پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 122657 12:23 1399/09/12
سیاست حکمرانی فضای مجازی در هندوستان چیست؟

سیاست حکمرانی فضای مجازی در هندوستان چیست؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سیاست حکمرانی فضای مجازی در هندوستان چیست؟

سیاست حکمرانی فضای مجازی در هندوستان چیست؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم؛ یکی از کشورهای پیشرو در اقتصاد فضای مجازی هندوستان است. سرویس اینترنت برای اولین بار در تاریخ 15 اوت 1995 توسط شرکت دولتی خدمات ارتباطی (VSNL) در کشور هند راه اندازی شد. در سال 2018 کاربران اینترنت 41 درصد از کل جمعیت کشور را شامل می شد و این کشور 51 درصد رشد در تجارت الکترونیک را تجربه کرد. اقتصاد دیجیتال در سال 2018، هشت درصد از حجم تولید ناخالص داخلی اسمی این کشور به میزان 200 میلیارد دلار را شامل شده است.

** نهاد مسئول حکمرانی فضای مجازی در هند
نهاد اصلی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در هند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. در این سال، این وزارتخانه به دو وزارتخانه مجزا تفکیک شد: وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات. تعیین سیاست ها در حوزه فناوری اطلاعات، الکترونیک، اینترنت، مباحث مربوط به دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و امنیت فضای مجازی به عهده وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات است. توسعه زیرساخت ها، مجوزدهی به فراهم کنندگان خدمات اینترنت و تلفن همراه و همچنین مدیریت طیف فرکانسی توسط وزارت ارتباطات انجام می شود.

** اهداف و ماموریت های حکمرانی فضای مجازی هندوستان
طبق آخرین نسخه سند ملی ارتباطات دیجیتال اهداف و ماموریت های مختلفی برای حکمرانی فضای مجازی در هند تعریف شده است که از جمله می توان به این موارد اشاره کرد:
1. ایجاد زیرساخت ارتباطات دیجیتال پهن باند به عنوان ابزاری برای توسعه اجتماعی اقتصادی
2.توانمند سازی فناوری ها و خدمات نسل جدید از طریق سرمایه گذاری، نوآوری و حقوق مالکیت فکری برای بهره گرفتن از فناوری های دیجیتال مثل اینترنت نسل پنجم، هوش مصنوعی، کلان داده و…
3.تضمین مالکیت سرزمینی، ایمنی و امنیت ارتباطات دیجیتال با هدف حفظ منافع شهروندان و حفاظت از مالکیت سرزمینی کشور
4.ایجاد 4 میلیون شغل جدید در حوزه ارتباطات دیجیتال
5.تقویت مشارکت هند در زنجیره های ارزش جهانی

** هند مخالف سرسخت ارزهای دیجیتال
هند در زمینه ارزهای دیجیتال جزو مخالفان سرسخت است. دولت فدرال هند لایحه جدیدی را با موضوع ممنوعیت ارزهای دیجیتال در دستور کار خود قرار داده که این لایحه برای تصویب نهایی باید تسلیم پارلمان هند شود. هند در نظر دارد قانونی را اجرا کند در آن ممنوعیت معاملات ارزهای دیجیتال نسبت به قانون بانک مرکزی این کشور در سال 2018 با سخت گیری بیشتری مواجه خواهد شد. طبق این پیش نویس، هر کس که معامله ای مرتبط با ارزهای دیجیتال انجام دهد تا 250 روپیه جریمه یا محکوم به 10 سال حبس می شود.

** نظارت و فیلترینگ در فضای مجازی
پس از حملات تروریستی سال 2008 در بمبئی، موضوع امنیت برای دولت هند اهمیت بسیاری پیدا کرده است. به همین دلیل، فیلترینگ وب سایت ها و محتواهای افراط گرایانه و جدایی طلبانه شدت یافته است. همچنین سایت های ناقض حق تالیف و محتواهای پورنو گرافی به طور کامل فیلتر می شود.

هند سعی دارد از طریق سازمان ملل از رویکرد چند جانبه گرایی در حکمرانی اینترنت حمایت کند؛ اما اقدامی برای ایجاد اینترنت ملی انجام نداده است. هند یکی از اعضای IGF است و نشست سوم این مجمع در سال 2008 در حیدرآباد برگزار شده است.

** سناریوهای حکمرانی فضای مجازی هند
سناریوهای حکمرانی فضای مجازی کشور هند را می توان در موارد زیر دانست:
1.تأکید بر استقلال نهاد تنظیم گر از دولت
2.توجه به موضوع تعارض منافع در خصوص اعضای نهاد تنظیم گر
3.رویکرد اقتصادی و تلاش برای ایجاد شغل و افزایش نقش فناوری ارتباطات در تولید ناخالص داخلی
4.طراحی پلتفرم دولت الکترونیک
5.توجه به امنیت فضای مجازی و حفظ حاکمیت سرزمینی دیجیتال
6.حوزه های فیلترینگ و تعقیب قضایی: محتواهای جدایی طلبانه، سایت های منتسب به افراط گرایان، پورنوگرافی، سایت های ناقض حق تألیف
7.حضور فعال در IGF (مجمع جهانی اینترنت)



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |