پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 35705 20:21 1395/04/13
شتاب‌گیری ساخت و تولید در عسلویه، پایتخت انرژی ایران

شتاب‌گیری ساخت و تولید در عسلویه، پایتخت انرژی ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شتاب‌گیری ساخت و تولید در عسلویه، پایتخت انرژی ایران

شتاب‌گیری ساخت و تولید در عسلویه، پایتخت انرژی ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه نفت:  مخالفان دولت یازدهم هر روز و هرشب ترفند تازه‌ای را رونمایی می‌کنند تا در کار دولت وقفه‌ای ایجاد کنند و در دفاع از منافع از دستت رفته دورا تحریم‌های ظالمانه مرثیه‌ای به‌پا کنند. فروش نفت به مفت (به روایت معاون اول رییس جمهوری که گفت: هیچ‌کس یک ددلار از پول فروش نفت‌هایی را که برای دور زدن تحریم تحویل گرفته بود به دولت برنگردانده است) آقایان را دلواپس نمی‌کرد اما امروز نگران تخفیف‌های احتمالی موهوم و تخیلی هستند و فریاد صیانت از بیت‌المال برمی‌دارند که چه و چه شده است. خوب است آقایان دلواپسان که تریبون دارند و بی‌مهابا به این و آن تهمت‌های قابل پی‌گرد قضایی وارد می‌کنند و در برج عاج غیر قابل تعقیب خود همه تهمت‌ها را منتشر می‌کنند و در فضایی که برای سایر رسانه‌ها و خبرنگاران از شماره‌های ناضناس پیام‌های مشکوک و تهدیدآمیز می‌رسد، آنان آزادانه به سم‌پاشی و تهمت می‌پردازند،  سری به کارخانه‌های تولید ثروت برای ملت ایران بزنند و فضای پر شور و نشاط آن را با روزهایی که در عسلویه فقط سیمانکاران برای مراسم بازدید تشریفاتی مقامات وقت، کاری برای انجام دادن داشنتد، مقایسه کنند. شاید وجدان‌هایی بیدار شود و برای مردم ایران آرزوی روزهای بهتر کنند و فقط در فکر فرصت‌ها و منافع از دست رفته خویش نباشند. با هم چند خبر از شتاب‌گیری تولید و ساخت پروژه‌های بزرگ پایتخت انرژی ایران، عسلویه را مرور می‌کنیم:

حمل دریایی ٢ سکوی ١٩A و ٢١ پارس جنوبی از خرمشهر

سکوهای ۱۹ a و ۲۱ پارس جنوبی ساخته شده توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی خرمشهر روز یکشنبه از اروندرود به سمت پارس جنوبی و عسلویه حرکت کرد. مدیر یارد خرمشهر وابسته به شرکت مهندسی تاسیسات دریایی ایراندر حاشیه حرکت این دو سکوی نفتی به خبرنگاران گفت:این سکوهای دو هزار و ۷۰۰ تنی تا پنج روز آینده به عسلویه می رسد و با نصب آنها در مجموع ظرفیت استحصال گاز از میادین مشترک پارس جنوبی یک میلیارد فوت مکعب افزایش یابد. علی حاج آقایی خیابانی افزود: عملیات بارگیری این دو سکوی نفتی با همت متخصصان تاسیسات دریایی خرمشهر انجام و پرچم میهن اسلامی مان با غرور بر این دو سکوی به اهتزاز درآمد. وی اظهارکرد: شناور حامل ابوذر ١١٠ با بهره گرفتن از یدک کش AURIGA کشیده می شود، همچنین یدک کش کمکی HONEY٣٠ به همراه ٢ فروند یدک کش موقت راهبری بارج حامل را برای عبور از کانال اروندرود که با محدودیت و دشواری هایی همچون خطر برخورد با شناورهای غرق شده روبه روست، بر عهده دارند. حاج آقایی خیابانی گفت:  شناور ابوذر ١١٠ پس از خروج از خرمشهر، و عبور از ۶۵ مایل کانال دریایی اروندرود در صورت وجود آب و هوای مناسب، مسیر ٣٠٠ مایل تا فاز ١٩ پارس جنوبی را در چهار روز طی می کند. عملیات بارگیری سکوی ۱۹ A فاز ۱۹ پارس جنوبی با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب از یارد خرمشهر نیز شنبه ۲۹ خرداد آغاز شده بود. عملیات بارگیری سکوی فاز ۲۱ پارس جنوبی نیز با ظرفیت تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز روز شنبه پنجم تیر در آیینی با حضور جمعی از مسئولان نفتی کشوری و استانی از یارد خرمشهر آغاز شد. مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران روز شنبه در آیین بارگیری سکوی دو هزار و۷۰۰ تنی فاز ۲۱ پارس جنوبی از یارد خرمشهر در جمع خبرنگاران گفته بود:در راستای اشتغالزایی و بهره گیری حداکثری از توان مهندسی نیروها به ویژه نیروهای بومی، بومی سازی دانش فنی طراحی و ساخت سکوهای نفتی در دستور کار این شرکت قرار دارد.

بهره برداری از مخازن ذخیره میعانات گازی پارس جنوبی

رئیس پروژه احداث تاسیسات ذخیره سازی و اندازه گیری میعانات گازی در شرکت نفت وگاز پارس گفت: این مخازن با ظرفیت ذخیره سازی چهار میلیون بشکه میعانات گازی در یک سال آینده به بهره برداری می رسد. روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز یکشنبه به نقل از امیرمنصور حق وردی افزود: تاسیسات ذخیره سازی میعانات گازی شامل هشت مخزن با ظرفیت ذخیره ۵٠٠ هزار بشکه میعانات برای هر مخزن است. وی اظهارکرد: با بهره برداری از این پروژه تمامی میعانات فازهای گازی مستقر درمنطقه پارس یک، پس از ذخیره سازی و اندازه گیری برای صادرات از طریق خطوط لوله برای مصرف کنندگان داخلی و گوی شناور(SPM ) ارسال خواهد شد. رئیس پروژه احداث تاسیسات ذخیره سازی و اندازه گیری میعانات گازی در شرکت نفت وگاز پارس گفت: روزانه ۳۶۰ هزار بشکه از میعانات گازی این مخازن به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۱۲۰ هزار بشکه به پالایشگاه پارس شیراز و ۱۲۰ هزار بشکه نیز به پتروشیمی نوری ارسال خواهد شد.  حق وردی افزود: با احداث پالایشگاه سیراف و پالایشگاه میعانات گازی فرزانگان فارس نیکو، خوراک مورد نیاز این پالایشگاه ها نیز از طریق این شبکه ذخیره سازی تامین خواهد شد. وی با اشاره به اینکه این پروژه در قالب سه طرح EPC1، EPC2 و EPC3 به مرحله اجرا درآمده است عنوان کرد: در بخش EPC1 تاسیسات پشتیبانی، پایپینگ ( لوله کشی)، برق و ابزار دقیق و در بخش EPC2 و EPC3 نیز به تفکیک ساخت چهار مخزن ذخیره سازی میعانات گازی و یک مخزن آب آتش نشانی طراحی و تعریف شده است. وی گفت: تاکنون چهار مخزن از هشت مخزن این پروژه در قالب EPC3 توسط شرکت ماشین سازی اراک با ظرفیت ذخیره سازی دو میلیون بشکه تکمیل شده است. رئیس پروژه احداث تاسیسات ذخیره سازی واندازه گیری میعانات گازی در شرکت نفت و گاز پارس اظهارکرد: پیش بینی می شود اقلام پایپینگ( لوله کشی) این چهار مخزن نیز در قالب قرارداد EPC1 توسط شرکت ناردیس که قرارداد کاری آن تیرماه سال گذشته منعقد شد، تا مهرماه سال جاری به سایت می رسد و عملیات جوشکاری آن آغاز خواهد شد.

 بهره‌برداری از چهارمین واحد گوگرد سازی فازهای ۱۵ و۱۶

مجری طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی گفت: چهارمین واحد گوگرد سازی پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با موفقیت راه اندازی و به بهره برداری رسید. روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز یکشنبه به نقل از رضا فروزش افزود: با راه اندازی نهایی واحد اول و دوم فاز ۱۶، تمامی تاسیسات گوگرد سازی پروژه گازی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی راه اندازی و مطابق با ظرفیت کامل تعریف شده در چرخه تولید این محصول پالایشگاهی قرار گرفته است. وی با بیان اینکه چهارمین واحد گوگرد سازی پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با تلاش متخصصان ایرانی در مدار بهره برداری قرار گرفته است، اظهارکرد: اجرای این پروژه یک دستاورد زیست محیطی برای کاهش آلایندگی در فرایند تولید گاز و بهره برداری از پالایشگاه هاست. فروزش گفت: با اجرای این بخش، سایر ظرفیت های باقیمانده این پالایشگاه برای تولید گوگرد مورد استفاده قرار گرفته است و اولین محموله گوگرد مایع تولیدی پس از انتقال به مخازن ذخیره سازی و سپس واحد ۱۴۴ پالایشگاه، در مدار جامدسازی و دانه بندی قرار می‌گیرد.        


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |