جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 36848 20:04 1395/05/02
سهم ایران در تولید محتوای فضای مجازی مطلوب نیست

سهم ایران در تولید محتوای فضای مجازی مطلوب نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سهم ایران در تولید محتوای فضای مجازی مطلوب نیست

سهم ایران در تولید محتوای فضای مجازی مطلوب نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

درهمایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات مطرح شد

گروه امورزیربنایی-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ۸ دهم درصد از سایت‌های دنیا به زبان فارسی است، گفت: آمارها نشان می‌دهد سهم ایران در تولید محتوای وب مطلوب نیست. علی جنتی درهمایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، گفت: ایران رتبه هجدهم دنیا را در ثبت دامنه اینترنتی را به خود اختصاص داده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ۸ دهم درصد از سایت‌های دنیا به زبان فارسی هستند، گفتند: زبان فارسی رتبه چهارم در دنیای وبلاگ دارد.وی با نتیجه‌گیری از سهم زبان فارسی در دنیای وب، گفت: این آمار نشان می‌دهد، وضعیت ایران در تولید محتوای وب مطلوب نیست. جنتی گفت: علیرغم توسعه زیرساخت‌ها، اقدامات برای تولید محتوای فرهنگی دیجیتال هدفمند نبوده و نیازمند سهولت کسب و کار فرهنگی دیجیتال، یکپارچه‌سازی فرآیندها، ایجاد نظام نظارتی یکپارچه برای تولید محتوا و آموزش اصول کسب و کار هستیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از اعطای لوگوی هوشمند به سایت ها برای تأمین مالکیت مادی و معنوی دارندگان سایت و رونق کسب و کار دیجیتال خبر داد توضیح داد: این طرح به زودی اجرایی می‌شود. وی همچنین از تعریف طرح اعطای شماره استاندارد محتوای دیجیتال (شامد) برای اعطای شناسه یکتا به آثار فرهنگی دیجیتال خبر داد و گفت: هدف از این طرخ ایجاد فضای مجازی سالم، مفید و ایمن است.

حضور ۵ تا ۹ ساعته ایرانی‌ها در فضای مجازی

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال هم دراین همایش با بیان اینکه ۵۳ درصد مردم ایران حداقل در یکی از شبکه اجتماعی عضو هستند، گفت: میانگین روزانه ساعت حضور ایرانی ها در فضای مجازی ۵ تا ۹ ساعت است در حالی که میانگین جهانی ۱۶ ساعت در ماه است. سید مرتضی موسویان اظهار داشت: ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۸۰ درصد است و ۴۳ میلیون نفر کاربر اینترنت هستند. همچنین ۴۰ میلیون گوشی هوشمند در کشور وجود دارد.وی با اشاره به آماری از حضور مردم در فضای مجازی گفت: ۵۳ درصد مردم ایران حداقل عضو در یکی از شبکه اجتماعی عضو هستند و ۷۲ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی عضویت دارند. همچنین میانگین روزانه ساعت حضور ایرانی ها در فضای مجازی ۵ تا ۹ ساعت است در حالی که میانگین جهانی  ۱۶ ساعت در ماه است که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ به به ۱۲۰ ساعت در ماه افزایش یابد.موسویان از وجود ۲۰ میلیون کاربر گیم در کشور خبر داد و گفت: این افراد سالانه ۱۴٫۶ میلیارد ساعت صرف بازی می‌کنند. رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: هم اکنون پربازدیدترین وبگاه ها در ایران داخل میزبانی می شوند و سایتهای ایرانی که در آمریکا میزبانی می شوند در رده دوم قرار دارند. موسویان افزود: علاوه بر استفاده از گوگل و یوتیوب، ایرانی ها بیشترین عضویت را در شبکه های اجتماعی تخصصی دارند و برای مثال بیشترین عضویت در شبکه اجتماعی لینکدین در منطقه به ایرانی‌ها اختصاص دارد. ایرانی‌ها همچنین بیشترین مراجعه به نرم افزارهای کاربردی و نقشه در سرویس های خارجی را دارند که نشانه علاقه آنها به محتوای فرهنگی است.

تدوین پیوست فناوری برای قراردادهای کلان

معاون معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور هم در این همایش گفت: پیوست فناوری با هدف رفع موانع تولید و انتقال دانش فنی برای قراردادهای کلان کشور تدوین می‌شود. علی مرتضی بیرنگ در این باره توضیح داد: این پیوست در راستای رفع موانع تولید در این معاونت در دست تدوین است و زمینه انتقال دانش فنی در زمینه فناوری را در قراردادهای کلان فراهم می‌کند. بیرنگ در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران هجدهمین کشور دنیا از نظر برابری تولید ناخالص داخلی GDP و قدرت خرید است.وی با اشاره به رتبه ششم ایران در فناوری نانو و جایگاه ویژه ایران در دانش سلول‌های بنیادی، گفت: در ۲ سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه فناوری‌های جدید انجام شده و تسهیلاتی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

تدوین طرح حفاظت از داده‌ها و حفظ حریم خصوصی

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم در این همایش گفت: عدم وجود قانون برای حفاظت از داده‌ها و حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی مهمترین مشکل فعلی فضای مجازی است که در این باره مرکز پژوهش‌های مجلس طرحی را در دست تدوین دارد. کاظم جلالی اظهار داشت: در حاضر ۷۷ میلیون مشترک موبایل در کشور وجود دارد و ضریب موبایل ۹۶ درصد است.رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: همچنین ۳۴ میلیون مشترک اینترنت در کشور وجود دارد.وی ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه ۳۲ ماده به ICT اختصاص داشت که در برنامه ششم نیز ۱۰ بند به ICT اختصاص یافته که ۷ بند به دولت الکترونیک اشاره دارد.جلالی ادامه داد: مجلس در سال ۹۲ قانونی را به تصویب رساند که طبق آن بخشی از صد درصد درآمد وزارت ارتباطات در همین حوزه صرف شود و این قانون فرصت مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در بخش ICT فراهم کرده است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: یکی از مشکلات همیشگی بودجه بخش اعظم هزینه‌های جاری دولت پهن پیکر و غول‌پیکر است که صرف حقوق و دستمزد می‌شود و دولت باید کوچک شود که یکی از راه‌های آن دولت الکترونیک است.وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه که توجه خوبی به دولت الکترونیک شده فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در دولت الکترونیک فراهم می‌شود.

راه‌اندازی یک پیام‌رسان ایرانی در دستورکار

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات هم در این همایش گفت: ایجاد یک پیام‌رسان ایرانی در دستور کار جدی وزارت ارتباطات در شورای عالی فضای مجازی است، اما هدف راه‌اندزای یک پیام‌رسان دولتی نیست.امیرحسین دوایی اظهار داشت: هدف از راه‌اندازی یک پیام‌رسان ایرانی ساخت شبکه دولتی نیست، بلکه هدف تدوین قوانینی است که با حفظ حریم شخصی کاربران ایرانی و اطمینان‌بخشی بابت محرمانگی اطلاعات کاربران، از مزیت رقابتی نسبت به نمونه‌های خارجی برخوردار باشد.دوایی همچنین با اشاره به آمارهای ارتباطی در ایران گفت:‌ در حال حاضر ۳۷ میلیون کاربر اینترنت در کشور وجود دارد و ضریب نفوذ اینترنت ۴۷ درصد است. معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات ادامه داد: تعداد مشترکان اینترنت پر سرعت در ایران ۲۷٫۹ میلیون نفر است که از این تعداد ۱۹ میلیون مشترک سیار و ۸٫۸ میلیون مشترک اینترنت ثابت هستند.وی افزود:‌ همچنین تعداد مشترکان موبایل در کشور ۷۶ میلیون نفر است.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |