جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 14289 16:45 1394/04/30
شفاف سازی دوباره سیف از رقم دقیق منابع ارزی بلوکه شده کشور

شفاف سازی دوباره سیف از رقم دقیق منابع ارزی بلوکه شده کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شفاف سازی دوباره سیف از رقم دقیق منابع ارزی بلوکه شده کشور

شفاف سازی دوباره سیف از رقم دقیق منابع ارزی بلوکه شده کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

همزمان با افشاگری انستیتوی مالیه بین المللی درباره داراییهای مسدودشده ایران

شفاف سازی دوباره سیف از رقم دقیق منابع ارزی بلوکه شده کشور

گروه نهادهای مالی

financials@jahaneghtesad.com

رئیس کل بانک مرکزی گفت: 24 میلیارد دلار از منابع ارزی در نفت هزینه شد، 22 میلیارد دلار به عنوان پشتوانه مالی طرح‌های ایرانی در چین و10 میلیارد دلار برای طرح‌های نفتی در بانک‌های ایرانی سپرده‌گذاری شد. ولی الله سیف با اشاره به حجم منابع ارزی بلوکه شده در خارج از کشور، گفت: رقم ۲۹ میلیارد دلار منابع ارزی بانک مرکزی است که پس از رفع تحریم های بانکی قابل استفاده می شود. این رقم همه منابع ارزی خارجی بانک مرکزی نیست و دلیلی هم وجود ندارد که حجم منابع ارزی بانک مرکزی اعلام شود. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بخشی از منابع ارزی به دلیل شرایط خاص استفاده شده است، افزود: به عنوان مثال ۲۴ میلیارد دلار از منابع در بخش نفت و برای انجام طرح های نفتی سپرده گذاری و هزینه شد. ۲۲ میلیارد دلار هم به عنوان پشتوانه تامین مالی طرح های ایرانی در چین و ۱۰ میلیارد دلار نیز برای طرح های نفتی در بانک های ایرانی سپرده گذاری شده است.

وی تصریح کرد: ظرفیت اقتصادی ایران زمینه جذب سرمایه بالایی دارد و همانطور که در هیئت آلمانی مشاهده شد شرکت های خارجی علاقمند سرمایه گذاری در ایران هستند. علاقه برای سرمایه گذاری در ایران در حدی است که بتوان منابع زیادی را در کشور جذب کرد تا رشد و توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد. سیف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز پیش نیاز اصلی توسعه اقتصادی کشور است، تاکید کرد: بانک مرکزی مقدمات نرخ تعادلی ارز را فراهم کرده است و طی ۴ یا ۵ ماه بعد از رفع تحریم ها نرخ ارز یکسان سازی خواهد شد و مشکلی در این زمینه نیست. کفایت منابع ارزی و ارتباطات کارگزاری دو الزام یکسان سازی ارز است که موضوع ارتباطات کارگزاری بعد از تحریم ها برقرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران باید احساس کنند اقتصاد ایران قابل پیش بینی است، گفت: وجود نرخ های چندگانه ارزی مانند ارز دولتی، نرخ مبادله ای و آزاد در ثبات و آرامش اقتصادی کشور ایجاد تردید می کند اما سرمایه گذران باید این اطمینان را داشته باشند که در فضای با ثبات سرمایه گذاری می کنند و به سرعت زمینه توسعه اقتصادی فراهم شود. رئیس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره موسسات غیر مجاز مالی هم بار دیگر با هشدار به مردم برای خودداری از سپرده گذاری در این موسسه ها گفت: موسسه های غیر مجاز مالی در بازار پولی آشفتگی ایجاد می کنند و فعالیت آنها بر خلاف انضباط و مقررات بانک مرکزی است. سیف افزود: موسسه های مالی غیرمجاز سپرده های مردم را در طرح های با ریسک بالا هزینه می کنند و در معرض خطر قرار می دهند؛ در حالیکه نظام بانکی کشور از سرمایه گذاری در طرح های با ریسک بالا منع شده اند. صاحبان سپرده به نظام بانکی تحت نظارت بانک مرکزی اعتماد کنند و تحت تاثیر چند درصد سود بیشتر منابع خود را به موسسه های غیر مجاز نسپارند.

انستیتوی مالیه بین المللی با اعلام اینکه دارایی‌های مسدود شده ایران 150میلیارد دلاری است، گزارش داد، لغو تحریم های ایران احتمالا موجب افزایش تولید نفت ایران و تشدید فشارهای مالی بر دیگر صادر کنندگان منابع هیدروکربنی خواهد شد. به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فایننشال تایمز، لغو تحریم های ایران احتمالا موجب افزایش تولید نفت ایران و تشدید فشارهای مالی بر دیگر صادر کنندگان منابع هیدروکربنی خواهد شد. موسسه اعتبار سنجی مودیز در گزارشی نوشت، برآورد افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت ایران در طی یک تا دو سال «به نحو اجتناب ناپذیری، قیمت ها را کاهش خواهد داد» و از طریق کاهش منابع مالی کشورهایی نظیر روسیه، ونزوئلا، نیجریه، بحرین و عمان، میزان اعتبار آنها را کاهش خواهد داد.

مودیز به نقل از انستیتوی مالیه بین المللی نوشت، توافق هسته ای که همچنین به ایران اجازه خواهد داد به 150 میلیارد دلار از درآمدهای مسدود شده اش و سیستم مالی جهانی، دسترسی پیدا کند، می تواند تولید نفت ایران را تا سال 2017 به 4 میلیون بشکه در روز برساند. ایران همچنین می تواند به سرعت 30 میلیون بشکه از نفت ذخیره شده خود بر روی دریا را وارد بازار جهانی کند و اگر تقاضای متناظری در بازار نباشد، قیمت ها را کاهش دهد.

افزایش تولید نفت ایران می تواند پیش بینی مودیز از افزایش 5 دلاری قیمت نفت در سال 2016 را نیز تضعیف نماید. در ادامه گزارش مودیز با اشاره به برآوردهای مقامات ایرانی که گفته اند صنعت نفت این کشور به 230 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد تا الگوی 5 ساله تولید ضعیف نفت را تغییر دهد، آمده است، زمان خواهد برد تا ایران بتواند نتایج سرمایه گذاری کم سال های گذشته را جبران کند. با توجه به اینکه نیمی از درآمدهای روسیه از فروش انرژی به دست می آید، کاهش پایدار قیمت نفت ارزش پول ملی و اقتصاد روسیه را بیش از پیش تضعیف خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، اما در عین حال، به گفته مودیز کشورهای امارات و عمان ممکن است از افزایش تجارت با ایران منتفع شوند. دوبی و عمان دارای روابط دیرینه ای با ایران هستند و می توانند سرمایه گذاری و تجارت با ایران را از سر بگیرند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |