پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 126814 18:11 1399/10/08
شروع رشد پرتفوی سهام عدالتی ها

شروع رشد پرتفوی سهام عدالتی ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شروع رشد پرتفوی سهام عدالتی ها

شروع رشد پرتفوی سهام عدالتی ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

دو هفته ای بود که شاخص کل بورس روند نزولی را سپری می کرد اما شاخص کل هم وزن روند صعودی داشت، به طوری که شاخص کل تا ابتدای هفته جاری رشد منفی داشت اما شاخص کل هم وزن حدود 8 درصد رشد کرده بود.

به گزارش جهان اقتصاد، با نزدیک شدن به آخر سال، برخی از صندوق های سرمایه گذاری دولتی و نیمه دولتی جهت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان اقدام به فروش سهام می کردند، این موضوع موجب شد تا صف های خرید سهام های بزرگ یک روزه نا بود شوند، بنابراین سرمایه ها از سهام های بزرگ خارج و به سهام های کوچک کوچ می کردند، این موضوع موجب ایجاد واگرایی بین شاخص کل با شاخص کل هم وزن شد.

واگرایی بین شاخص کل با شاخص کل هم وزن اگر ادامه دار باشد بسیار خطر ناک است، زیرا با عث می شود که سهام های کوچک رشد حبابی کنند، اما نماد های بنیادی بزرگ و بنیادی سیر نزولی را طی کنند.

با توجه به این که سهام عدالت از سهام های بزرگ  نیمه دولتی تشکیل شده اند، این واگرایی موجب شد تا ارزش سهام عدالت هر روز کمتر شود و در طرف مقابل سهام های کوچک غیر بنیادی با  P/E بالا و حتی منفی هر روز گران تر از روز گذشته شوند.

اما پس از حدود دو هفته از تشکیل این واگرایی، در روز گذشته شاهد تشکیل واگرایی معکوس بودیم، یعنی شاخص کل 18 هزار و 129 واحد ( 1.28 درصد ) رشد کرد، اما شاخص کل هم وزن بیش از سه هزار واحد ( 0.64 درصد ) ریزش کرد، بدین ترتیب نقدینگی از سهام های کوچک خارج و به سهم های بزرگ منتقل شد ه است.

با ورود نقدینگی به سهام های بزرگ، سهام هایی که در پرتفوی سهام عدالت قرار دارند تقویت شدند. اما سوال این جاست که آیا رشد سهام های بزرگ ادامه دار خواهد بود یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که در نیمه های بازار شاخص کل تا ارتفاع بیش از یک میلیون و 440 هزار واحد تقویت شده بود اما از آن به بعد شاهد ریزش نرم و ادامه دار شاخص کل بودیم زیرا صف های خرید سهام های بزرگ شکسته شد، که در نهایت در پایان معاملات، آخرین قیمت از قیمت پایانی کمتر بود، این موضوع یک پیام را به بازار مخابره می کند مبنی بر این که احتمالا حالا حالا ها باید منتظر فروش سهام های بزرگ توسط صندوق های سرمایه گذاری دولتی و نیمه دولتی باشیم. سرمایه گذاران در چنین شرایطی باید احتیاط لازم را داشته باشند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |