شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 147819 18:53 1400/04/21
شتاب برنامه‌های نفتی همسایه و حسرت برای ایران

شتاب برنامه‌های نفتی همسایه و حسرت برای ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شتاب برنامه‌های نفتی همسایه و حسرت برای ایران

شتاب برنامه‌های نفتی همسایه و حسرت برای ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

چند روز گذشته شرکت قطر پترولیوم (شرکت ملی نفت قطر) اعلام کرده است که با انتشار اوراق مشارکت، موفق به تامین 12.5میلیارد دلار گردیده است، این یک موفقیت بزرگ برای کشور قطر محسوب می‌گردد که توانسته در این شرایط حاکم بر اقتصاد جهانی و بازار نفت، در بازارهای مالی بین‌المللی این حجم از منابع مالی را تامین کند.

رضا پاکدامن، کارشناس حقوق و قراردادهای نفتی، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: مبلغ  جذب شده در کشور قطر، بزرگترین عرضه اوراق دلاری با نرخ ثابت در خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌گردد.

وی تصریح کرد: وزیر نفت قطر اعلام کرده که منابع مالی تامین شده برای گسترش پروژه‌های میدان شمالی (میدان مشترک با پارس جنوبی) استفاده خواهد شد.

به گفته وی وزیر نفت قطر در این رابطه گفته است، طرحهای گسترش میدان شمالی، نقش پیشتازی قطر در صنعت ال ان جی را تحکیم خواهد بخشید و سرمایه‌گذارانی که اوراق مشترک را خریداری کرده‌اند، این نقش پیشتازی قطر در این صنعت را به‌ رسمیت بخشیده‌اند.

وی افزود: در این عملیات بزرگ تامین مالی که با کارگزاری چندین موسسه مالی بین‌المللی صورت گرفت ، 130 سرمایه‌گذار بین‌المللی، اوراق مشارکت عرضه شده جمعا ً به ارزش 12.5 میلیارد دلار را خریداری کردند.

پاکدامن تاکید کرد: باید به این نکته مهم توجه داشت که کشورهایی مانند قطر و عربستان، علیرغم دارا بودن ذخایر ارزی نجومی، کماکان «شجاعانه و مدبرانه» از همه شیوه‌های متنوع اقتصادی برای پیشبرد برنامه‌های نفتی و گازی با هدف افزایش منافع خویش استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: امروزه معطلی بسیاری از پروژه‌های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی درکشور،به‌غیر از تحریم، معلول کمبود منابع مالی است و پروژه‌هایی که با مزیت‌های بسیار بالا می‌توانند سهم زیادی در توسعه ملی و منطقه‌ای و جهش در رشد اقتصادی داشته باشند.

وی عنوان کرد: از طرفی، به موازات تحریم‌های بین‌المللی و فشارهای حداکثری برای زمین‌گیر شدن صنعت نفت، در داخل کشور نیز با یک جریان فکری مواجه هستیم که نه تنها نسبت به استفاده از روش‌های متداول بین‌المللی برای تامین منابع مالی از جمله فروش اوراق مشارکت وحشت داشته و حتی آن‌را اقدامی ضد ارزشی محسوب می کنند، بلکه در قبال مشارکت شرکت‌های خارجی و بین المللی و یا ساختار متعارف قراردادهای بین‌المللی مواضع سختی دارند.

وی ادامه داد: بی تردید خسارات تحریم‌های بین‌المللی وموانع داخلی، خسارات سنگینی به اقتصاد ملی و ذخایر نفت و گاز به‌ عنوان سرمایه‌های ملی که باید به بهترین و منطقی‌ترین روش اقتصادی اداره گردند، وارد کرده است.

پاکدامن گفت: در صورتی که در قبال شرایطی که موجب عدم‌النفع کلان ازسرمایه‌های ملی و حتی سود سرشار شریک ایران از میدان مشترک پارس‌جنوبی که هر میزان عایدی قطر به‌ منزله کم شدن از منافع ایران است، هیچگونه پاسخ و راهکار شفافی ارایه نمی‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: در دوره‌ای که بسیاری از پروژه‌های زیربنایی کشور در حالت  توقف یا با حرکت لاک پشتی قرار گرفته‌اند، کشورهای همسایه ایران در حال شتاب بیشتر بخشیدن برای برنامه های توسعه‌ای خود هستند ، به‌طوری که درهمین ایام نه تنها کشوری مانند قطر بر گسترش پروژه‌های بهره برداری از میدان مشترک پارس جنوبی برنامه ریزی کرده است ، بلکه برای تحقق این هدف موفق گردیده مبلغ قالب توجهی بالغ بر 12.5 میلیارد دلار تامین کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |