پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 106393 18:09 1399/03/24
شبکه ملی اطلاعات یک گام دیگر به هدف نزدیک شد

شبکه ملی اطلاعات یک گام دیگر به هدف نزدیک شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شبکه ملی اطلاعات یک گام دیگر به هدف نزدیک شد

شبکه ملی اطلاعات یک گام دیگر به هدف نزدیک شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

اتصال ۱۰۳۴ روستا به شبکه در یک روز

گروه امور زیربنایی-ارتباطات امروز به تلفن و اینترنت هم محدود نمی‌شود، با فناوری‌هایی مانند نسل پنجم اینترنت که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دگرگون خواهد کرد، گره خورده است. برخورداری شهرها و روستاها از اینترنت از مواردی است که بخشی از شاخص دسترسی همگانی محسوب می‌شود و به همین دلیل در سال‌های گذشته و به ویژه در دو دولت تدبیر و امید اتصال مناطق مختلف روستایی و شهری به اینترنت نسل سه و چهار مورد توجه قرار گرفته است، چراکه شکاف دیجیتالی منجربه‌ بی‌عدالتی می‌شود.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، این بار، با اتصال ۱۰۳۴ روستا به شبکه ارتباطی 3G و 4G، گام دیگری به سمت پیشبرد شبکه ملی اطلاعات و برای تحقق شعار «دسترسی همگانی» برداشته شد و به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بناست تا پایان سال جاری، تمام روستاهای بیش از ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی و پوشش نسل ۳ و ۴ متصل شوند.

در مراسم رونمایی از دسترسی ۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، دو روستای شهنیز از کهگیلویه و بویراحمد و گلانه از کردستان به صورت نمادین و با برقراری تماس تصویری آنلاین به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت نسل سه و چهار متصل شدند.

۱۰۳۴ روستا در سراسر کشور با تمرکز بر مناطق کمتر برخوردار، به شبکه ملی اطلاعات و شبکه پهن باند ارتباطی متصل شدند. در این مراسم که با حضور محمدجواد آذری جهرمی برگزار شد، دو روستا به عنوان نمونه‌هایی از ۱۰۳۴ روستا، به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت نسل سه و چهار متصل شدند.

**اتصال ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال

در ادامه این مراسم، محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه دولت و به نمایندگی از آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده بود که تا پایان سال اجرای برنامه ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند. این عدد در ابتدای دولت عدد ناچیزی بود و در سال اول برنامه ششم توسعه، حدود ۳۰ درصد شد و امروز به ۹۰ درصد رسیده است. تلاش ما این است که تا پایان سال بالاتر از اهداف برنامه، ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.

وی با بیان اینکه امروز با سرمایه‌گذاری ۳۰۶ میلیارد تومانی که بخش عمده آن توسط دولت و بخش دیگر توسط بخش خصوصی انجام شده، ۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند، افزود: رسیدن  از ۱۰ درصد  به ۶۰ درصد اهداف برنامه برای توسعه ارتباطات روستایی کار سختی نیست چون عمده روستاهای کشور که پرجمعیت هستند در نزدیکی شهرها قرار دارند و برقراری ارتباط برای آن‌ها کار سختی محسوب نمی‌شود. اما رسیدن از ۹۰ به ۱۰۰ درصد زحمت دارد. روستاهای باقی‌مانده عمدتاً در مناطق صعب‌العبور قرار دارند که برای توسعه روستایی نیازمند جاده، انتقال برق و ایجاد سکو هستند که این موضوع بسیار کار پرزحمتی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نتیجه برقراری ارتباط به روستاها، عدالت ارتباطی است که از مصادیق عدالت اجتماعی محسوب می‌شود، گفت: در همین پدیده کرونا دیدیم که آموزش چه در مدارس و چه دانشگاه‌ها به بستر فضای مجازی منتقل شد. اقتصاد در بازار بورس، سهام عدالت، بانکداری مبتنی ‌بر فضای مجازی شد. بخش مهمی از کنترل شیوع ویروس کرونا در اطلاع‌رسانی هم بر بستر فضای مجازی محقق شد.

**تحول دیجیتال در راستای برقراری عدالت ارتباطی

آذری جهرمی ادامه داد: همه این‌ها نشان داد که فضای مجازی اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. در این مدت ترافیک ما ۱۵۰ درصد رشد کرد و مجموعاً ۲.۵ برابر شد. اگر بستر شبکه ملی اطلاعات در روستاها فراهم نباشد، وقتی‌که این‌همه وابستگی وجود دارد یعنی عدالت وجود ندارند و این تلاشی که مجموعه وزارت ارتباطات برای توسعه خدمات در روستاها می‌کنند و تلاشی برای برقراری عدالت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما همه این کارها را می‌کنیم تا تحول دیجیتال را رقم بزنیم که نتایج آن شکوفایی اقتصاد دیجیتال است. تلاش می‌کنیم با این تحول، شبکه ملی اطلاعات را توسعه دهیم، تلاش می‌کنیم تا میدان را برای جوانان باز کنیم و ظرفیت اشتغال را برای آن‌ها افزایش دهیم و زندگی مردم را راحت‌تر کنیم تا شفافیت ایجاد شود و در نتیجه آن، فساد از کشور ما رخت بربندد. تلاش برای تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال از این جنبه‌ها نیز ارزشمند است.

آذری جهرمی با بیان اینکه ایرانسل در حرکت به سمت تحول دیجیتال پیشگام بوده است، گفت: رمز موفقیت ایرانسل این بوده است که فضا را برای جوانان باز کرد و از انحصارگرایی در ارائه خدمات فناوری اطلاعات دوری کرد و میدان را برای همه باز کرد.

وی با ارائه چند پیشنهاد برای ایرانسل، گفت: پیشنهاد اول این است که ظرف یک ماه با همکاری سکوهای توزیع محتوای کاربر محور، شرایطی را فراهم کنید تا بخشی از درآمد گردش محتوا در شبکه به تولیدکننده محتوا برسد. لازمه یک جهش بزرگ در تولید محتوا بر بستر پلتفرم‌های موجود در شبکه ملی اطلاعات حائز اهمیت است. امیدواریم که ایرانسل به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال ایران، بتواند در این یک ماه به پیاده‌سازی این مکانیزم مهم و ایجاد یک انقلاب در فضای تولید محتوا برسد.

**لزوم حفاظت از کودکان در فضای مجازی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: پیشنهاد دوم در ارتباط با حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی است. ایرانسل باید اپراتور حفاظت‌کننده از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی باشد. از ابتدای دولت دوازدهم کارهای مهمی برای زیست‌بوم کودکان و نوجوان انجام شد. از توسعه تبلت‌ و گوشی و سکوهای اختصاصی‌سازی‌شده مخصوص کودکان و نرم‌افزارهای مدیریت والدین. حتی در حوزه محتوا شکایتی از وزارت ارتباطات شد که چرا این وزارتخانه وارد حوزه تولید محتوا شده است.

آذری جهرمی با بیان اینکه با برگزاری جشنواره کودک آنلاین تلاش کردیم که تولید محتوا برای کودکان را تقویت کنیم، افزود: این تلاش‌ها هم باعث شد تا زیست‌بوم مخصوص کودک و نوجوان را در فضای مجازی کشور توسعه دهیم. رسانه‌ها هم باید به والدین آگاهی‌رسانی کنند که برای حفاظت از کودکان در فضای مجازی چه تمهیداتی انجام ‌گرفته است. این موضوعی است که باید روی آن کار شود.

وی در ادامه گفت: تقاضای سوم هم اینکه شما فرایند دسترسی را برای مردم این روستاها فراهم کردید، برای اینکه کام مردم هم شیرین شود، یک بسته افتتاحیه یا عیدانه به مردم این روستاها تقدیم کنید و با ارسال پیامک مردم را مطلع کنید تا از عیدانه این افتتاح و خدمات رایگان بهره‌مند شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اتصال ۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات گفت: این یعنی مردم ۱۰۳۴ روستا می‌توانند از شبکه شاد استفاده کنند و آموزش‌شان مستمرتر شود، دانشجویان ساکن در آن مناطق می‌توانند از خدمات آموزش مجازی استفاده کنند و مردم روستا برای خدمات بانکی و گرفتن یارانه دیگر نیازی نیست مسافت‌هایی طولانی را پشت سر بگذارند تا به شهر بروند. مردم می‌توانند دستاوردهای خود مثل صنایع‌دستی و کشاورزی را به اقصی‌نقاط کشور به کمک فضای مجازی ارائه کنند.

آذری جهرمی خاطرنشان داد: این اقدام گام مهمی در توسعه شبکه ملی اطلاعات بود که در هفته‌های  آینده از توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی آن  خبرهای خوبی خواهیم داشت و گامی مهم در حوزه خودکفایی در حوزه نیازمندی‌های شبکه ملی اطلاعات برخواهیم داشت؛ با توجه به رفتار و خوی ظالمانه‌ای که مرتب از سوی دولت آمریکا به‌صورت یک‌جانبه بر مردم ایران روا می‌شود، یک گام محکم و روبه‌جلو برای خودکفایی بر خواهیم داشت و امیدواریم این پروژه مهم شبکه ملی اطلاعات تا پایان امسال به دستاوردهای مهمی برسد.

**وارد شدن گوشی‌های 5G به کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که گوشی‌های 5G به ایران آمده است.

محمدجواد آذری جهرمی درباره چرایی نصب دکل‌ 5G طی سه هفته آینده در شرایطی که هنوز سخت‌افزارهای این فناوری در کشور وجود ندارد، گفت: گوشی‌های 5G به ایران آمده است.

وی درباره ظرفیت تولید گوشی داخلی و سیستم عامل آن بیان کرد: اندروید اختصاصی‌شده رونمایی شده است و روی یک مدل گوشی هم پیاده‌سازی شده اما عرضه‌ی عمومی نشده و آماده عرضه است و کاربر می‌تواند انتخاب کند که در این شرایط از آن استفاده کند، یا خیر.

وی با بیان اینکه البته اجباری در استفاده از این گوشی نیست ادامه داد: اما اندروید آن توسعه داده شده است زیرا در هر صورت تحریم‌ها به سمت کاربر می‌آیند و اندروید اختصاصی‌شده به آن‌ها کمک می‌کند که در برابر این تحریم‌ها پایداری بیشتری داشته باشند و تحریم اثرگذاری کمتری داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تضمین تولید گوشی‌های داخلی بیان کرد: ارزیابی‌های ما و وزارت صمت این است که این توانمندی وجود دارد و نیازمند بسته‌های حمایتی است که دولت در اختیارشان قرار می‌دهد.

آذری جهرمی در پاسخ به این‌که چرا همچنان حداکثر ترافیک اصلی اپراتورها روی شبکه خارجی است، گفت: اینترنت یکی از سرویس‌هایی است که روی شبکه ملی اطلاعات عرضه می‌شود و امروز سرویس غالب شبکه است و باید تلاش شود با ظرفیت جهش تولید و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال، ما سهم داخلی را افزایش دهیم تا استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای خودمان بتوانند استفاده کنند و حتی سهم جهانی بگیرند.

وی ادامه داد: ازطرفی چون در شبکه‌های تلفن همراه بیشتر از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌شود، سهم ترافیک داخلی کمتر است اما روی شبکه ثابت ما تا ۵۵ درصد ظرفیت شبکه یک اپراتور را هم داریم و در اپراتورهای ثابت این نسبت، عکس است. دلایل متعددی هم دارد چون بیشتر محتوای صوت و تصویر در شبکه ثابت  وجو دارد.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه شبکه ملی اطلاعات مانعی برای توسعه اینترنت نیست بلکه افزونه‌ای برای توسعه اینترنت است و ما را در فضای جهانی پایدارتر و مستحکم‌تر می‌کند.

**سهم ۲۷ درصدی پهنای باند ملی در ایرانسل

در این مراسم بیژن عباسی آرند، مدیرعامل اپراتور ایرانسل اظهار کرد: ایرانسل به عنوان دومین اپراتور کشور یک شرکت مشترک با سهامدار خارجی و داخلی است که در سال ۱۳۸۴ پروانه‌اش توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات صادر شد. این اپراتور در حال حاضر با ۸۹ درصد پوشش جمعیتی در کل کشور، ۵۱ میلیون مشترک دارد که ۳۷ میلیون از این تعداد، مشترکان اینترنت همراه هستند. در ایرانسل پهنای باند ملی نسبت به بین‌الملل، از درصد ۲۷ به ۷۳ برخوردار است.

وی‌ با اشاره به نقش ایرانسل در اقتصاد دیجیتال گفت: ایرانسل سال گذشته سهمی ۱۵ هزار میلیارد تومانی از اقتصاد دیجیتال داشته و ما در تلاشیم از اپراتور دیتا به اپراتور دیجیتال تبدیل شویم. در دوران کرونا نیز تلاش زیادی برای دورکاری حداکثری به ایرانسل انجام شد.

عباسی آرند درباره اتصال روستاها به شبکه اینترنت نیز بیان کرد: در حال حاضر ۱۷ هزار و ۹۲۰ روستا به 2G و ۱۴ هزار و ۲۶۵ روستا به 3G و ۸۷۹۶ روستا به 4G متصل هستند. همچنین تا کنون ۲۰۰ سایت در جهت توسعه پوشش روستایی راه‌اندازی شده و بنا داریم در راستای اجرای پروژه USO تا پایان سال جاری، ۴۱۰ سایت راه‌اندازی کنیم.

**مهاجرت معکوس در روستاها با توسعه شبکه ملی اطلاعات

در ادامه، معاون توسعه روستایی رئیس جمهور گفت: یکی از تأثیرگذارترین اقداماتی که برای توسعه روستاها انجام شده است،مربوط به شبکه ملی اطلاعات می شود و توسعه این شبکه در روستاها مهاجرت معکوس را رقم می زند.

محمد امید با اشاره به افزایش سهم روستاها از پوشش شبکه ملی اطلاعات گفت: در ابتدای دولت یازدهم سهم روستاها از شبکه ملی اطلاعات ۳۰ درصد بود که هم اکنون به بیش از ۹۵ درصد رسیده و این توسعه مرهون تلاش خانواده بزرگ ارتباطات کشور است.

وی گفت: امروز شرایط ما در دنیا در حوزه ارتباطات شرایط خوبی است و یکی از مهمترین اقدامات در جهت ماندگاری در روستاها مربوط به شبکه ملی اطلاعات می شود.

امید تصریح کرد: کار زیادی در روستاها انجام شده اما یکی از فعالیت ها که بیشترین تأثیر را در ماندگاری روستاها داشته، شبکه ملی اطلاعات است و این شبکه موجب مهاجرت معکوس روستائیان شده است.

وی افزود: در این دولت شاهد رشد بیش از سه برابری در این بخش هستیم.

معاون توسعه روستایی رئیس جمهور تأکید کرد: هفته ای صد روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند و یکی از اقدامات فاخر در روستاها، ایجاد اشتغال است که ما آن را ثمره شبکه ملی اطلاعات می دانیم.

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار روستائیان قرار گرفته است، گفت: ایجاد اشتغال بوم گردی یکی از مشاغل مهمی است که در روستاها ایجاد شده و زیرساخت آن شبکه ملی اطلاعات است. به بیان دیگر، زیرساخت اصلی توسعه بوم گردی روستاها را شبکه ملی اطلاعات تشکیل می دهد.

امید گفت: امروز سهم اشتغال روستائیان از ۵ درصد در سال ۹۶ به ۳۰ درصد رسیده و حجم اعتبار دولت به سمت روستاها افزایش پیدا کرده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |