جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 170838 12:58 1400/11/07
شروط ایران برای حضور در معادن افغانستان

شروط ایران برای حضور در معادن افغانستان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شروط ایران برای حضور در معادن افغانستان

شروط ایران برای حضور در معادن افغانستان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، بهرام شکوری در مورد امکان سرمایه‌گذاری ایران در معادن افغانستان با روی کار آمدن طالبان اظهار کرد: همچنان مشکلات امنیتی در افغانستان وجود دارد، پتانسیل معدنی این کشور که جای شک ندارد اما به نظر می‌رسد که دولت این کشور باید شرایطی را فراهم کند تا امنیت جانی برای کسانی که در این کشور فعالیت می‌کنند ایجاد شود و به تبع آن امنیت سرمایه‌گذاری هم ایجاد کند. اما به نظر می‌رسد که الان این امنیت جانی در افغانستان بسیار کم باشد بنابراین اشتیاق برای فعالین معدنی در جهت سرمایه‌گذاری کمتر است. اگر دولت افغانستان بتواند امنیت ایجاد کرده و ایران هم بتواند روابط خود را با دولت جدید این کشور بیشتر کند فضا برای حضور فعالین بخش خصوصی ایجاد می‌کند.

وی افزود: بسیاری از معادن افغانستان مسیری به دریا ندارند و بهترین مسیر برای آنها از طریق ایران است. اگر ما بتوانیم ارتباط خود را با آنها بیشتر کنیم، می‌توانیم از بسیاری معادن افغانستان که نزدیک به معادن ما هستند استفاده و فرآوری کنیم، این اقدام به نفع هر دو کشور است. فضای افغانستان هنوز برای فعالین بخش خصوصی جذاب نیست، علت آن هم موضوع امنیتی و همچنین نگاه حاکمیت در این کشور است که موضوع امنیت سرمایه‌گذاری را مهم می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران در این مورد که گفته می‌شود نفوذ آمریکا و عربستان در دولت قبل افغانستان مانع از حضور ایرانی‌ها بود گفت: ما باید تعامل خود را با دنیا بیشتر کنیم، همین که عربستان یا امریکا جلوی فعالیت ایران در افغانستان را بگیرند، خود یک نقیصه است. ما باید بتوانیم در بازارهای مختلف دنیا با تعاملی که با کشورها داریم در عین رقابت، سهم خود را داشته باشیم. یعنی کشورها سعی نکنند ما را از برخی بازارها حذف‌ کنند. این هم مربوط به سیاست خارجه ما می‌شود یعنی اگر ما بتوانیم تعامل خوبی را با کشورهای منطقه داشته باشیم تبعا نسبت به بسیاری دیگر از کشورها برای سرمایه‌گذاری در کشوری مثل افغانستان مزیت داریم. برای مثال زبان مشترک، سبقه تاریخی داریم و هم‌مرز هستیم. بنابراین سرمایه‌گذاری ایران در معادن افغانستان مزایای زیادی برای دو کشور دارد.

وی اضافه کرد: افغانستان معادن خوبی از جمله سنگ آهن یا سنگ‌های قیمتی و تزیینی دارد. همچنین عناصر کمیابی مثل لیتیوم که دنیا تشنه این ماده معدنی است در این کشور موجود است. با حذف سوخت‌های فسیلی و تولید بدون کربن، تکنولوژی‌های جدید از جمله ماشین‌های برقی یا سایر بخش‌های صنعتی نیاز به مواد معدنی از جمله لیتیوم، وانادیوم و مس بیشتر می‌شود. در نتیجه کشور افغانستان دارای منابع ارزشمندی است که بر هر کشوری از جمله مهم است.

شکوری بیان کرد: معادن افغانستان از جمله معادن سنگ آهن به درد اقتصاد ایران می‌خورند. باید به سمت و سویی برویم که تعامل خود را با دنیا بیشتر کنیم. امیدواریم مذاکرات وین هم به نتیجه رسیده و برجام احیا شود و علاوه بر این روابط بانکی کشور هم برقرار شود. همه اینها قدم‌های مثبتی در جهت حضور در بازار دیگر کشورها از جمله افغانستان است. این اقدامات کمک به توسعه کشور می‌کند، در وضعیتی که هر روز شاهد کاهش قدرت خرید مردم هستیم به سمت و سویی برویم که مردم در رفاه زندگی کنند. حق مردم ما نیست که با این ذخایر و منابعی که در کشور و پتانسیل‌هایی که اطراف آن وجود دارد، در سختی زندگی کنند. لیاقت مردم ما زندگی در رفاه و داشتن یک زندگی خوب است



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |