پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 100340 14:51 1398/05/07
سه پیام مهم وزیر امور خارجه عمان به ایران

سه پیام مهم وزیر امور خارجه عمان به ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سه پیام مهم وزیر امور خارجه عمان به ایران

سه پیام مهم وزیر امور خارجه عمان به ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌المللی، درباره اهداف سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران و تقویت برخی گمانه‌زنی‌ها راجع به ارسال پیام انگلیس و آمریکا از سوی وی در خصوص تنگه هرمز و توقیف نفتکش انگلیسی گفت: پادشاه عمان همواره طی چهار دهه گذشته روابط خود را با ایران حفظ کرده و در بسیاری از مسائل مربوط به روابط ایران و کشورهای منطقه و جهان نقش مثبتی را ایفا کرده است.

منطقه در آستانه شکل‌گیری تحولات جدید

وی اظهار کرد: در این مدت میان ایران با انگلیس و آمریکا بر سر مسئله توقیف کشتی حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق و متعاقب آن اقدام انقلابی ایران در توقیف نفتکس انگلیسی در تنگه هرمز و سرنگونی پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته آمریکا در خلیج فارس، اختلافات و تنش‌های جدی شکل گرفت. البته در چنین شرایطی عربستان سعودی سیگنال مثبتی به ایران مبنی بر آمادگی برای تعامل و برقراری روابط جدید ارسال کرد. همه اینها حکایت از این دارد که تحولات جدیدی در آستانه شکل‌گیری در منطقه است.

هانی‌زاده بیان کرد: بر این اساس پادشاهی عمان در قالب سفر آقای یوسف بن علوی به تهران حامل سه پیام مهم برای ایران بود. اولین پیام آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران است و پادشاهی عمان بناست میان این دو کشور میانجی‌گری کند. دومین پیام مربوط به دولت جدید انگلیس است که این آمادگی را دارد که در چارچوب خاصی مسئله توقیف نفتکش‌ها را حل کند و این هم می‌تواند گام مثبتی برای کاهش تنش‌ها در خلیج فارس باشد. پیام سوم نیز به اعلام آمادگی عربستان برای مذاکره با ایران مربوط است و اینها سه موضوع مهمی است که یوسف بن علوی در جریان سفر به تهران حامل آن بود و پس از بازگشت پیام‌های ایران را به طرف‌های مقابل انتقال خواهد داد.

مقاومت فعال معادلات منطقه را به نفع ایران رقم زده است

هانی‌زاده درباره تأثیر اتخاذ راهبرد «مقاومت فعال» از سوی ایران در بروز چنین تحولات جدیدی در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از یکسال صبر راهبردی، هم در حوزه نظامی و هم در حوزه سیاسی ـ دیپلماتیک بسیار هوشمندانه عمل کرد. در حوزه نظامی اقدام ایران با سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا حامل پیام بسیار مهمی بود که ایران از قدرت نظامی بالایی برای دفاع از خودش برخوردار است و در حوزه سیاسی ـ دیپلماتیک کنش سریع ایران مانع از آن شد که دروغ آمریکایی‌ها مبنی بر حضور پهپاد جاسوسی در آب‌های بین‌المللی مشروعیت پیدا کند و همه کشورها اقدام ایران را به عنوان واکنشی مشروع و دفاع از خود پذیرفتند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: لذا آمریکایی‌ها با محاسبات خودشان به این نتیجه رسیدند که ایران در دفاع از خودش بسیار جدی است و امکانات و توانمندی‌های لازم را دارد و به همین دلیل مجبور به عقب‌نشینی در برابر ایران شد. انگلیس هم پس از اینکه ایران نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کرد متوجه شد که ایران قدرت و ابزار لازم را برای مقابله به مثل دارد و بر این مبنا به این نتیجه رسیده که جنگ توقیف کشتی‌ها و نفتکش‌ها باید به پایان برسد و به یک راه حل آبرومندانه رسید و لذا از عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق و یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان، درخواست کرد که واسطه رفع توقیف نفتکش انگلیس از سوی ایران شوند.

وی با اشاره به بروز و ظهور آثار سیاست مقاومت فعال ایران در منطقه، گفت: عربستان که احساس کرد در جنگ یمن شکست خورده و نمی‌تواند صفحه شطرنج سیاسی و نظامی یمن را تغییر دهد و از طرفی اختلافات امارات با این کشور در موضوع یمن افزایش یافته و امارات تمایل خود را برای خروج از یمن و آمادگی برای مذاکره و گفت‌وگو با ایران اعلام کرد و این‌ها نتیجه اتخاذ این سیاست جدید از سوی ایران است.

هانی‌زاده تأکید کرد: ایران در دو حوزه سیاسی و نظامی هوشمندی بالای خود را نشان داد و همگان به این امر اذعان دارند که ایران نقش تعیین‌کننده‌ای در کنترل و مدیریت بحران‌ها دارد و در عین حال از توانمندی بالایی در مقابله با زیاده‌خواهی و باج‌خواهی‌ کشورهای بزرگ نیز برخوردار است و این باعث شده معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی به نفع ایران رقم بخورد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |