چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 138082 19:18 1400/01/28
شرایط برد-برد در توافق ایران وچین به شرط ورود بخش خصوصی

شرایط برد-برد در توافق ایران وچین به شرط ورود بخش خصوصی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شرایط برد-برد در توافق ایران وچین به شرط ورود بخش خصوصی

شرایط برد-برد در توافق ایران وچین به شرط ورود بخش خصوصی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس کمسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با جهان اقتصاد مطرح کرد

این روزها به‌خاطر شرایط حاکم در کل جهان، بازار نفت همانند دیگر بازارهای دیگر در حالت گیجی خاصی به سر می‌برد و نفت ایران هم که مدتها پیش به‌دلیل تحریم‌های موجود ضربه محکمی خورده بود همچنان در این گیجی تلوتلوی بیشتری می‌خورد. اما با کشف واکسن کرونا در کل دنیا و خروج ترامپ از کاخ سفید وگمانه‌زنی‌ها برای برداشته شدن تحریم‌‎ها و آمدن چشم بادامی‌ها در ایران و امضای تفاهم‌نامه 25 ساله شاید کورسویی برای این بازار مهم که روزی تعیین‌کننده کل بازارهای مالی به شمار می رفت، پدید آمده است. 

حمیدرضاصالحی، رییس کمسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد:  باید بدانیم هنگام از دست دادن یک بازار، بازگشت به حالت اول به زمان بیشتری نیاز دارد تا مشتریان بتوانند اعتماد قبلی خود نسبت به این بازار را به‌دست آورند چراکه یک وجه مهم اقتصاد بحث،امنیت اقتصادی است.

وی افزود: برای بازگشت مجدد این مشتریان به‌ویژه مصرف‌کنندگان حوزه نفت به دلیل اینکه نفت کالایی است که باید در پالایشگاه‌ها مصرف شود، اکثر پالایشگاه‌ها نیز بیشتر تنظیمات تولید خود را بسته به میزان خریداری نفت، تغییر می‌دهند به طور قطع  مشتریان می‌دانند، نفتی که دوباره از ایران خریداری می‌کنند، تنظیمات پالایشگاهی خود را گذرانده است.

صالحی گفت: ورود ایران به بازار نفت در این حوزه قطعا تاثیر می‌گذارد وتحولاتی که حاصل می‌شود، می‌تواند مشتریان سابق ایران را نسبت به خریداری نفت از ایران ترغیب نماید و با برداشته شدن تحریم‌ها توافق‌های رسمی صورت پذیرد و به سبب رفع تحریم مبادلات بانکی انجام شود، در این برهه زمانی می تواند این موضوع تحقق پیدا کند.

وی عنوان کرد: حجم و میزان نفت تولیدی پس از برجام می‌تواند با تاثیرات فراوانی در بازار نفت آتی همراه شود.

صالحی در مورد امضای تفاهم‌نامه ایران و چین گفت: توافق بین ایران و چین یک توافق بلند مدت و ۲۵ ساله‌ای است که قرار است ظرف ۲۵ سال نفت ما را ببرند و در ازای آن خدمات برای ما تعریف کنند حال باید بسیار هوشمندانه از این توافق استفاده کنیم همان طور که چین با کشورهای دیگر نیز توافق امضا کرده است اما سایر کشورها شاید به نفت دسترسی نداشته باشند .

وی بیان کرد: کشور چین در قرارداد با ایران در ازای تهاتر با نفت می‌خواهد این کار را انجام دهد که نام آن سرمایه‌گذاری نیست بلکه مشارکت در اجرای پروژه‌ها و به نوعی فاینانس است و از محل نفت ایران می خواهد خدمات ارایه کند و پروژه‌های ایران در حوزه نفت و گاز را انجام دهد.

وی گفت: با وجود ۸۰ میلیارد دلار قرارداد در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی ایران، چین می‌خواهد ۴۰۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کند و این می‌تواند فرصتی برای شراکت ایرانیان با چین محسوب شود البته نه فقط در بازارهای ایران حتی بازارهای ثالث با چین.

صالحی عنوان کرد: اگر چین بخواهد با عراق و منطقه آسیانه میانه وارد مذاکره شود می تواند از طریق ایران این کار را انجام دهد و این توافق می‎تواند ایران را در جایگاه خوبی قرار دهد تا سهم بیشتری از بازار منطقه در اختیار گیرد و البته این موارد بستگی دارد که چه کسانی در توافقات نقش دارند و اگر  بخش خصوصی در این توافقات باشد، می‌تواند به عنوان توافق مثبت در آینده قلمداد شود اما اگر تنها دولتی‌ها در این توافق نقش داشته باشند نمی‌توان امیدوار بود که توافقات قوی، مثبت و شرایط برد-برد را شاهد باشیم.

به گفته صالحی، امکان شرایط برد-برد در ارتباط با قرارداد ایران و چین برای کشور ما وجود دارد به شرطی که بخش خصوصی در این توافق نقش داشته باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |