شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 3304 13:33 1393/04/22
سهم مقاومت فلسطين از سينماي ايران

سهم مقاومت فلسطين از سينماي ايران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سهم مقاومت فلسطين از سينماي ايران

سهم مقاومت فلسطين از سينماي ايران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


مهر:  فيلمسازان سينماي ايران از اواخر دهه 60 توليد فيلم با مضمون مقاومت مردم فلسطين را در دستور کار خود قرار داده و آثار متفاوتي را توليد کردند اما در قياس با بيش از 3 دهه فعاليت سينماگران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، اين عملکرد نتوانسته نمره قابل قبولي دريافت کند.
سينما به عنوان يک هنر صنعت، در دهه‌هاي اخير حضور قدرتمندي در جهان و جوامع مختلف داشته و نقش مهمي در به تصوير کشيدن اتفاقات و مسايل مهم پيرامون زندگي ما ايفا کرده است. سينما علاوه بر جنبه سرگرم کننده‌اي که دارد، وظيفه روشنگري افکار عمومي و انعکاس رويدادهاي سياسي و اجتماعي را بر عهده دارد. يکي از وظايف اصلي سينما، افشا کردن سياست‌هاي غير انساني شکل گرفته در جهان معاصر است، سياست‌هايي که نتيجه‌اي جز کشتار انسان‌هاي بي‌گناه نداشته و ندارند.
رژيم اشغالگر قدس طي دهه‌هاي گذشته بارها و بارها جناياتي هولناک را در قبال مردم مظلوم فلسطين مرتکب شده و در روزهاي اخير هم با وقاحت تمام همچنان کودکان، نوجوانان، جوانان و مردان و زنان فلسطيني را به شهادت مي‌رساند. ساليان سال است که صهونيست ها در مقاطع مختلف حملات خود را شديدتر و مردم مظلوم غزه را قتل عام مي‌کنند. تاريخ هيچ گاه اين نسل کشي را فراموش نخواهد کرد. اين سناريو چيز جديدي نيست و سال ها است که رژيم اشغالگر قدس در اين منطقه به جنايات خود ادامه مي‌دهد و نهاد هاي حقوق بشري سکوت کرده و دم نمي زنند. انگار که حقوق بشر براي اين جنايتکاران تعريف نشده است.

در اين بين سينما نيز همچون افراد جامعه نمي‌تواند نسبت به اين جنايات بي‌تفاوت باشد. سينماگران ايراني طي سال هاي گذشته تلاش کردند که بتوانند گوشه اي از مظلوميت مردم فلسطين و غزه را به تصوير بکشند و در اين مسير تمام تلاش خود را کردند تا بتوانند افشاگران يکي از هولناک ترين جنايات تاريخ باشند.
يکي از فليمسازاني که در اين مسير گام نهاد و نام خود را جاودانه کرد، مرحوم سيف الله داد بود که با ساخت فيلم "بازمانده" در سال 1373 توانست فيلم در خور شان سينماي ايران در ارتباط با موضوع فلسطين بسازد که هنوز بعد از گذشت ساليان متوالي منبع قابل استنادي براي مخاطبان باشد. اين فيلم هر سال در روز قدس از رسانه ملي پخش مي‌شود. فيلم هاي ديگري نيز در ارتباط با موضوع سرزمين فلسطين ساخته شده که در اين گزارش مورد بررسي قرار خواهيم داد.
در اين گزارش مروري خواهيم کرد بر برخي از فيلم هايي که با موضوع فلسطين در سينماي ايران ساخته شده است:
شايد بتوان مسعود کيميايي را نخستين فيلمسازي دانست که درباره اين مساله فيلم ساخته است، کيميايي در فيلم "سرب" در اين مسير گام نهاد و جز نخستين فيلمسازهايي بود که با اين رويکرد فيلم ساخت. "سرب" داستان يک زوج جوان يهودي ايراني را در اواخر دهه? 20 خورشيدي روايت مي‌کند که خواهان عزيمت به سرزمين‌هاي اشغالي هستند. اين فيلم بيشتر به مناسبات دروني صهيونيسم نظر دارد. اين فيلم محصول سال 1367 است.
 يکي ديگر از فيلمسازاني که در سال 1369 به سراغ موضوع فلسطين رفت حبيب کاوش بود. "آتش پنهان" نخستين فيلمي است که در ارتباط با مردم فلسطين و مقاومت‌شان در برابر رژيم صهيونيستي ساخته شد. اين فيلم مراحل توليد را بدون كمک دولت و با سرمايه شخصي طي کرد.
مرحوم سيف الله داد در سال 1373 مهمترين اثر سينمايي اين سال ها يعني "بازمانده" را جلوي دوربين برد و برخلاف فيلم‌هاي پيش از خود تمام بازيگرانش خارجي بودند و کل کار هم در سوريه فيلمبرداري شد. داستان اين فيلم به سال 1948 بازمي‌گردد که شهر حيفا در معرض اشغال قرار داشت. "بازمانده" تا به امروز ماندگارترين تلاش سينماگران ايراني براي تصوير مردن مقاومت اسلامي بوده‌است.
 "لبنان عشق من" (حسين کاربخش) اين فيلم نيز مثل "بازمانده" از بازيگر و لوکيشن خارجي بهره برده است. داستان اين فيلم که در آغاز "شعله مقدس" نام داشت، درباره دختري فرانسوي به نام ماري است که عضو صليب سرخ است و به مجروحان لبناني کمک مي‌کند و طي يک درگيري توسط اسراييلي‌ها دستگير مي‌شود. اما با حمله نيروي مقاومت اسلامي به مقر اسراييلي‌ها ماري آزاد مي‌شود و به جبهه مقاومت مي‌پيوندد.
در سال 1367 بود که "قاعده بازي" و "هفت سنگ" به کارگرداني سيد عبدالرضا نواب صفوي ساخته شد. اين 2 فيلم از دل يک مجموعه تلويزيوني 22 قسمتي (1300دقيقه‌اي) استخراج شدند و در شانزدهمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمدند.
"قاعده بازي" درباره يک هواپيماربايي توسط گروه مسلح فلسطيني بود که در جريان آن رژيم اشغالگر قدس به جاي تلاش براي نجات سرنشينان آن با مرگشان موافقت مي‌کند، در حاليکه يک گروه فلسطيني براي نجات جان آن‌ها اقدام مي‌کند. فيلم "هفت سنگ" هم داستان يک جوان يهودي ضدصهيونيست است که قصد ديدار با رهبر جنبش انتفاضه را دارد، اما موساد او را شناسايي مي‌کند و تحت تعقيب قرار مي‌دهد.

 جواد اردکاني کارگردان ديگري بود که در سال 82 فيلمي با اين موضوع توليد کرد. اين فيلم که داستانش را در محدوده زندگي يک کودک فلسطيني تعريف مي‌کند در بستر انتفاضه مي‌گذرد.
در همان سال محمد درمنش هم ساخت فيلمي با موضوع فلسطين را در دستور کار خود قرار داد. "هيام" داستان زوجي فلسطيني را حکايت مي‌کند که قصد دارند به انگلستان بروند تا در آرامش زندگي کنند، اما در حين حرکت و خروج از جنين، در ايست بازرسي نيروهاي اسراييلي از هم جدا مي‌شوند و با حمله گسترده صهيونيست‌ها به اردوگاه جنين مواجه مي‌شوند.
محمدرضا آهنج "زخم زيتون" را با فيلمنامه اي از رضا مقصودي که در آن ماجراي زني فلسطيني به تصوير کشيده شده‌است که با وجود مخالفت همسرش براي بازگشت به جنگ عليه نيروهاي اشغالگر، به طور ناخواسته در جريان جنگ قرار مي‌گيرد و به حقايق جديدي دست پيدا مي‌کند.
عباس رافعي از ديگر فيلمسازان شناخته شده سينماي ايران است که 2 فيلم متفاوت با موضوع مقاوت مردم فلسطين و لبنان را توليد کرد. در سال 1386 "تولدي ديگر" را به نويسندگي هادي مقدم دوست و عباس رافعي ساخته شد و مانند "بازمانده" هم با بازيگران غيرايراني و هم خارج از ايران توليد شد. اين فيلم که در جشنواره بيست و ششم فجر به نمايش درآمد نخستين همکاري مشترک بخش خصوصي فيلمسازي ايران و لبنان محسوب ميشود. سرمايه گذاري فيلم توسط شبکه الکوثر انجام شده و تهيه کننده آن نيز رافعي بوده‌ است.
2 سال بعد رافعي "بيگانگان" را  به نويسندگي مشترک خودش و مهدي سجاده چي به سرانجام رساند. رافعي "بيگانگان" را هم به سفارش شبكه الكوثر ساخت. فيلمي كه همه عوامل و بازيگران آن به جز كارگردان، نويسنده، مدير فيلمبرداري و صدابردار عرب هستند. مديريت فيلمبرداري اين فيلم را ضا آذرشهاب، ايراني مقيم آلمان برعهده داشت و تجهيزات را از اين كشور به سوريه آورد.
پرويز شيخ طادي از آن دسته از فيلمسازان سينماي ايران است که دغدغه ويژه اي نسبت به اين مساله داشته و با فيلم "شکارچي شنبه" توانسته فيلم متفاوتي را در ارتباط با مساله فلسطين بسازد. "شکارچي شنبه" بر خلاف اغلب فيلم‌هاي ذکر شده در اين گزارش فيلمي حادثه محور نيست و بيشتر صورتي ايدئولوژيک در زمينه آشنايي با تفکر صهيونيست‌ها دارد.
جمال شورجه کارگردان ديگري بود که با فيلم "سي و سه روز" به طور مستقيم به تحولات منطقه پرداخت و جنايات اسراييلي ها را فاش کرد. اين فيلم جدي‌ترين تلاش سينماي ايران براي تصوير کردن مقاومت 33 روزه حزب‌الله لبنان در برابر رژيم صهيونيستي محسوب مي‌شود و هنوز بعد از گذشت سال ها از اکران‌اش، راهي شبکه نمايش خانگي نشده است.
"ريسماني نزديک تر از رگ" عنوان فيلم ديگري به کارگرداني مسعود اطيابي است که اين فيلم هيچ گاه فرصت اکران در ايران پيدا نکرد اما نزديک به 2 ماه در لبنان روي پرده رفت و با استقبال مردم اين کشور مواجه شد. اين فيلم به مقاومت مردم لبنان در برابر رژيم فاسد اسراييل اشاره دار



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |