پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 102422 15:25 1398/07/17
شروع معاملات آتی پسته در هفته آینده

شروع معاملات آتی پسته در هفته آینده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شروع معاملات آتی پسته در هفته آینده

شروع معاملات آتی پسته در هفته آینده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

کارگاه آموزشی آشنایی خبرنگاران بازار سرمایه و حوزه کشاورزی با معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی پسته در بورس کالای ایران برگزار شد.

به گزارش جهان اقتصاد، در این کارگاه آموزشی اکبر میرزاپور سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: معاملات گواهی سپرده کالایی پسته از هفته گذشته در بورس کالای ایران راه اندازی شده و در هفته آینده نیز معاملات آتی پسته راه اندازی می شود.

وی افزود: معاملات گواهی سپرده کالایی از سال ۹۴ در بورس کالای ایران و با سکه طلا آغاز شد و در بهمن ۹۵ نیز گواهی سپرده کالایی زعفران و سپس آتی زعفران شکل گرفت که اکنون از موفق ترین ابزارهای بورس کالا است. در سال ۹۸ نیز گواهی سپرده و سپس قرارداد آتی زیره آغاز بکار کرد که امروز پس از راه اندازی معاملات گواهی سپرده پسته، نوبت به قرارداد آتی این محصول رسیده است.

میرزاپور با بیان اینکه کشورهای ایران، ترکیه و آمریکا از مهم ترین تولید کنندگان پسته دنیا هستند، افزود: ایران در سال ۲۰۱۷ با تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن پسته جایگاه اول تولید پسته را در اختیار گرفت و هم اکنون به همراه آمریکا اصلی ترین تولیدکننده پسته در دنیا است.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران اظهار کرد: پیش بینی می شود امسال نیز حدود ۲۰۰ هزار تن پسته در کشور تولید شود که براساس هدف گذاری صورت گرفته در تلاش هستیم تا در فاز اول ۱۰ درصد پسته تولیدی کشور معادل ۲۰ هزار تن پسته در بورس کالا معامله شود.

وی به پذیرش دو انبار طلای سبز زرند و سبز دانه برای معاملات پسته اشاره کرد و گفت: براساس مذاکرات انجام شده به زودی شمار انبارهای پسته افزایش می یابد که هم اکنون درخواست هایی از شهرستان های خراسان، سمنان و دامغان در حال بررسی است.

میرزاپور در ادامه به مزیت های معامله پسته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: از مهم ترین مزایای معامله پسته در بورس کشف قیمت است به طوری که بورس بستری شفاف را فراهم می‌کند تا قیمت این محصول با مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین شود و همه فعالان بازار بتوانند به راحتی از قیمت های روز مطلع شوند.

وی ادامه داد: دومین مزیت عرضه پسته در بورس کالا این است که کشاورزان می‌توانند یک روز پس از فروش محصول، پول خود را به صورت نقد و یکجا دریافت کنند که این مزیت مهمی برای کشاورزان است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، استاندارد محصولات در انبارهای بورس کالا مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرد که این اقدام به رشد کیفیت محصول پسته کمک کرده و قابلیت صادرات آن را فراهم می‌کند. به این ترتیب صادرکنندگان می توانند بدون هیچ دغدغه ای پسته را با کیفیت استاندارد از انبارها تحویل گرفته و تعهدات صادراتی خود را به موقع ایفا کنند. ضمن اینکه به دلیل نگهداری در انبارهای استاندارد، هیچگونه افت وزنی در محصول اتفاق نمی افتد و استانداردهای اعلامی به طور کامل رعایت می شود.

میرزاپور در پایان از امکان توثیق اوراق گواهی سپرده به عنوان ضمانت جهت تامین مالی از شبکه بانکی سخن گفت و اظهار داشت: این امکان در حالی است که در بازار سنتی، باغداران شرایطی برای تامین مالی به این شکل را ندارند و این اتفاق نیز می تواند بر جذابیت معاملات گواهی سپرده پسته بیافزاید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |