جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 180759 12:08 1401/03/04
سهم ایران از بانکرینگ خلیج‌فارس چقدر است؟

سهم ایران از بانکرینگ خلیج‌فارس چقدر است؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سهم ایران از بانکرینگ خلیج‌فارس چقدر است؟

سهم ایران از بانکرینگ خلیج‌فارس چقدر است؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  • به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، سعید قبیتی اظهار کرد: با در اختیار داشتن 150 شناور ملکی به‌عنوان بزرگترین کشتیرانی خاورمیانه 55 سال قبل تاسیس شد. سن این ناوگان 17.5 سال است و برنامه این است که شناورهای فرسوده را  از ناوگان خارج کنیم.

وی با بیان این‌که سال گذشته 600 نفر نیرو جذب کشتیرانی شده‌اند، گفت: یک میلیارد و 500 میلیون دلار مجموع فروش کشتیرانی در سال 1400 بوده  و امیدواریم امسال این رقم را افزایش دهیم.

وی با بیان این‌که شرکت سوخت‌رسانی 6 کشتی ملکی دارد، یادآور شد: در سال گذشته 99 درصد سوخت را تامین کرده‌ایم و یک درصد هم مربوط به شناورهایی بوده که به بنادر ایران تردد نداشته‌اند. بیش از 100 درصد روغن،‌رنگ دریایی و مواد شیمیایی تولید داخل مورد نیاز شناورهای ایرانی تامین شده است.

وی با اشاره به این‌که سالانه 400 هزار تن سوخت شناورها را تامین کنیم،‌ افزود: تا سال 2020 این سوخت عمدتا از پالایشگاه بندرعباس تامین می‌شد و از سال 2020 الزامات جلوگیری سولفور و گوگرد اجباری شد تنها پالایشگاه داخل کشور پالایشگاه امام خمینی شازند بود که با تیراژ خیلی کم کار را شروع کردند. در زمان حاضر 50 تا 60 هزار تن سوخت را تحویل کشتیرانی می‌دهند.

وی با بیان این‌که این سوخت به صورت 90 درصد ریلی و 10 درصد جاده‌ای حمل می‌شود،‌ اظهار کرد: این سوخت در بندر شهید رجایی بین شناورها توزیع می شود.تقریبا هر تن بیشتر از 100 دلار ارزان‌تر از سوختی است که از خارج تامین می‌کردیم که در نهایت بهای کالای موردنیاز کشور کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم با یادآوری این‌‌که فعالیت بانکرینگ قشم با ظرفیت 53 هزار تن،‌گفت: برنامه ما افزایش تعداد اسکله‌های بارگیری سوخت است و همزمان تعداد شناورها را نیز افزایش می‌دهیم. 2 فروند شناور 800 تنی در حال ساخت (اروندان) به‌زودی قرارداد آنها امضا خواهد شد.

قبیتی با بیان این‌که فجیره سالانه 8 میلیون تن در سال به شناورها سوخت‌رسانی می‌کند و ما کمتر از یک میلیون تن در سال سوخت‌رسانی می‌کنیم، اظهار کرد: صرفا به شناورهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سوخت‌رسانی می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به استفاده از ظرفیت مجموعه‌های دانش‌بنیان داخلی برای رساندن تولید سوخت کم سولفور به حد تامین کامل نیاز ناوگان و بی نیاز شدن از سوخت خارجی و سپس صدور مازاد آن برای در اختیار گرفتن سهمی بزرگ در بازار سوخت شناور در منطقه، افزود: نیاز تعمیراتی شناورها به صورت سفری و دوره‌ای که بعضاً بسیار هزینه‌بر است با استفاده از پتانسیلی که در این حوزه در شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز گرد آورده است تعمیرات شناورها را تا حد امکان در داخل و در این یارد تعمیراتی انجام می دهد چرا‌که هدف ما جلوگیری هر چه بیشتر از خروج ارز و ایجاد اشتغال برای نیروهای بومی در کنار رونق بخشیدن به تولید داخل است.

قبیتی با اشاره به سایت سوخت رسانی سلخ قشم گفت: این سایت سوخت رسانی بر اساس موقعیت راهبردی جزیره قشم طراحی و اجرا شده است که امیدواریم با توجه پتانسیل عبور 50 هزار شناور در سال از تنگه هرمز بتواند به مرکزی برای فروش سوخت و خدمات به شناورهای داخلی و خارجی تبدیل شود و از قِبَل آن ارزش افزوده قابل توجهی تولید و در چرخه اقتصادی کشور وارد شود.

وی یادآور شد: 48 ساعت قبل از تشدید تحریم‌ها در دوره ترامپ توانستیم آخرین فروند از سفارش کشتی‌ها را از کره جنوبی تحویل بگیریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |