پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 12978 15:22 1394/03/08
"شهر روی آب" غرق شد

"شهر روی آب" غرق شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
"شهر روی آب" غرق شد

"شهر روی آب" غرق شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وعده وزیر راه و شهرسازی ناکام ماند

مهدی زاهدی

m.zahedi25@yahoo.com

دوشنبه هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی که برای همایش ارگان های دریایی به محمود آباد سفر کرده بود در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران حاضر شد و از یک طرح جدید در حوزه شهرسازی رونمایی کرد.

عباس آخوندی دراظهار نظری که دراین سالها مشابه آن را فقط از حمید بهبهانی وزیر راه احمدی نژاد شنیده بودیم به صراحت اعلام کرد: "از جمله کارهایی که در آخر هفته شروع می‌شود ایجاد شهر جدید به روی دریا است"

او بدون اعلام جزییاتی در این باره به خبرنگاران گفت که تا چهارشنبه منتظر بمانند که این موضوع رسما اعالام خواهد شد.

آخوندی به جز این اظهارنظر تنها اضافه کرد: این شهر در جنوب ایران در اطراف لار و لامرد است و بحث این است که بتوانیم کیفیت زندگی در بنادر ایران را ارتقا دهیم اگر بخواهیم توسعه دریا محور داشته باشیم فقط نمی‌توانیم به حمل و نقل اکتفا کنیم بلکه باید امکانات زندگی را در آنجا فراهم کنیم.

با این حال پیگیری های خبرنگار جهان اقتصاد روزچهارشنبه برای کسب اطلاع از این موضوع به هیچ نتیجه ای نرسید تنها خبری که به دست آمد حضور قطعی آخوندی در همان مناطق مورد اشاره بود، در آخرین ساعات همان روز سرانجام وی درهمایش چشم انداز توسعه راه و شهرسازی جنوب فارس در لامرد فارس حضور یافت اما در سخنرانیش هیچ نشانی از اظهارات دوشنبه دیده نشد؛ گویی "شهر روی آب" وعده داده شده توسط آقای وزیر غرق شده است!

آخوندی البته درباره ایجاد مناطق جدید سکونتی درجنوب کشور در این همایش سخنانی گفت که البته در آن خبری از شهرسازی روی آب به چشم نمی خورد.

وزیر راه و شهرسازی دراین باره اظهار داشت: منطقه جنوب ایران از نظر توسعه شهری ، پیشرفتی نداشته است و با توجه به منابع انرژی فراوان و وجود زیرساخت ها در این منطقه می تواند اتفاقات خوبی در آن روی دهد .

آخوندی با اشاره به اصل مهم رقابت پذیری در منطقه گفت : باید با افزایش درآمد سرانه و کیفیت زندگی را ارتقا دهیم و این ظرفیت ها در منطقه لامرد وجود دارد .

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود : طرح آمایش سرزمین نیاز به بازنگری دارد تا پذیرش جمعیت و جانمایی ، سریع صورت گیرد زیرا بخش عمده توسعه کشور باید در جنوب و جنوب شرق کشور انجام شود زیرا که منطقه تابناک و لامرد برای پذیرش جمعیت ظرفیت زیادی دارند.

آخوندی ادامه داد: خوشبختانه برای جذب جمعیت به دلیل وجود تاریخ و فرهنگ غنی در این منطقه نباید کارها را از صفر شروع کنیم و فقط کافی است قدرت رشد و بالندگی را در مناطق مدنظر بپرورانیم. در گوشه و کنار این منطقه سابقه سکونت وجود دارد و اسامی شهرها حتی در سطح بین‌المللی نیز شناخته شده است. اندیشه من این است که توسعه ایران باید به سمت جنوب و جنوب شرق ایران برود و این امر امکان‌پذیر است.

مکان‌یابی دقیق سکونت گاه ها در کنار ساحل و پس کرانه‌ها

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم مکان‌یابی دقیق در کنار ساحل و پس کرانه‌ها اظهار کرد: امکان ایجاد شهرک‌های زیادی در این منطقه وجود دارد و باید علاوه بر ایجاد صنایع و اشتغال در کنار ساحل امکان ایجاد سکونتگاه‌هایی نیز فراهم شود. مطالعات بدین منظور انجام شده و نقاط مختلفی نیز از جمله در منطقه لامرد به دلیل وجود صنایع در حال احداث شناسایی شده‌اند. نباید شرایط به گونه‌ای باشد که صنعتی ایجاد شود اما در کنار آن به کیفیت زندگی ساکنان توجهی نکنیم. باید همه کارها اصولی و فکر شده باشد تا در نهایت شهرهایی ایجاد شوند که کیفیت بالای زندگی را به ساکنان ارایه دهند نه اینکه شبیه برخی شهرهای خودرو شوند که کیفیت پایینی دارند.

 
 
 
 


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |