چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 123456 13:21 1399/09/17
شاخص بورس 10 هزار و 136 واحد افت کرد

شاخص بورس 10 هزار و 136 واحد افت کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شاخص بورس 10 هزار و 136 واحد افت کرد

شاخص بورس 10 هزار و 136 واحد افت کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، بورس اوراق بهادار تهران این روزها گرچه رونق گرفته، به گونه‌ای که ارزش معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در مجموع به بیش از 27 هزار و 322 میلیارد تومان رسیده است.

در عین حال شاخص کل امروز نوسان جالبی داشت، به گونه‌ای که در ابتدای ساعات معاملات با رشد اندکی روبه‌رو شد بعد از آن کاهش یافت و سپس روند صعودی پیدا کرد و از حدود ساعت 10 به بعد روند نزولی پیش گرفته بگونه‌ای که در پایان معاملات شاخص کل بورس با کاهش 10 هزار و 136 واحد به رقم یک میلیون و 512 هزار و 971 واحد رسید. در عین حال شاخص کل با معیار هموزن که بیشتر مورد نظر معامله‌گران است، امروز 785 واحد رشد کرد و به رقم 442 هزار و 867 واحد رسید.

ارزش روز شرکت‌ها در بورس تهران امروز به بیش از 5 میلیون و 988 هزار میلیارد تومان رسید.معامله‌گران امروز در بورس تهران در یک روز پر معامله بیش از 22.6 میلیارد اوراق سهام حق‌تقدم و سایر اوراق مالی در قالب 2.5 میلیون فقره معامله و به ارزش 20 هزار و 407 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات امروز فرابورس که به بیش از 6 هزار و 915 میلیارد تومان رسید، را در نظر بگیریم، معامله‌گران امروز در بورس اوراق و فرابورس بیش از 27 هزار و 322 میلیارد تومان داد و ستد کردند. نقشه معاملات امروز بورس تهران امروز شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام 0.67 درصد عقب‌نشینی کردند، اما بر عکس شاخص کل بورس در معیار هموزن و شاخص قیمت هموزن 0.18 درصد رشد کردند.

همچنین شاخص آزاد شناور 0.37 درصد‌،شاخص بازار اول بورس 0.5 درصد و شاخص بازار دوم بورس 0.87درصد کاهش یافتند. امروز نمادهای تأثیرگذار بورس کاهشی بودند که این امر باعث افت شاخص کل شد، بهگونه‌ای که بیشتری اثر کاهشی در شاخص بورس را نمادهای تاپیکو مربوط به نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، فولاد مبارکه، گل‌گهر، چادرملو، ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری غدیر و سرمایه‌گذاری امید داشته‌اند.

روند یکساله شاخص بورس تهران نمادهای پر تراکنش در بورس تهران امروز شامل بانک تجارت، ایران‌خودرو، شستا، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، زرماکارون و بانک صادرات ایران بوده‌اند. امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل در نهایت 23 واحد افت کرده و به رقم 19 هزار و 178 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 304 هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران در فرابورس بیش از 3.8 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.2 میلیون نوبت معامله و به ارزش 6هزار و 915 میلیارد تومان داد و ستد کردند. نمادهای پتروشیمی مارون و سنگ‌آهن گهرزمین امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس را داشتند و در جهت دیگر نمادهای آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن، صبا تأمین و نماد دماوند بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس ایران امروز شامل برق و انرژی پیوندگستر پارس، سرمایه‌گذاری مالی سپهرصادرات، دامپروری ملاردشیر، بانک دی، پتروشیمی ارومیه، توزیع غذای دنا آفرین فدک، لاستیک یزد بوده‌اند.

امروز بازار بورس گر چه رونق خوبی داشت و بیش از 27 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد اما در نهایت شاخص کل 10 هزار واحد کاهش یافت زیرا 50 شرکت فعال بورس روند کاهش داشتند همچنین 30 شرکت بزرگ بورس امروز 0.75 درصد کاهشی بوده‌اند و فقط شاخص وزنی ـ ارزشی در قیمت سهام امروز 0.18 درصد مثبت بوده است.

به هر حال بازار بورس به اذعان اکثر کارشناسان، ارزنده شده و به یک بازار قابل اتکا تبدیل شده است، اما برای عمق بیشتر این بازار لازم است، شرکت‌های بزرگ میزان بیشتری از سهام خود را در بازار عرضه کنند و شرکت‌هایی که هنوز وارد بورس نشده‌اند، الان بهترین فرصت برای ورود به بورس است، از طرفی با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایان سال دولت هم باید با انتشار اوراق در بازار نسبت به جمع‌آوری نقدینگی و کمک به رشد نقدینگی در بازار و همچنین نقدشوندگی بازار کمک کنند.

در عین حال تأکید همیشه کارشناسان برای سرمایه‌گذاران خرد این است که اولاً از پس‌انداز برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند و ثانیاً حتما قبل از خرید و فروش مطالعه، تحقیق و مشورت از افراد متخصص و امین را در دستور قرار دهند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |