریکای جنوبی، بازار داخلی اتانول و بازار بین‌المللی شکر، هر دو به‌دنبال نیشکر برزیل هستند. وی گفت نفت بالای 80 دلار در هر بشکه پائین‌ترین حد قیمت شکر را به 17 سنت در هر پوند رسانده‌است.

هند، دومین صادرکننده بزرگ شکر در دنیا، قصد دارد تا 2025 برای سوخت 20 درصد از خودروهایش از اتانول استفاده کند. بنابراین تولید شکر که در سال‌های اخیر در بازارهای جهانی افزایش‌یافته بود محدود می‌شود.

انجمن شکر هند اعلام کرد این استراتژی باعث کاهش تولید شکر پالایش‌شده در سال آینده خواهد شد.

 صادرات شکر هند در 2022 و 2023 نصف 6 میلیون تن صادرشده در سال جاری میلادی خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |