پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 167382 14:21 1400/10/08
سموم در محصولات کشاورزی به هیچ وجه وجود ندارد

سموم در محصولات کشاورزی به هیچ وجه وجود ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سموم در محصولات کشاورزی به هیچ وجه وجود ندارد

سموم در محصولات کشاورزی به هیچ وجه وجود ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، « شاهپور علائی مقدم» درباره ماجرای فلفل دلمه ای های برگشت خورده از روسیه افزود: کشور ما بیش از چهار میلیون ۶۰۰ هزارتن محصول کشاورزی به ویژه محصولات سبزی و صیفی تازه خوری به دنیا صادر می کند که در سبد غذایی خانوار اثر مستقیمی دارند.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: محصولات صادراتی و وارداتی کشور ما دارای مقررات و پروتکل هایی است که براساس کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات که ما هم عضو این کنوانسیون هستیم تعریف شده و مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد تا آفات و بیماری ها بین کشورها جابجا نشود و سلامت و امنیت غذایی کشوری به خطر نیفتد.

وی اظهارداشت: به همین دلیل برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر مقرارت کشور ما این را می گوید که در سامانه گمرک محصول باید قبل از اینکه خارج شود توسط پست های قرنطینه گواهی بهداشتی دریافت کند.

به گفته وی، گواهی بهداشتی بدان معناست که محصول عاری از بیماری و آفت و علف های هرز باشد که این امر به طور معمول در پست های قرنطینه ای سازمان حفظ نباتات کشور رعایت می شود.

علائی مقدم گفت: در کنار گواهی بهداشتی، گواهی سلامت را برای باقیمانده سموم، فلزات، نیترات و برخی نمک ها داریم که متولی آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان غذا و دارو است.

وی اضافه کرد: در مقررات صادرات کشور ما به کشورهای دیگر که در سامانه گمرک آمده است مبنا فقط گواهی بهداشتی است که بر عهده سازمان حفظ نباتات می باشد اما اخیرا اتفاقاتی که برای کشورهای عضو اوراسیا و برخی کشورهای دیگر افتاده این است که  پروتکل های این کشورها تغییر یافته است یعنی مقررات طوری شده که علاوه بر گواهی بهداشتی، گواهی سلامت را هم مطالبه می کنند.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور افزود: همچنین این کشورها نظارت ها را بجای محصول به سمت بسترهای تولید ، مکان های فراوری، واحدهای بسته بندی و در نهایت صادرات سوق داده اند که مورد رصد قرار می گیرد.

وی اظهارداشت: همچنین کشورهای چین و روسیه سامانه ای را طراحی کرده و مقررات آن را به ما اعلام کردند به طوری که تولیدکننده و صادرکننده ما باید در این سامانه شناسه داشته باشد اگر کشور مقصد بررسی کرد که یک محصولی از نظر گواهی بهداشتی یا سلامت  به مشکل خورد با رصد صادرکننده و  تولیدکننده ممکن است در صورت مغایرت محصول با مقررات بهداشتی این کشورها، نامشان از سامانه حذف شود.

تولیدات کشاورزی ایران بر اساس استاندارد کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات

علائی مقدم با بیان اینکه ایران با اسناد و مدارک درخصوص برگشت فلفل دلمه ای ایران از روسیه و بازخورد آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی صحبت می کند تا افکار عمومی پریشان نشود، گفت: روسیه نامه ای را برای ما فرستاد که ۴ سم آفتکش و علف کشی که در کشور ما مصرف شده بود در کشور روسیه ریجستری و ثبت نشده است بنابراین به دلیل ناشناس بودن این سموم در روسیه این محصولات برگشت خورده است.

وی اظهار داشت: سازمان حفظ نباتات برحسب وظیفه ذاتی این نامه را  به موسسات تحقیقاتی ارجاع داده و به روسیه  اعلام کردیم که چهار نوع سمی که برای شما شناخته شده نیست  به دلیل ماده موثره کیفی ، کاهش هزینه های تولید و کاهش دوره های سمپاشی ( از سه دوره به یک دوره) در اروپا نیز مصرف می شود.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: این نامه از طریق امور بین الملل به کشور روسیه ارسال شد و همچنین تاکنون چهار جلسه وبیناری با روس ها برگزار شد و  همچنین یک هیات ایرانی به روسیه سفر کرد و آنجا با سرویس فدرال حمایت از مصرف کنندگان و انجمن های مربوط به سلامت بخش کشاورزی جلساتی داشتند.

علائی مقدم افزود: توقف صادرات فلفل ایران به روسیه به دلیل مصرف سموم غیرمجاز یا باقیمانده سموم در بافت های گیاهی نبوده است زیرا هر کشوری یک استاندارد  MRL مخصوص خود را دارد که توسط کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات برای تمامی کشورها تعریف شده است.

وی اضافه کرد: براساس  MRL  میزان سموم و باقیمانده ها نباید از حد مجاز تعریف شده بالاتر باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |