جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 105996 17:22 1399/02/31
سواد رسانه ای؛ نیاز امروز مخاطبان کوچک دنیای مجازی

سواد رسانه ای؛ نیاز امروز مخاطبان کوچک دنیای مجازی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سواد رسانه ای؛ نیاز امروز مخاطبان کوچک دنیای مجازی

سواد رسانه ای؛ نیاز امروز مخاطبان کوچک دنیای مجازی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهتاب سرخیل، مدیر رسانه های اجتماعی انجمن سواد رسانه ای ایران
این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا فرزندانمان در معرض مواجهه بیشتر با فضای مجازی قرار گرفته اند و آشنایی با این فضای جذاب و بهره گیری از ظرفیتهای بی شمارش، آنها را به شدت مشغول و دلبسته این فضا نموه است . لذا چنانچه نظارت و برنامه ریزی لازم در این خصوص برایشان صورت نگیرد، این امر می تواند تهدیدی بر علیه سلامت ذهن، روان و جسم آنها باشد.
در دنیای امروز و در عصری که هر روز کودکان مان در مواجهه با رسانه‌های گوناگون شنیداری، دیداری و نوشتاری هستند، به همان اندازه که سواد خواندن و نوشتن از ضروریات زندگی اجتماعی آنهاست، آموزش های مرتبط با سواد رسانه‌ای نیز از اهمیت بی شماری برخوردار است و بدون یادگیری آن نمی توانند گزینش‌های صحیحی از پیام‌های رسانه‌ای داشته و خود را در برابر انواع پیام‌ها مصون دارند .
سواد رسانه‌ای درک لازم برای فهم پیامهای رسانه ای و مهارت خوب دیدن و شنیدن را در اختیار کودکان قرار می دهد و به آنها کمک خواهد کرد، تصمیم بگیرند چه چیزی را ببیند و چه چیزی را بشنوند.
«ترویج سواد رسانه‌ای» آنها را به خواندن نانوشته‌ها و دیدن آنچه در تصویر نیست، مسلط می‌کند و تفکر خلاق و انتقادی را در آنها تقویت خواهد کرد. از این رو باید پذیرفت این مهم از «چرا و اما» عبور کرده و به «باید و حتماً» رسیده است.
در این میان حائز اهمیت است که والدین قبل از آموزش به کودکان، از آموزش کافی در این زمینه برخوردار شده و سواد رسانه ای خود را ارتقا دهند. لذا پیشنهاد می شود والدین در قدم اول خود به طور کامل با تکنولوژی های مربوطه آشنا و مهارت لازم را با مطالعه و تحقیق برای استفاده از آنها کسب کنند. چراکه مهمترین الگو برای این «مخاطبان کوچک دنیای مجازی» هستند .
والدین باید بدانند کودکشان در طی روز در معرض چه پیامهایی قرار می گیرد و چطور اوقات خود را در این فضا صرف می کند. وظیفه آنهاست به عنوان همراه و با ایجاد رابطه صمیمانه، آگاهی های لازم را در اختیار کودکان قرار دهند و از نحوه فعالیت آنها به طور کامل اطلاع داشته باشند.
اگر اکانتی شخصی برای فرزند خود راه اندازی کرده اید، باید نظارت کافی در این خصوص را در راس برنامه های خود قرار دهید، از مطالبی که با دوستان خود تبادل می کنند تا صفحاتی که از آن ها بازدید می کنند، مدت زمان استفاده از این فضا و میزان تاثیرپذیری او از پیامهایی که با آن ها مواجه می شود. همچنین لازم است تا تنظیمات حریم خصوصی و امنیت کودکان را مداوم بررسی و مستمرا در این خصوص آگاهی های کافی را به آنها بدهید تا از حریم شخصی و اطلاعات خود مراقبت کند.
مورد مهم دیگر این است که محدویت زمانی را فراموش نکنید و اهمیت مطالعه در کنار استفاده از این فضا را به آنها یادآور شوید. به آن ها بگویید همه آنچه می بینند واقعیت نیست و با تحقیق و تفحص کافی برایشان نمونه بیاورید .
خواسته یا ناخواسته آنها در معرض بسیاری از پیامهایی هستند که می تواند ذهن آنها را درگیر کند. پس باید مدام در کنارشان باشید و از آنها در مقابل کثرت پیامهای مختلف با رنگ و لعاب گوناگون، آگاهانه محافظت کنید.
بطور کلی می توان نتیجه گرفت «سواد رسانه ای» برای فرزندان مانند واکسن عمل می کند و می تواند مانع از بروز حوادث ناخوشایند در محیط مجازی شود. این را بدانید در صورتی که کودک شما آگاهی لازم برای برخورد با حوادث، اتفاقات و سایر رویدادها را داشته باشد، این فضا فایده های زیادی نیز می تواند برایش دارا باشد.
پس با برنامه‌ریزی مناسب این تجربه را غنی و پربار کنید و از این تهدید برایشان فرصتهایی ارزشمند بسازید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |