جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 72269 12:01 1396/08/13
شهریار هاشمی: مزیت اتصال به بازارهای جهانی فراتر از معایب آن است

شهریار هاشمی: مزیت اتصال به بازارهای جهانی فراتر از معایب آن است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شهریار هاشمی: مزیت اتصال به بازارهای جهانی فراتر از معایب آن است

شهریار هاشمی: مزیت اتصال به بازارهای جهانی فراتر از معایب آن است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) نوشت: در حال حاضر برخی از تمهیدات در غالب قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذار خارجی دیده شده، ولی جوانب اجرایی و روش دریافت مجوز FIPPA تنها برای سرمایه‌گذاران چند ده میلیون دلاری و در موارد خاص توجیه‌پذیر کرده است.

شهریار هاشمی مدیر سرمایه گذاری های مهرگان تأمین پارس با بیان مطلب فوق درباره زیرساخت‌های مورد نیاز برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی، گفت: چابکی در ارائه زیرساخت حمایتی به سرمایه‌گذار کامل نیست و سرمایه‌گذار برای دستیابی به آن باید مراحل طولانی و بروکراتیک را طی کند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر اگر سرمایه‌گذاری مایل به دریافت پشتیبانی‌های مندرج در قانون تشویق و حمایت هم نباشد، برای افتتاح حساب بانکی باید یک فرایند ۲ تا ۳ ماهه را طی کند، در حالیکه این مدت زمان در کشورهای توسعه یافته برای دریافت مجوز فعالیت و تاسیس یک نهاد مالی نیاز است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: کندی روند زمینه های سرمایه گذاری باعث می‌شود دسترسی برای طیف گسترده‎ای از سرمایه‌گذاران که مایل به انجام این فرایندها نیستند محدود شود بنابراین ما باید بتوانیم فرایند ورود منابع را به کمتر از ۲ هفته کاهش دهیم.

وی در ادامه به ظرفیت های ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: ایران دارای زیرساخت نسبتاً مناسبی است و در حال حاضر از نظر تنوع، تمام ابزارهای اصلی قابل ارائه به سرمایه‌گذاراند. سرمایه‌گذاران می توانند در سهام شرکت ها، واحد صندوق های سرمایه‌گذاری، اوراق بدهی، ابزارهای مشتقه مانند معاملات آتی و اختیار خرید/فروش سرمایه‌گذاری کنند.

این مدیر زیر مجموعه هلدینگ مالی درباره استانداردهای مورد نیاز برای تبدیل شدن بازار سرمایه ایران به بازار سرمایه بین‌المللی گفت: برای تبدیل شدن بازار سرمایه ایران به یک بازار بین المللی باید گزارشگری مالی در سطح شرکت ها و هم از منظر رگولاتوری برای یکسان نگاه داشتن استانداردها بین تمامی شرکت ها رشد پیدا کند.

وی در ادامه افزود: برای مثال بارها چالش های پیوستن ما به اردوگاه IFRS مورد نقد و بررسی و تحلیل قرار گرفته است. لیکن نکته این است که کشورهای دیگر هم همین مشکلات را پشت سر گذاشته اند. بنا بر این از تجربه کشورهای در حال توسعه (کره، ترکیه و مالزی) می توان نتیجه گرفت ارتقای سطح استانداردها هر چند انرژی بر است ولی می تواند آنقدرها هم زمانبر نباشد.

هاشمی با اشاره به تغییر در ریزساختارهای بازار سرمایه چون دامنه نوسان، حجم منبا، توقف معاملات و مانند آن ها گفت: طبیعتاً مسیر گسترش و توسعه بازار در ایران هم به مانند بسیاری کشورها در حال طی شدن است و تا کنون قدم های بسیار خوبی در جهت محدود شدن دوره توقف نماد و افزایش دامنه نوسان انجام شده است و این رویکرد می تواند گام مهمی در جهت حرفه ای تر شدن بورس باشد.

وی درباره چالش های احتمالی اتصال بازارهای مالی به یکدیگر گفت: هر پدیده ای می تواند نقاط قوت و ضعف مختلفی را به طور همزمان داشته باشد. به عبارتی اتصال بازارهای مالی همانطور که احتمالا ریسک ها و تغییرات سرمایه‌گذاران سایر کشور ها را به بازار ما منتقل می کند، از دیگر سوی جذب سرمایه های خارجی را به همراه می آورد تا از موقعیت خاص اقتصادی کشورمان استفاده شود بدین ترتیب به رشد اقتصادی ما نیز کمک شایانی می کند.

هاشمی در پایان گفتگو با "سنا" تصریح کرد: در مجموع تجربه کشورهای مختلف نشان داده اتصال به بازار های جهانی و به خصوص اعتقاد به مکانیزم بازار آزاد در اقتصاد نقاط قوت به مراتب بیشتری نسبت به نقاط ضعف آن دارد که می تواند با استفاده از تجربه سایر کشورها در جهت محدود تر شدن بعد افزایش ریسک آنهم اقدامات لازم انجام شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |