شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 8182 15:31 1393/10/02
سونامی سرطان در کشور صحت ندارد

سونامی سرطان در کشور صحت ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سونامی سرطان در کشور صحت ندارد

سونامی سرطان در کشور صحت ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

عضو هیات مدیره انجمن سرطان با بی‌اساس دانستن شایعاتی مبنی بر بروز سونامی سرطان در کشور گفت: در کشورهای در حال توسعه ۴۰ درصد و در کشورهای پیشرفته تا ۶۰ درصد توانستند این بیماری را کنترل کنند.

وی با اشاره به اخباری مبنی بر بروز سونامی سرطان در کشور و با بیان اینکه باید بر اساس نتایج علمی صحبت کرد نه براساس شایعات، افزود: با شایعاتی مانند بروز سونامی سرطان در ایران اصلا موافق نیستیم، زیرا برخلاف سرطان، سونامی پدیده‌ای غیرقابل کنترل و غیرقابل پیش‌بینی است در حالیکه سرطان بیماری است که دقیقا با آمار و ارقام می‌توان آن را پیش‌بینی و از بروز آن پیشگیری کرد.
مرگ‌ومیر سرطان در ایران پایین‌تر از دنیا
آزاده با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر پایین است، تاکید کرد: در کشورهای در حال توسعه ۴۰ درصد و در کشورهای پیشرفته تا ۶۰ درصد توانستند این بیماری را کنترل کنند. بنابران نباید کلمه سونامی را در مورد سرطان به کار برد و مردم را دچار رعب و وحشت کرد. ایران از نظر مرگ و میر ناشی از سرطان جزو کشورهایی با مرگ و میر پایین است. به این معنی که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در ایران ۸۲ نفر به ازای هر صد هزار نفر است؛ این در حالیست که مثلا آمار مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکا ۱۰۶ و در ترکیه ۱۳۰ نفردر هر صد هزار نفر است.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: البته میزان مرگ و میر سرطان تابع عوامل مهمی مانند میزان بروز، نوع سرطان‌های شایع، مرحله بروز سرطان در کشور، کیفیت مراقبت‌ها و... است. اگر بخواهیم میزان بروز سطان در کشور را بررسی و با کشورهایی مانند آمریکا و ترکیه مقایسه کنیم، این میزان در ایران ۱۲۸ در آمریکا ۳۱۸ و در ترکیه ۲۰۵ در هر صد هزار نفر است، یعنی با وجود اینکه بروز سرطان در آمریکا حدود ۵ برابر ایران است، اما میزان مرگ و میر آن سه برابر ایران است. بنابراین باید دنبال عواملی که در این تفاوت نقش دارند، بود. مثلا اینکه چه سرطان‌هایی در آن کشورها شایع است یکی از این عوامل است مثلا سرطان معده جزو سرطان‌های شایع در ایران بوده و از کشنده‌ترین سرطان‌ها است و البته در آمریکا خیلی شایع‌تر از ایران است.
آزاده در همین مورد ادامه داد: بنابراین باید از ایجاد رعب و وحشت جلوگیری کرد؛ زیرا افزایش بروز سرطان در کشور به علت هرم جمعیتی ماست. به این صورت که هر چه سن بالاتر می‌رود بروز سرطان نیز افزایش می‌یابد. به این معنی که افزایش امید به زندگی منجر به افزایش سرطان است. البته در حال حاضر وضعیت ایران در زمینه تشخیص، تعقیب، کنترل و درمان سرطان بهتر شده است و ما حدود ۴۰۰ هزار مریض سرطانی در حال پیگیری داریم که به خوبی زندگی می‌کنند. بنابراین ابتدا باید از این فضای رعب و وحشت فاصله بگیریم و با راهکارهای علمی سرطان را کنترل کنیم.
پارازیت، سرطان و ...
آزاده همچنین در مورد تاثیر پارازیت‌ها بر بروز سرطان تصریح کرد: پارازیت مضر است اما در عین حال هیچ مقاله علمی تا به حال ندیده‌ام که ثابت کند پارازیت سرطان ایجاد می‌کند. صراحتا می‌گویم که پارازیت عاملی است که برای بشر خوب نیست. مانند موبایل که تا به حال مقالاتی در مورد تاثیرات موبایل ایجاد شده و مشخص شده که استفاده زیاد از موبایل می‌تواند منجر به سرطان مغز در کودکان و جوانان باشد. اما من تا به حال مقاله‌ای که در آن نشان دهد که بین پارازیت و ابتلا به سرطان رابطه وجود دارد ندیدم. البته باید گفت پارازیت خوب نیست ولی به صورت علمی نمی‌توان ارتباط بین پارازیت و بروز سرطان را تایید یا رد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |