جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 198799 18:51 1401/08/27
شرایط بحرانی استخراج قانونی رمزارز در ایران

شرایط بحرانی استخراج قانونی رمزارز در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شرایط بحرانی استخراج قانونی رمزارز در ایران

شرایط بحرانی استخراج قانونی رمزارز در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-صنعت ماینینگ طی سال‌های اخیر، توانست توجه‌های زیادی را به خود جلب کند و توانسته در ایران نیزعلاقه مندان بسیاری را به سمت خود سوق دهد البته دراین میان فعالین این عرصه با مصائب بسیاری از جمله هزینه بالای بهای تمام انرژی، ممنوعیت فعالیت فعالان صنعت استخراج رمز ارزبه بهانه کمبود برق، زمان بر بودن اعطای مجوزها و پروانه‏های لازم مواجه بودند که نیازمند چاره اندیشی عاجل از سوی از سوی نهادهای متولی بوده است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ صنعت ماینینگ در کشوربرای برون رفت ازمشکلات به هماهنگی هرچه بیشتربین دستگاههای متولی نیاز دارد چرا که توانایی مالی و تخصصی بخش خصوصی فعال در عرصه رمز ارز می‌تواند بار مهمی را از روی دوش کشور بردارد اما متاسفانه حل نشدن مشکلات استخراج رمزارزوموانع پیش روی فعالین این حوزه، سرمایه‌گذاری در این صنعت را با مشکل مواجه می‏سازد.

در این خصوص با علی بابک نیا، فعال حوزه استخراج رمز ارز و رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین گفتگویی ترتیب داده شده است که در ادامه می‏خوانید.

** شرایط استخراج ماینینگ قانونی درکشور مطلوب نیست

این فعال حوزه استخراج رمزارز اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ انرژی و کاهش نرخ جهانی بیت کوین، شرایط استخراج ماینینگ قانونی مطلوب نیست به طوری که با خاموشی بیش از 80 درصدی مزارع استخراج قانونی رمز ارز در کشور مواجه هستیم.

بابک نیا افزود: در حال حاضر موضوع مورد توجه روش‏های تامین انرژی و بهای تمام شده آن است.

** هزینه بالای انرژی برای فعالین قانونی خطری برای توسعه ماینینگ غیرقانونی

وی عنوان کرد: اختلاف انرژی در این صنعت درمقایسه با سایر صنایع یکی از دغدغه‏های اصلی فعالین این حوزه به شمار می‏رود به طوری که  در مواجهه با دو نرخی شدن در حوزه‏هایی مانند سوخت یا برق، رانت و تخلفات را شاهد بودیم و این حوزه هم این از این قضیه مستثنی نبوده است یعنی بالابردن بی‌مهابای هزینه تمام شده انرژی برای ماینینگ قانونی به توسعه ماینینگ غیرقانونی منجرشده است.

این فعال حوزه استخراج رمزارز عنوان کرد: در ایام پیش رو برای صنعت برق، نفت و گاز کشور بشیار دشوار است به نحوی که با زمستان سختی رو به رو هستیم . پیش بینی می‏شود با سوق دادن متقاضیان برق صنعت ماینینگ به سمت احداث نیروگاه ازهرنوع از جمله  تجدید پذیر، گازی و فلر، فشاررا می‏توان از وزارت نیروبرای تامین برق برداشت و در ایام بحرانی از برق این صنایع برای تامین برق کشوراستفاده کرد. بنابراین تنها راه برون رفت از شرایط حمایت از صنعت ماینینگ و کاهش هزینه‏های زیربنایی برای توسعه صنعت برق و نیروگاهی است.

بابک نیا ادامه داد:با توجه به وضعیت حادث شده اخیر درکشوربیشترین افت کیفیت و محدودیت در حوزه  ارتباطات اینترنتی شاهد هستیم و همان طور صنعت ماینینگ نیز با اینترنت جهانی ارتباط تنگانگی دارد متاسفانه این اتفاقات موجب گشت که این صنعت سوای چالش‏های معمول، با چالش ارتباط با اینترنت نیز مواجه بوده است که انتظارمی‏رود که مسئولین مربوطه برای این قسمت چاره اندیشی کنند، البته ازسوی فعالین این حوزه نیزپیشنهاداتی داده شده است.

**دلایل عدم توسعه صنعت ماینینگ

به گفته وی، بخشی از خاموشی‏های صنعت استخراج رمز ارز به دلیل قطعی اینترنت، بهای بالای انرژی برای فعالین قانونی وعدم اعطای مجوزهای قانونی به فعالین این حوزه است.

بابک نیا گفت: در آیین‌نامه ‏ها به صراحت به وزارت صمت تکلیف شده است که در این حوزه با هماهنگی وزارت نفت و نیرو به عنوان متولی مجوزها را برای فعالین این حوزه صادر کند البته پیش‌تر نیز این رویه نیز وجود داشت اما وزارت صمت مدعی بود که در ارتباط با امکان صدورمجوزها به دلیل نبود زیرساخت‏های حوزه انرژی، همکاری نمی‏کند.

** تشکیل ستاد ملی رمز ارزش‏ها برای ایجاد هماهنگی بین نهادهای مرتبط

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین بیان کرد: در حوزه صنعت ماینینگ به دلیل نیازمبرم به هماهنگی بین دستگاهی، درسند تحول اقتصاد دولت تشکیل ستادی به نام « ستاد ملی رمزارزش‌ها» پیش بینی شده است به طوری که تمامی نهادهای مربوطه ازجمله وزارت صمت، نیرو، نفت و بانک مرکزی که با این صنعت ارتباط دارند، ذیل این سند فعالیت کنند و هماهنگی لازم را انجام دهند تا این قبیل مشکلات را درکشورشاهد نباشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |