شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 181272 10:10 1401/03/09
سنگ‌اندازی بانک‌ها بر سر راه کارآفرینی

سنگ‌اندازی بانک‌ها بر سر راه کارآفرینی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سنگ‌اندازی بانک‌ها بر سر راه کارآفرینی

سنگ‌اندازی بانک‌ها بر سر راه کارآفرینی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، حمید الماسی، کارشناس کارآفرینیبا نگاهی به وضعیت بنگاه‌های تولیدی کشور و آمارهای قابل توجه بیکاری به این موضوع مهم و اساسی پی می‌بریم که فعالیت‌های مهم و ایده‌های خلاقانه در حوزه‌های کارآفرینی جایگاه اصلی خود را از دست داده‌اند و دیگر چنین روحیه و انگیزه‌ای به عموم جامعه منتقل نمی‌شود که برای گذران زندگی و کسب درآمدی به‌منظور تامین معیشت خود سراغ این‌گونه کارهای توسعه‌ساز حرکت کنند.

متغیرهای کلان اقتصادی با کم‌رمقی تولید رابطه‌ای مستقیم و تنگاتنگی را دارند در نتیجه با شکل‌گیری بی‌ثباتی در شاخص‌های کلان و بازارهای متزلزل طی سال‌های گذشته عملاً کشش فعالیت‌های مولد را از جامعه سلب کرده است.

کارآفرینی، تنها راه نجات اقتصاد کشور

 به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی، هموارترین راه برای رسیدن به وضعیتی پایدار در امور اقتصادی کشور و کاهش آمار بیکاری، گسترش روحیه کارآفرینی در جامعه است و تا نقش آفرینان اقتصادی یک کشور که همان مردمان آن سرزمین هستند به کارآفرینی نگاهی ارزشی و معنوی نداشته باشند هر روز شاهد نزدیک‌تر شدن اقتصاد به لبه پرتگاه فروپاشی هستیم.

الزام بانک‌ها به پرداخت تسهیلات برای نو کارآفرینان

دولت برای ایفای نقش هدایتگری و تنظیم‌گری در اقتصاد کشور موظف است که تمام تمرکز خود را برای پیشبرد اهداف تولیدی مندرج در برنامه توسعه ملی به کار گیرد تا اقتصاد کشور را در ابتدا از بی‌ثباتی خارج کند و پس از آن برای شکوفایی اقتصاد اقدامات لازم را انجام دهد. اگر به فهرستی از مشکلات اصلی کارآفرینان در کشور نگاهی اندازیم به‌خوبی متوجه می‌شویم که عدم بودجه مکفی و لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مانع برای بر سر راه کارآفرینان است.

از بین بردن روحیه کارآفرینی با سودهای ۱۸ درصدی وام‌ها

یکی از مشکلاتی که در طول سالیان گذشته همواره کارآفرینان با آن درگیر بودند، چگونگی بازپس‌گیری تسهیلات و سودهای گزاف بانکی است. برای مثال زمانی که یک کارآفرین در ابتدای این مسیر قرار دارد و پس از تحقیق و مطالعه‌های فراوان به فعالیتی روی آورده است به‌طور قطع توان بازپرداخت وام‌های بانکی را با سود ۱۸ درصد ندارد و این ناهمواری ایجاد شده از طرف بانک‌ها به فعالیت مولدانه در کشور لطمه می‌زند.

قدم بلند دولت سیزدهم برای حمایت از فعالیت‌های مولد

این ناتوانی کارآفرینان در بازپرداخت تسهیلات خود باعث می‌شود که بانک از اقدامات تنبیهی خود استفاده کند و در بسیاری از موارد کار به تعطیلی آن بنگاه تولیدی می‌رسد که این موضوع چالش‌هایی را برای هر دو طرف ایجاد می‌کند.

البته با روی کارآمدن دولت سیزدهم در خصوص تولیدکنندگان قوانین خوبی از سمت بانک مرکزی در حال نهایی شدن است که یکی از آن‌ها ابلاغ قوانینی است که اگر واحد تولیدی بدهکاری داشته باشد به‌راحتی نتوان آن واحد را تعطیل کرد.

شراکت بانک با کارآفرین از ابتدا تا انتها

البته برخی از کارشناسان معتقدند که بانک امین سپرده‌گذاران است و باید با پرداخت به‌موقع و صحیح اعتماد سپرده‌گذاران خود را جلب کند. اگر قرار باشد که پس از اعطای هر تسهیلاتی با چالش‌های مختلف روبه‌رو شود، دیگر سپرده‌گذاران به بانک اطمینان نمی‌کنند و برای پرداخت سود آنها با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شود اما در مقابل گروهی دیگر می‌گویند که در قانون تسهیلات، بانک شریک کارآفرین و فعال اقتصادی است و بانک باید از ابتدا تا انتها به‌عنوان حامی در کنار کارآفرینان باشد.

اما اگر به وظیفه ذاتی بانک‌ها توجه کنیم این نکته را در می‌یابیم که بانک‌ها باید از نگاه صرف یک بنگاه اقتصادی خارج شوند و توان خود را برای تولیدکننده قرار دهند. ممکن است بنگاه‌هایی وجود داشته باشند که از تسهیلات بانکی سوءاستفاده کنند اگر تخلفی صورت گرفت فوراً ورود پیدا کنند، اما اگر بخواهیم همه را با یک‌چشم نگاه کنیم، هرگز به راهکار درستی دست پیدا نخواهیم کرد.

توجه ویژه کارآفرینان به زمان دریافت تسهیلات بانکی

در نتیجه دولت باید بازنگری اساسی در اقدامات بانک‌ها داشته باشد و نظارت دقیق و مستمر را در این موضوع پیگیری کند تا کارآفرینان با نگرانی کمتری نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند. البته به گفته برخی کارشناسان بهترین مرحله برای اخذ تسهیلات زمانی است که بررسی‌های کامل انجام شده باشد و به‌خوبی از شرایط تحریمی، قیمت مواد اولیه و وضعیت فروش آن محصول در بازار آگاه باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |