جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 92974 13:39 1397/10/02
سناریوهای احتمالی آمریکا پس از خروج از سوریه

سناریوهای احتمالی آمریکا پس از خروج از سوریه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سناریوهای احتمالی آمریکا پس از خروج از سوریه

سناریوهای احتمالی آمریکا پس از خروج از سوریه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: محمدجواد جمالی نوبندگانی، دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره اهداف ترامپ از خارج ساختن نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: نباید به اعلام سریع و شتابزده خروج ایالات متحده از سوریه خوش‌بینانه نگاه کرد. البته آقای ترامپ در کارزار انتخاباتی اعلام کرده بود که آمریکا از سوریه خارج خواهد شد، اما اینکه رژیم صهیونیستی واکنش منفی به این قضیه نشان نداد و اعلام کرد این سیاست مربوط به خود آمریکایی‌هاست بیانگر هماهنگی ‌‌آن‌ها در این موضوع است.

خروج آمریکا از سوریه به معنی دست برداشتن از این کشور نیست

وی ادامه داد: البته خروج آمریکایی‌ها از سوریه به هر دلیلی برای منطقه یک موهبت و برای جمهوری اسلامی ایران یک پیروزی است اما اینکه این خروج را به معنی دست برداشتن آمریکایی‌ها از سوریه در نظر بگیریم چندان با واقعیت سازگار نیست. آمریکایی‌ها به این شکل عمل می‌کنند که اگر برای رسیدن به اهداف خود نتوانند مسیر مستقیمی را انتخاب کنند معمولاً مسیر دیگری را انتخاب می‌کنند و در این زمینه هم یا از کشورهای همسایه یا رژیم صهیونیستی یا سایر نیروهایی که به طور نیابتی برای ‌آن‌ها وارد عمل شوند بهره خواهند برد.

جمالی نوبندگانی اظهار کرد: در واقع ممکن است آمریکا به جای خودش، نیروهای نیابتی را در سوریه تجهیز و تقویت کند. سوریه خط مقدم جبهه مبارزه با رژیم صهیونیستی است و آمریکایی‌ها هم به این راحتی دست از سوریه نخواهند برداشت.

حضور ایران در سوریه با درخواست دولت قانونی این کشور بود

دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: نکته مهم این است که در چند سال اخیر دشمنان فکر می‌کردند در عرض چند هفته با پول‌ عربستان، نیروهای داعش و النصره و حمایت‌های لجستیکی رژیم صهیونیستی، آمریکا و فرانسه می‌توانند بشار اسد را ساقط کنند و همواره پیش‌شرط مذاکره را کناره‌گیری اسد از قدرت بیان می‌کردند که با شکست مواجه شدند و نباید از این شکست به راحتی گذشت. شاید یکی از دلایل دستور ترامپ هم این باشد که آنها میلیاردها دلار خرج کردند اما توقعی که داشتند برآورده نشد.

وی با بیان اینکه در این شرایط باید سناریوهای بعدی آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از خروج نظامیان آمریکا از سوریه را تحلیل کرد، گفت: ممکن است آن‌ها با خروج از سوریه این موضوع را مطرح کنند که با توجه به نبود هیچ نیروی خارجی در سوریه حضور جمهوری اسلامی ایران نیز توجیه‌پذیر نیست. در حالی که باید این مسئله را روشن کرد که آمریکایی‌ها بدون مجوز و درخواست دولت قانونی سوریه در این کشور حضور داشتند، اما جمهوری اسلامی ایران با درخواست دولت سوریه در این کشور حضور مستشاری داشته است و هر زمانی که دولت قانونی و منتخب مردم سوریه اعلام کند به حضور جمهوری اسلامی ایران نیازی نیست و ایران هم تابع نظر مردم و دولت قانونی سوریه خواهد بود.

حضور در سوریه برای تأمین امنیت جمهوری اسلامی بود

جمالی نوبندگانی گفت: برخی تحلیل‌ها با وجود نقش مؤثر ایران در تأمین امنیت سوریه، فعال نبودن ایران در فرایند بازسازی این کشور را به شکست سیاست‌های ایران در منطقه تعبیر می‌کنند و به اعتقاد من این بحثی انحرافی است. ایران وقتی تصمیم گرفت در منطقه قدرتمندانه حاضر شود و با تروریسم مبارزه کند به خاطر منفعت اقتصادی در دوره پس از شکست تروریست‌ها نبود. ممکن است این مسئله یکی از نتایج حضور ما باشد، اما حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه فقط برای کمک به این کشور نبود، بلکه برای تأمین امنیت ملی خودمان هم بود.

وی اظهار کرد: کما اینکه مقام معظم رهبری هم فرمودند که اگر با داعش در سوریه و عراق نمی‌جنگیدیم، باید در مرزها و داخل کشور با آنها می‌جنگیدیم و مشاهده شد وقتی که رخنه‌های کوچک امنیتی ایجاد شد، در مجلس شیعه و سنی را به شهادت رساندند. لذا هدف عمده و اصلی حضور ایران در سوریه امنیتی، حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه و جلوگیری از تغییر جغرافیای سیاسی منطقه بود.

دولت سوریه موافق حضور گسترده ایران در روند بازسازی این کشور است

وی تأکید کرد: طبق اخبار، دولت سوریه هم موافق حضور تمام و کمال ایران در روند بازسازی سوریه است، اما باید بررسی کرد که چه تعداد شرکت‌های ایرانی قوی و با پشتوانه مالی بالا در مسائل مورد نیاز سوریه وجود دارد. اگر چنین شرکت‌هایی باشند طبق اطلاعات، دولت سوریه برای ایران اولویت قائل شده است. بنابراین حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه نه به خاطر منفعت اقتصادی، بلکه در راستای مسائل امنیتی، که به امنیت کشور گره می‌خورد، است.

دبیر اول کمیسیون امنیت ملی مجلس طرح چنین مسائلی را گاه برای بی‌ارزش جلوه دادن کار بزرگ شهدای مدافع حرم خواند و گفت: ممکن است در نگاه امنیتی مسائل و منافع اقتصادی هم محقق بشود، اما نکته اصلی جلوگیری از تجزیه منطقه، سرکوب گروه‌های تکفیری در نطفه و ممانعت از تغییر جغرافیای سیاسی منطقه به منزله هدف اصلی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بود که با همکاری دولت سوریه و روس‌ها انجام شد و خوشبختانه روس‌ها هم در موضوع سوریه اتحاد استراتژیکی با ایران برقرار کرده بودند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |