پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 137524 19:25 1400/01/23
سلطه رکود در بازار مسکن ادامه دارد

سلطه رکود در بازار مسکن ادامه دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سلطه رکود در بازار مسکن ادامه دارد

سلطه رکود در بازار مسکن ادامه دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واکاوی وضعیت مسکن در سال 1400در گفتگوی جهان اقتصاد با کارشناس مسکن

فریده خدادادی-امروزه تامین مسکن به یکی از معضلات مردم و کشور تبدیل شده است؛ از طرفی سال گذشته حوزه مسکن از تاثیر پاندمی کرونا در امان نبود به طوری که غافلگیری را درمعاملات مسکن و حتی قیمت‌های مسکن به همراه داشت.

به گزارش جهان اقتصاد؛ سال گذشته نوسانات قیمتی، خرید و فروش مسکن را با مشکل مواجه ساخته بود به طوری که متقاضیان مسکن که با هزاران امید سرمایه خود را به این سمت روانه کرده بودند با افزایش قیمت ها از خرید خانه صرف نظر کرده و سرمایه‌های خود را به سمت دیگری معطوف کردند. با خروج سرمایه‌ها از بخش مسکن با کاهش تولید مسکن و نوعی رکود در بخش مسکن مواجه بودیم، از سوی دیگر این شرایط برای سازندگان مسکن نیز با ضرر و زیان‌هایی همراه بوده است و تنها در این بین دلالان و مافیای مسکن توانستند از آب گل‌آلود ماهی گرفته و از این فضای بغرنج برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند.

نبود برنامه مناسب از سوی بعضی از مسئولان طی سال‌های گذشته برای کنترل اوضاع مسکن موجب به وجود آمدن چنین شرایطی شده است که باید در سال‌جاری برای حل آن چاره‌اندیشی شود. با وجود این شرایط، کارشناسان و تحلیلگران نسبت به وضعیت مسکن در سال 1400 پیش‌بینی‌هایی مبنی بر افزایش قیمت مسکن داشتند.

حتی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هم درباره پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ طی مصاحبه‌ای در مورخه ۲۸ اسفند ۹۹ گفت: هیچ نوع توجیهی را برای صعودی شدن قیمت مسکن در نیمه اول سال آینده منطقی نمی‌دانیم. وی تاکید کرده بود: از اردیبهشت‌ماه به بعد، ماهانه شاهد تحویل واحدهای مسکن ملی به مردم خواهیم بود.

حال با توجه به تداوم بیماری کرونا در سال جاری هنوز وضعیت مسکن حتی افزایش ‌قیمت مشخص نیست. با توجه به شرایط اقتصادی دشوار در کشور و از طرفی با نزدیک شدن به انتخابات، بسیاری از خریداران و انبوه سازان در انتظار هستند که وضعیت مسکن با روی کارآمدن دولت جدید با تغییرات مثبتی همراه خواهد بود یا خیر؟

در این زمینه با مسعود نجفی قدسی، کارشناس ارشد حوزه مسکن گفتگویی ترتیب داده شده است که در ادامه می خوانید.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن اظهار کرد: قیمت مسکن در سال جاری تا زمان انتخابات افزایش پیدا نخواهد کرد.

نجفی قدسی گفت: در سال جاری با توجه به تغییر دولت تا بازه زمانی خردادماه افزایش محسوسی در قیمت‌ها مشاهده نخواهد شد و تورم نیز افزایش پیدا نمی‌کند اما پیش بینی بنده این است که در سال جاری  تورم بین 10 الی 15 درصد را شاهد خواهیم بود.

** مواجه دولت با کسری بودجه شدید در سال جاری

این کارشناس ارشد حوزه مسکن افزود: در حال حاضر دولت با کسری وحشتناک بودجه مواجه ‌است و اکثر مصوبات را زودتر بلعیده و چیزی را برای امسال باقی نخواهد گذاشت، شاید 90 درصد بودجه تا خردادماه بلعیده شود و چیزی باقی نماند.

وی گفت: پیش‌بینی بنده این‌ است که امسال دولت بسیار با کسری بودجه مواجه خواهد بود و نمی‌تواند بسیاری مباحث را جمع بندی کند. حتی به دلیل فروش اندک نفت، به بهبود شرایط دلار نیاز دارد. اگربخواهد شرایط سامان پیدا کند و حتی وارداتی صورت پذیرد، به دلار نیاز دارد. با این وجود اخیرا سند بیست ساله‌ای بین ایران و چین منعقد شده است تا اقتصاد پایاپای با این کشور داشته باشیم و اگر بانکی تشکیل شود تا با یوهان و ریال معاملاتی بین این دو کشور صورت پذیرد، به واسطه آن بسیاری از مسایل برطرف خواهد شد.

** تورم رکودی در حوزه مسکن در سال جاری

وی افزود: در سال جاری به طور تقریبی با تورم رکودی بین 10 الی 15 درصد مواجه خواهیم بود وبه دلیل شرایط اقتصادی، رکودی نیز بر حوزه مسکن و سایر حوزه‌ها شاهد خواهیم بود اما این که امسال نیزهمانند سال گذشته با جهش قیمتی افسار گسیخته مسکن مواجه باشیم به این صورت نیست.

نجفی قدسی افزود: در سال جاری افزایش افسارگسیخته قیمت دلار به هیچ عنوان اتفاق نمی افتد زیرا دولت در حال تغییر است.

** تغییرات عمدی در قیمت دلار توسط دولت و بانک مرکزی

وی اظهار کرد: بنده به عنوان اقتصاددان معتقدم و یقین دارم که دولت و بانک مرکزی به عمد قیمت‌های دلار را بالا و پایین کردند و به هیچ عنوان این عمل هیچ محمل اقتصادی ندارد.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن تصریح کرد: پس از تغییر این دولت در خردادماه دیگر چنین دولتی روی کار نمی آید که با دلار تا این اندازه برای مطامع خود بازی کند در نتیجه دلار با افزایش قیمت مواجه نخواهد بود مگر این که دولت بعدی دارای نگرشی مانند دولت کنونی باشد که امیدوارم بار دیگر با چنین اتفاقی روبرو نباشیم.

نجفی قدسی گفت: در سال جاری تا حدودی رکود حاکم خواهد شد وبه این صورت نیست که بگوییم امسال رونق در حوزه معاملات مسکن و امثال آن اتفاق می افتد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |