پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 140818 17:17 1400/02/19
سهام‌داران بورس بر سر دو راهی صبر و خروج

سهام‌داران بورس بر سر دو راهی صبر و خروج

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سهام‌داران بورس بر سر دو راهی صبر و خروج

سهام‌داران بورس بر سر دو راهی صبر و خروج

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

دوشنبه هفته گذشته بود که در اقدامی بی‌سابقه سران قوا دورهم جمع شدند و10پیشنهاد سازمان بورس برای پایان دادن به سقوط تاریخی بازار سرمایه را مصوب کردند، حال با گذشت 3 روز معاملاتی، بازارسرمایه نشان داد که حتی این مصوبه‌ها هم درمان‌بخشِ زخم‌های اهالی بازارسرمایه نبوده است و همچنان شاخص کل بورس به سقوط خود ادامه می‌دهد.

به گزارش جهان اقتصاد، در سومین روز از تصویب 10بندی سران قوا، یعنی در روز یک‌شنبه شاهد ثبت «بالاترین خروج پول حقیقی از زمان دامنه نوسان نامتقارن» بودیم چراکه در این روز معاملاتی مجموعا مبلغ 747 میلیارد تومان خروج حقیقی از بازار روی داد. همچنین در روز گذشته شاهد خروج 232 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از نمادهایی با ارزش بازار کمتر از 40هزار میلیارد تومان و  خروج  515 میلیارد تومان از نمادهای با ارزش بازار بیش از40هزار میلیارد تومان بوده‌ایم.

خروج پول حقیقی موجب شد تا یکی از سنگین‌ترین ریزش‌ها در چندروز گذشته ثبت شود به طوری که شاخص کل بورس با ریزش 15 هزار و 590 واحدی معادل 1.34 درصد در کانال یک میلیون و 151 هزار و 872 واحدی ریزش کند. کمتر کارشناس بازار سرمایه‌ای پیش‌بینی می‌کرد تا شاخص کل بورس تا کانال یک میلیون و 150هزار واحدی افت کند. هم اکنون شاخص کل بورس از سقف تاریخی حدود 45 درصد اصلاح کرده است.

هر روز که می‌گذرد صف‌های فروش قدرت بیشتری می‌گیرند چراکه حقیقی‌ها در فکر خروج از این بازار هستند تا از زیان بیشتر جلوگیری کنند. با قدرت گرفتن صف‌های فروش برخی تحلیل‌گران بازارسرمایه خط حمایت شاخص‌کل بورس را در کانال یک میلیون و50 هزار واحدی عنوان کرده‌اند.

حال این سوال برای اهالی بازارسرمایه پیش آمده است که اگر سران قدرت با مصوبه‌های بی‌سابقه خود نتوانستند برای بازارسرمایه اقدام موثری انجام دهند، حال چگونه می توان بازار بورس را از سقوط نجات داد؟ کارشناسان بازار سرمایه در پاسخ به این سوال عده‌ای پیشنهاد خروج از این بازار را مطرح کرده‌اند و عده‌ای دیگر سهام داران را دعوت به صبر می‌کنند.

در کنار بی‌اعتمادی مردم به مسئولان و بازارسرمایه که موجب تداوم سقوط بازارسرمایه شده است، کاهش نرخ دلار نیز مزید علت شده به طوری که ارزش شرکت‌های بنیادی را کاهش داده است زیرا شاخص قیمت ریالی محصولات پتروشیمی نسبت به هفته قبل 6 درصد کاهش داشته است. قیمت دلار در هفته گذشته 228،719 ریال بوده و درهفته جاری نرخ دلار بورس کالا 219،911 ریال اعلام شد، همچنین قیمت دلاری محصولات هم نسبت به آمار قبلی2 درصد کاهش داشته است.

با شکست خوردن مصوبه‌های سران قوا، شنیده شده است که سازمان بورس به فکر تغییر بیشتر قوانین است تا شاخص کل را از سقوط نجات دهد درهمین رابطه پیشنهاد دامنه نوسان مثبت و منفی ۴ درصد روی میز شورای عالی بورس قرار گرفته است. ماشالله عظیمی عضو سابق شورای عالی بورس، درباره تصمیمات شورای عالی بورس برای تعیین دامنه جدید اظهار داشت: در آخرین جلسه شورا درباره تعیین دامنه نوسانات بحث و گفت‌وگو شد. عظیمی اضافه کرد: در جلسات شورا حضور نخواهم داشت و به عنوان قدیمی‌ترین عضو، با شورا خداحافظی کردم چرا که شرایط موجود خسته کننده است. بدین ترتیب باید گفت این بازار نه تنها سهام‌داران بلکه مدیران عالی‌رتبه خود را خسته کرده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |