پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 12566 13:33 1394/02/22
سوء استفاده از کارت بازرگانی برای واردات کالا!

سوء استفاده از کارت بازرگانی برای واردات کالا!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سوء استفاده از کارت بازرگانی برای واردات کالا!

سوء استفاده از کارت بازرگانی برای واردات کالا!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: واردکنندگان برای حفظ منافع خود به نام افراد دیگر کارت بازرگانی دریافت کرده و کالا را به کشور وارد می‌کنند.

محمد رضایی دیانی رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، بااشاره به قاچاق لوازم خانگی به کشور گفت: قاچاق لوازم خانگی به دو بخش تقسیم می‌شود که یکی از راه‌های قاچاق از طریق مرزها است که کالا توسط قاچاقچیان غیر سازمان یافته به کشور وارد می‌شود.

وی ادامه داد: بخش اعظم قاچاق لوازم خانگی به کشور که قسمت عمده بازار را تشکیل می‌دهد قاچاق از مبادی رسمی و قانونی می‌باشد.

دیانی تصریح کرد: این قاچاق با استفاده از انحراف تعرفه‌ای رخ می‌دهد و به عنوان مثال در حالی که تعرفه‌ واردات یخچال 45 درصد است واردکنندگان با جدا کردن قطعات یخچال آن را به عنوان قطعات به کشور وارد می‌کنند و تنها 15 درصد تعرفه را جهت واردات می پردازند.

رئیس مجمع کارآفرینان گفت: یکی دیگر از مشکلات ما برندهای معروفی است که در داخل کشور درحال فعالیت می‌باشند چرا که متاسفانه بسیاری از این برندهای خارجی میزان وارداتشان به کشور به طور دقیق مشخص نیست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برندی در کشور بیش از چهارهزار میلیارد تومان کالا فروخته ولی آمار مشخصی از واردات این برند توسط نماینده و یا خود این شرکت در آمار رسمی وزارت صنعت و گمرک وجود ندارد که قطعا در این بخش فرارهای مالیاتی وجود دارد.

دیانی افزود: واردات در حال حاضر به این صورت شده که واردکنندگان برای حفظ منافع خود به نام افراد دیگر کارت بازرگانی دریافت کرده و به عنوان مثال کالا را به نام یک کارگر که کارت بازرگانی به نام وی صادر شده به کشور وارد می‌کنند.

رئیس مجمع کارآفرینان گفت: باید واردات برای جلوگیری از این گونه سوءاستفاده‌ها ساماندهی شود و در حال حاضر وزارت صنعت و معدن وتجارت برنامه‌ای برای ساماندهی واردات در دست دارد که به صورت جدی آن را دنبال می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: به طور کلی قسمت اعظم واردات به کشور در همه‌ کالاها مانند پوشاک و مواد غذایی توسط 100 نفر انجام می‌شود که باید این افراد شناسایی شوند.

دیانی ادامه داد: سازمان‌های قانونی باید به این موضوع رسیدگی کنند تا جلوی سوءاستفاده از واردات کالا گرفته شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: ما مخالف واردات نیستیم و اگر کشور نیاز به کالایی دارد که باید وارد شود بهتر است مسیر قانونی آن طی شود و هزینه‌های آن نیز پرداخت شود.

وی با اشاره به رقابت نابرابر تولید کنندگان داخلی با وارد کنندگان گفت:در کشور نرخ بهره و هزینه‌های مالیات و بیمه و نیز هزینه‌های جانبی برای تولیدکنندگان بالا است و تولید کننده باید تمام این هزینه‌ها را بپردازد و این در حالی است که وارد کنندگان کالا را از کشورهایی وارد می کنند که نرخ بهره و هزینه‌های تولید در این کشورها بسیار پایین و بین 3 تا 6 درصد است.

وی ادامه داد: در همه کشورها برای حمایت از تولید تعرفه وضع می‌شود و در کشور ما نیز باید با ساماندهی واردات و شناسایی وارد کنندگان رسمی جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |