پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 166395 18:57 1400/09/30
سهم ناچیز متقاضیان واقعی از عرضه مسکن

سهم ناچیز متقاضیان واقعی از عرضه مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سهم ناچیز متقاضیان واقعی از عرضه مسکن

سهم ناچیز متقاضیان واقعی از عرضه مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-ساخت مسکن درهر جوامعی ازجمله نیازهای مهم تلقی می‏شود چه بسا برای تحقق این نیازمهم باید زیرساخت‏های آن از قبیل نهاده‏های ساختمانی،زمین، اعطای تسهیلات مناسب و... فراهم شود، در این راستا طرحهای بسیاری از جمله اقدام ملی و نهضت ملی مسکن  توسط دولت سیزدهم مطرح شد که چندی است با یکدیگر ادغام شدند تا دولت بتواند فرآیند ساخت واحدهای مسکونی و تحویل آن به متقاضیان را تسریع بخشد و آرزوی دیرینه خانه دار شدن برای عده ای که سال‏ها در انتظار صابخانه شدن بودند، عملیاتی شود.

به گزارش جهان اقتصاد؛ مسکن جزو نیازهای اساسی مردم و به ویژه اقشار کم درآمد است و برای متقاضی واقعی مسکن خانه دار شدن از آرزو گذشته و به یک دغدغه تبدیل شده است و برای وی نوع طرحی که توسط دولت و مجلس در حوزه مسکن ارایه می‏شود، تفاوتی ندارد و تنها به دنبال طی کردن مسیری متناسب با درآمد و اندوخته خود برای خرید مسکن است.

خبرنگارجهان اقتصاد درباره این موضوع با حسن محتشم، عضوهیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: ادغام طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن به لحاظ سامانه ثبت نام یکی شده است اما پروژه نهضت ملی مسکن هنوز آغاز نشده است و هرآنچه که موجود است به طرح اقدام ملی بازمی‏گردد و ادغام این دو طرح برای متقاضی تفاوتی نمی‏کند چرا که دغدغه وی خانه دار شدن است.

محتشم گفت: اگر در طرح‏های ارایه شده مسکن امیدی به اجرای صحیح فرآیندها وجود داشته باشد، می‏توان گفت که تاثیرگذارهستند اما متاسفانه درچهارده سال اخیراز زمان آغاز پروژه مسکن مهر، اقدام ملی و نهضت ملی مسکن به دلیل دولتی بودن ساختار این طرح‌ها و این که تجربه ثابت کرده است که دولت نمی‏تواند کارفرمای خوبی باشد و به تعهدات خود عمل کند، این طرح‏ها با تاثیرگذاری چندانی در بازار مسکن همراه نبودند و تنها در مواردی به صورت مقطعی تاثیرگذار بوده است زیرا به دلیل عمل نشدن به تعهدات، آنچنان فرآیند تولید تعداد واحد مسکونی زمان بر می‏شود که به مرور زمان تقاضاهای به وجود آمده عرضه مسکن به دلیل طولانی شدن زمان خاصیت خود را در بازار مسکن از دست می‏دهند و به موجب این مساله بسیاری از متقاضیان امتیازات خود را واگذار می‏کنند و از سوی دیگر افرادی به عنوان سرمایه گذار و دلال این امتیازات را برمی‏دارند و متقاضی که امتیاز خود را از دست داده است، مجدد در صف افراد بدون خانه قرار می‏گیرد.

وی افزود: دولت در راستای تحقق شعارخود در حوزه مسکن با توجه به قیمت ملک و مابه‌التفاوت قیمت مصالح به طورمثال هنگامی که قیمت یک آپارتمان هفتاد متری پس ازساخت 600  میلیون تومان برآورد می‏شود، باید پس از ساخت به متقاضیان تحویل دهد به همین دلیل دراین راستا افزایش تسهیلات برای دهک‏های یک، دو و سه در دستور کار قرارمی‏دهد. در شهری مانند تهران رقم این تسهیلات از250 الی 400 میلیون تومان تعیین شده است که با اقساط چهار الی هفت میلیون تومان همراه است. از سوی دیگر متقاضی مسکن  واجد شرایط یا اقشار محروم با درآمد ناچیز خود با عدم توانایی بازپرداخت این تسهیلات مواجه می‏شوند اینجاست که دولت باید بداند که متقاضی واقعی واکسن این طیف هستند که توانایی پرداخت اقساط را ندارند و باید تدابیری را بیاندیشد که بتواند از پس پرداخت اقساط تسهیلات برآیند.

** طرح مالیات بر خانه‌های خالی بازار مسکن را متعادل نمی‌سازد

این فعال حوزه مسکن با اشاره به طرح مالیات بر خانه‌های خالی عنوان کرد: با گذشت مدت زمان تعیین شده جهت ثبت نام افراد در سامانه املاک و اسکان در راستای این  طرح آن طور که باید استقبال نشد و با توجه به استقبال کم متقاضیان و آمار وزارت راه و شهرسازی اگر دولت بخواهد سال آینده برای آنها مالیات‎های سنگین تعیین کند به نارضایت‏های عمومی  دامن خواهد زد اما واقعیت این است که اقتصاد دستوری نیست و این گونه موفقیت‌آمیز نخواهد بود و ممکن است بعضی از واحدهای مسکونی که درآن دلالان، سوداگران یا سرمایه گذارانی که احتکار مسکن داشتند، را به ناچار به بازار مسکن وارد سازد اما واقعیت این است که می‌تواند این طرح مقطعی باشد اما نمی‏تواند بازار مسکن را در دراز مدت متعادل سازد زیرا بازار مسکن متاثر از اقتصاد کلان کشور و عرضه مسکن است.

محتشم گفت: عرضه مسکن‏های کنونی باید مناسب با متقاضی مسکن باشد که این گونه نیست. صرف نظر از طرح اقدام ملی یا نهضت ملی نزدیک به 400 هزار واحد مسکونی در سال در کشور ساخته می‏شود شاید 20 درصد آن‏ها مسکن مورد نیاز مردم را تشکیل دهد اما مابقی آن در راستای اقتصاد و نوآوری در مکان‌هایی ساخته می‏شود که متقاضی مسکن از توانایی خرید در آن نقطه برخوردار نیست که در نهایت این واحدها خالی می‏ماند و افرادی که دنبال خانه دوم و سوم هستند آن واحدها را خریداری می‏کنند.

** عبرت‌گیری از تجربه ساخت مسکن مهر

وی عنوان کرد: اگر دولت بی توجهی که در ساخت واحدهای مسکونی مسکن مهر که مطالعه کافی نسبت به آن صورت نپذیرفته بود، را همچنان به دلیل این که پروژه‌ای آغازشود را تکرار کند، ساخت این واحدها نیز به سرنوشت قبل دچار خواهد شد اما بنظر میرسد وزارت راه و شهرسازی از بروز این مساله پیشگیری میکند و دقت لازم را با وجود کارشناسان این حوزه اعمال خواهد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |