جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 91334 14:43 1397/08/20
شرایط تحریم توجیهی برای کندشدن مبارزه با فساد نشود

شرایط تحریم توجیهی برای کندشدن مبارزه با فساد نشود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شرایط تحریم توجیهی برای کندشدن مبارزه با فساد نشود

شرایط تحریم توجیهی برای کندشدن مبارزه با فساد نشود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، درباره اصول و الزامات مدیریت کشور در شرایط تحریم در مجموعه نهادهای حاکمیتی گفت: مسئولان کشور در هر رده و در هریک از قوا باید باور کنند امروز شرایط ویژه‌ای بر کشور حاکم است که با شرایط عادی متفاوت است.

ضرورت باور مسئولان به ویژه بودن شرایط کشور

وی اظهار کرد: اگر باور به ویژه بودن شرایط در میان مسئولان نباشد طبیعتا تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای آن شرایط نخواهد بود. مدیر زمان عادی با مدیر زمان ویژه مانند وضعیت تحریم، قطعا باید متفاوت باشد. در این شرایط باید به موضوعات همه‌جانبه نگاه کرد؛ به عنوان نمونه در جایی که ضرورت داد باید هزینه‌ها را کنترل کرد تا بتوان از عهده مخارج برامد که گاهی تأمین آن امکان‌پذیر نیست.

اسفنانی اظهار کرد: در حوزه تقنینی به اعتقاد من مسئولان مربوط و نمایندگان مجلس این آمادگی را داشته باشند که با اشراف به مسائل قانونگذاری کنند و گاهی قانونگذاری در کشور ایجاب می‌کند که نماینده از نوعی ایثار و از خودگذشتکی برخوردار باشد. چون ممکن است گاهی اوقات قانونگذار قانونی را تصویب کند و آن قانون به گونه‌ای باشد که اگر خودشان از آن مستثنا بشوند یا نشوند، در تصمیم‌گیری آنها تفاوت بکند. در واقع نماینده باید آنقدر از درجه ازخودگذشتگی برخوردار باشد که تصمیمی که می‌گیرد اگر حتی به قیمت حذف شدن خودش از دوره بعدی انتخابات مجلس باشد آن را برای رسیدن نظام به اهدافش انجام دهد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران ادامه داد: در حوزه اجرا باید در کنار توجه به نیروهای باتجربه، نیروهای جوان، مبدع و خوشفکر نیز وارد روند مدیریتی و اجرایی شوند و این در شرایط تحریم از ضروریات است. این به معنی نادیده گرفتن نیروهای باتجریه و باسابقه نیست ولی در عین حال دنیا به این نتیجه رسیده که معمولا یک دوره مدیریتی خلاق نهایتا هشت تا ده سال ادامه می‌یابد و اگر این روال طولانی‌تر شود مدیریت به حالت روزمره می‌رسد و آن مدیر دیگر ایده نویی نخواهد داشت.

به کارگیری نیروهای جوان خلاق نیاز اساسی امروز کشور

وی اضافه کرد: لذا لازم است از افراد و نیروهای جوان و خلاق استفاده کرد و همه اینها به باور مسئولان نسبت به خاص بودن شرایط برمی‌گردد. در شرایط خاص باید خاص هم فکر کرد. اینکه گفته می‌شود نیاز، ابتکار و خلاقیت ایجاد می‌کند. الان هم کشور نیاز به عبور از تحریم‌ها و فلج کردن آن دارد و همه اینها در گرو باور و عمل است.

اسفنانی ابراز کرد: آنچه که همه اینها را می‌تواند به نحو منطقی مدیریت کند و حرکت رو به جلو ایجاد کند این است که همه آحاد مسئولان وحدت نظر داشته باشند و تفکرات جزیره‌ای، تفکرات خاص جناحی و سیاسی کنار گذاشته شود زیرا این نوع تفکرات آسیب‌زننده است و جامعه بیشترین ضربه را از این نوع تفکرات به خصوص در دوران تحریم می‌خورد.

وی تأکید کرد: کشور زمانی می‌توان به موفقیت برسد که همه مسئولان و جریان‌ها همدل بوده و با نگاه ملی به مسائل در جهت پیشبرد اهداف نظام فعالیت کنند.

تقویت اعتماد مردم؛ مهم‌ترین وظیفه مسئولان در دوران تحریم

اسفنانی درباره اهمیت نوع واکنش مسئولان به تحریم‌ها در خنثی کردن اهداف آمریکایی‌ها از اعمال تحریم برای جدا ساختن مردم از نظام گفت: ما از مردمی صحبت می‌کنیم که در طی چهل سال پس از انقلاب اسلامی انواع و اقسام فشارها و تحریم‌ها را تحمل کرده و ایستاده است و نمی‌توان جز بزرگ‌منشی و بزرگواری مردم و اعتقاد وافر آنها به نظام مشاهده کرد. در واقع مردم ثابت کرده‌اند که پای نظام و انقلاب به هر شکل ایستاده‌اند.

وی تصریح کرد: اما گاهی عملکرد نامطلوب مسئولان باعث می‌شود این اطمینان مردم به مسئولان کمرنگ شود. براین مبنا مسئولان باید به نحوی عمل کنند که این اعتماد و یکرنگی تقویت شده و مردم حقیقتا مسئولان را در کنار خود احساس کنند و این امر در شرایط تحریم از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. در واقع مسئولان در هر سطح و رده‌ای باید تلاش کنند هر تصمیم‌ و اقدامی که انجام می‌دهند در جهت افزایش اعتماد مردم باشد.

اهمیت مضاعف شفافیت و مبارزه با فساد در وضعیت تحریم

اسفنانی درباره ایده برخی افراد مبنی بر اینکه در شرایط تحریم می‌توان در برخی موارد برای دور زدن تحریم‌ها از شفافیت و مبارزه با فساد اغماض کرد، گفت: اتفاقا یکی از الزامات شرایط خاصی چون تحریم این است که مبارزه و برخورد با فساد جدی‌تر از قبل شود. تحریم، کمبود برخی کالاها و تضییق معیشت مردم زمینه‌ساز فساد است و کسانی که موقعیت را مناسب ببینند بیشتر به فساد دامن خواهند زد و همین موجب ناامیدی مردم شده و قدرت تحمل آنها را کم می‌کند.

وی با بیان اینکه مردم گاهی از کمبودها ناراضی نیستند بلکه آنچه به نارضایتی‌شان منجر می‌شود تبعیض است، گفت: مردم مشاهده می‌کنند که امکانات در اختیار برخی افراد است و برخی دیگر از تأمین امکانات و نیازهای اولیه معیشتی ناتوان هستند. شفافیت یعنی اینکه حاکمیت و مسئولان به نحوی عمل کنند که گویی در اتاق شیشه‌ای هستند و شفاف مشکلات را بیان کنند و البته مسائل امنیتی و نظامی در این میان استثناست اما در سایر موارد به نحوی باید شفافیت عمل شود که مردم بدانند کشور در چه شرایطی است و چه اقداماتی در این وضعیت انجام دهند و در این صورت است که با افزیش اعتماد، مردم دست به دست مسئولان خواهند داد و موفقیت در این شرایط سخت حاصل خواهد شد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |