جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 4679 15:03 1393/05/27
سينماگر پرحاشيه، تولدت مبارک!

سينماگر پرحاشيه، تولدت مبارک!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سينماگر پرحاشيه، تولدت مبارک!

سينماگر پرحاشيه، تولدت مبارک!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


"رومن پولانسکي"، کارگردان سرشناس برنده اسکار و نخل طلاي کن که طي سال‌هاي اخير به علت حاشيه سازي‌هايش از حضور در برخي جشنواره‌ها و کشورها بازمانده است، 81 ساله شد.
به گزارش  ايسنا ، "رومن پولانسکي" روز هجدهم اوت 1933 در پاريس از پدر و مادري لهستاني متولد شد، دوران کودکي‌اش در بحبوحه جنگ جهاني دوم گذشت و در هشت سالگي آلمان‌ها والدين‌اش را به بازداشتگاه‌هاي مرگ فرستادند.
در دوران حکومت کمونيستي لهستان، "پولانسکي" وارد مدرسه فيلم "لوژ" شد و در طول سال‌هاي تحصيل‌، چند فيلم کوتاه ساخت و به واسطه‌ آنها به شهرت رسيد که مهم‌ترين آنها "دو مرد و يک گنجه" (1958) و "وقتي فرشته‌ها سقوط مي‌کنند" (1959) بود که براي آنها موفق به کسب چند جايزه بين‌المللي شد و شهرتي براي خود کسب کرد.
در دهه 50، "پولانسکي" وارد عرصه بازيگري شد و در فيلم "يک نسل" (1954) به کارگرداني "آندره وايدا" بازي کرد. وي اولين فيلم بلند خود را در سال 1962 با نام "چاقو در آب" ساخت. اين فيلم اولين اثر مهم سينماي لهستان بعد از جنگ‌جهاني دوم بود که موضوع غيرمرتبط با جنگ داشت.
فيلم‌نامه اين اثر کمدي و روانشناسانه را "يرزي اسکوليموفسکي" و "پولانسکي" نوشتند که مورد تحسين‌ منتقدين فيلم قرار گرفت. اين فيلم جايزه‌ فيپرشي جشنواره‌ ونيز را گرفت و نامزد جايزه‌ اسکار بهترين فيلم غيرانگليسي شد.
دومين فيلم "پولانسکي" با نام "تنفر" در انگلستان ساخته شد. اين فيلم ترسناک که تاثيرگرفته از سبک آثار "آلفرد هيچکاک" و "لوئيس بونوئل" بود، اولين فيلم انگليسي‌زبان "پولانسکي" محسوب مي‌شد که موفق به کسب جايزه‌ فيپرشي و جايزه خرس نقره‌اي جشنواره‌ برلين شد.
در سال 1966، "پولانسکي" سومين فيلم‌اش را با نام "بن‌بست" روانه سينما کرد. مضمون اصلي اين فيلم الهام‌گرفته از رمان "در انتظار گودو" نوشته‌ "ساموئل بکت" و "جشن تولد" نوشته‌ "هارولد پينتر" بود. اين فيلم جايزه‌ خرس طلاي جشنواره‌ برلين را براي "پولانسکي" به‌همراه آورد.
در سال 1967، وي فيلم "قاتلين بي‌باک خون‌آشام" را ساخت که اولين فيلم رنگي او محسوب مي‌شد. پس از آن، "پولانسکي" به آمريکا رفت و با ساخت فيلم پرفروش‌ و موفق "بچه رزماري"، نام خود را بيش از پيش بر سر زبان‌ها انداخت. اين فيلم يکي از درخشان‌ترين آثار کارنامه سينمايي "پولانسکي" است که نامزد اسکار بهترين فيلم‌نامه شد و در جوايز فيلم "دوناتلو" ايتاليا جايزه بهترين کارگرداني را براي "پولانسکي" به‌ ارمغان آورد.
در تابستان 1969، همسر اين کارگردان سرشناس در خانه‌اش به‌طرز وحشيانه‌اي کشته شد و تاثير رواني اين حادثه تلخ به‌خوبي در فيلم "تراژدي مکبث" (1971) قابل درک بود؛ فيلمي که بازسازي خشن و خونين از اثر معروف شکسپير بود.
"پولانسکي" پس از آن به ايتاليا رفت و در سال 1972 فيلم " چه؟" را با همکاري "مارچلو ماسترياني" بازيگر فيلم معروف "هفت و نيم" ساخت که شکستي در کارنامه‌ سينمايي او محسوب مي‌شود.
يک سال بعد، او به هاليوود بازگشت و يکي از بهترين فيلم‌هايش يعني "محله‌ چيني‌ها" را ساخت. اين فيلم که نامزد 11 جايزه‌ اسکار شد، جايزه بهترين بازيگري را براي "جک نيکلسون" و "فاي دوناواي" به‌همراه آورد و اسکار بهترين فيلم‌نامه را نيز کسب کرد.
از نگاه برخي منتقدين، "محله چيني‌ها" بزرگ‌ترين دستاورد سينمايي "رومن پولانسکي" است. اين فيلم در جوايز "بافتا" آکادمي فيلم انگليس در سال 1975 جايزه‌ بهترين کارگرداني را گرفت و در جوايز "گلدن‌ گلوب" آمريکا نيز همين جايزه را کسب کرد.
  "پولانسکي" براي ساخت فيلم بعدي‌اش به اروپا و فرانسه رفت و در سال 1976 فيلم "مستاجر" را ساخت و خودش نيز در آن به ايفاي نقش پرداخت. "مستاجر" را در کنار "تنفر" و "بچه رزماري" مي‌توان سومين قسمت از سه‌گانه‌ي پولانسکي درباره‌ فروپاشي‌هاي عصبي و رواني دانست.
فيلم بعدي "پولانسکي" نيز در فرانسه ساخته شد: "تس" محصول 1979. اين کارگردان سرشناس فيلم‌اش را به همسرش تقديم کرد که پرهزينه‌ترين فيلم تاريخ سينما‌ي فرانسه تا آن سال به‌شمار مي‌رفت.
اين فيلم که مورد استقبال تماشاگران و منتقدين قرار گرفت، "پولانسکي" را براي دومين‌بار نامزد جايزه‌ اسکار بهترين کارگرداني کرد و جايزه‌ "سزار" بهترين فيلم و بهترين کارگرداني را از آکادمي فيلم فرانسه براي او به‌همراه آورد. "تس" همچنين موفق به کسب سه جايزه‌ اسکار بهترين فيلم‌برداري، بهترين طراحي لباس و بهترين کارگردان هنري شد.
فيلم بعدي "پولانسکي" يعني "دزدان دريايي" (1989) هفت سال بعد از فيلم "تس" ساخته شد که کاري ضعيف و ناموفق بود. "ديوانه‌وار" با بازي "هريسون فورد"، "ماه تلخ" (1992)، "مرگ و دوشيزه" (1994) و "دروازه نهم" (1999) ديگر فيلم‌هاي پولانسکي در دهه‌ 90 بودند.
در سال 2002 بود که پولانسکي شاهکار سينمايي‌اش را به جهانيان معرفي کرد؛ "پيانيست"، فيلمي درباره‌ جنايت‌ نازي‌ها در جنگ‌جهاني دوم که هميشه او را آزار مي‌داد. اين فيلم آميزه‌اي از خاطرات پولانسکي و رمان "مرگ يک شهر" نوشته‌ي "ولاديسلاو اشپيلمن" بود که آکادمي اسکار را مجبور کرد، سرانجام جايزه‌ بهترين کارگرداني سال 2002 را به او بدهد، هرچند خود او در مراسم حاضر نبود و "هريسون فورد" آن را دريافت کرد.
  "پيانيست" جايزه‌ نخل طلاي کن را گرفت و در جوايز "سزار" فرانسه، جايزه‌ بهترين فيلم و بهترين کارگرداني را نيز کسب کرد. شاهکار پولانسکي همچنين جايزه‌ بهترين فيلم "بافتا" انگليس، جايزه بهترين فيلم خارجي جوايز "دوناتلو" ايتاليا و جايزه‌ بهترين فيلم خارجي "گويا" اسپانيا را نيز به افتخارات سازنده آن افزود.
در تابستان 2004، "پولانسکي" فيلمي با نام "اوليور توييست" را براساس رمان معروف "چارلز ديکنز" ساخت.
وي سپتامبر سال 2010 پس از ورود به خاک سوئيس براي حضور در جشنواره‌ فيلم زوريخ به اتهام پرونده‌ سوء‌استفاده جنسي در سال 1977 به زندان انداخته شد و پس از گذشت حدود يک سال از زندان آزاد شد. وي در طول دوره زندان براي آخرين ساخته‌اش "روح‌نگار" موفق به کسب خرس نقره‌اي جشنواره برلين براي بهترين کارگرداني شد.
اين کارگردان سرشناس سينماي جهان در سال 2013 با فيلم "ونوس در پوست خز" در جشنواره کن امسال در بخش رقابتي نامزد نخل طلاي کن بود.
جديدترين فيلم پولانسکي "يک افسر و يک جاسوس" نام دارد که اولين فيلم پس از ساخت فيلم "چاقو در آب" محصول 1966 در خاک لهستان خواهد بود اما وي به دليل اين که هنوز در خاک آمريکا تحت تعقيب است، خواستار ضمانت‌هايي از دولت لهستان براي عدم استرداد به دولت ايالات متحده شده است.
شيوه فيلمسازي پولانسکي منبع الهام بسياري از مطرح‌ترين سينماگران جهان چون برادران "کوئن"، "وس اندرسون"، "دارن آرنوفسکي" و "ديويد فينچر" بوده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |