جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 165368 13:14 1400/09/22
سویه جدید کرونا اقتصاد چین تهدید می‌کند

سویه جدید کرونا اقتصاد چین تهدید می‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سویه جدید کرونا اقتصاد چین تهدید می‌کند

سویه جدید کرونا اقتصاد چین تهدید می‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، فعالیت‌های تولیدی چین پس از دو ماه متوالی رکود، دوباره بهبود یافته است اما تلاش برای مهار سویه جدید ویروس کرونا می‌تواند منجر به آسیب اقتصادی شود.

در این ماه، شاخص مدیران خرید تولیدی چین (PMI) ـ یک نظرسنجی ماهانه از مدیران خرید شرکت‌ها که شرایط تجاری مانند هزینه‌ها، سفارش‌های جدید، تولید، اشتغال و قیمت‌های فروش را اندازه‌گیری می‌کند ـ از ۴۹.۲ در اکتبر به ۵۰.۱ افزایش یافت و  بیش از ۵۰ درصد را نشان می‌دهد و بیان می‌کند که اقتصاد تولیدی در حال رشد است.

سویه جدید کرونا محدودیت‌های شدید چین در سفرهای کاری را بیشتر خواهد کرد. در واقع ممکن است باعث اختلال بیشتر در اقتصاد چین نسبت به سایر تولیدات ناخالص داخلی شود و این مورد به این دلیل نیست که ویروس به‌طور گسترده در چین گسترش می‌یابد و برعکس به دلیل تلاش زیاد دولت برای مقابله با آن است.

شیوع سویه اُمیکرون می‌تواند در اقتصاد چین تاثیرگذار باشد اما اطلاعات در این زمینه کافی نیست. اگر این سویه کرونا خطرناک‌تر از سایر سویه‌ها باشد و محدودیت شدید اعمال شود، آسیب‌های رشد قابل‌توجه است و بر اساس محاسبات بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس، اگر این محدودیت‌ها برای سه ماهه کامل اعمال شود، تقریبا ۱۳۰ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی چین (معادل حدود ۳ درصد از تولید سه ماهه) کم می‌شود.

اُمیکرون تنها تهدیدکننده اقتصاد چین نیست زیرا کارشناسان پیش از این هم بر این باور بودند که رشد چین در سال آینده به ۴.۵ تا ۵.۵ درصد به علت سرکوب کسب‌وکار خصوصی و کاهش رشد املاک کاهش خواهد یافت.  

مارک ویلیامز، اقتصاددان ارشد آسیایی گفت: اگر این سویه کرونا دولت‌ها را مجبور به تاخیر در بازگشایی اقتصادی کند، تقاضا برای صادرات چین افزایش خواهد داشت. همچنین این سویه جدید، پایداری راهبردی فوق‌العاده سخت‌گیرانه چین برای مقابله با کووید را که متکی بر محدودیت، ردیابی تماس و بستن مرزهاست، آزمایش خواهد کرد.

ویلیامز می‌گوید: گسترش جهانی سویه کووید با قابلیت انتقال بالا می‌تواند چالش‌های خاصی برای کشوری که سعی دارد عاری از کووید باشد خواهد داشت.

وی گفت: در عین حال، افزایش تقاضا برای صادرات چین در نتیجه اُمیکرون ممکن است ظرفیت حمل‌ونقل را که در حال حاضر ضعیف است افزایش دهد.

صادرات، حدود ۴۰ درصد از رشد چین را در سال جاری تشکیل داده است و اگر سویه جدید بیماری باعث محدودیت‌های شدید شود، ممکن است برای صادرکنندگان چین مفید باشد اما صادرات در سال آینده با شرایط تعدیل شده با قیمت ثابت خواهد بود و هیچ کمکی به رشد چین نخواهد کرد بنابراین اقتصاد به منابع دیگر کمکی نیاز خواهد داشت.

بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند چین مسیر کووید صفر را حداقل تا پایان سال ۲۰۲۲ حفظ کند اما اگر مهار این سویه دشوارتر از دلتا باشد، مقامات چینی احتمالا در پاسخ برای مقابله واکنش‌های شدید خواهند داشت که منجر به اختلال متناوب در فعالیت‌های اقتصادی و به ویژه خدمات و زنجیره‌های تامین جهانی خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |