جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 7421 16:45 1393/09/05
سلامت مردم را با اغراض سیاسی مخلوط نکنید

سلامت مردم را با اغراض سیاسی مخلوط نکنید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سلامت مردم را با اغراض سیاسی مخلوط نکنید

سلامت مردم را با اغراض سیاسی مخلوط نکنید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

حسن مرادی در گفتگو با جهان اقتصاد: اجازه دهید علم و دانش سخن گوید

ساغر کوهستانی : وضعیت آلودگی هوا دغدغه تمام ساکنین شهرهای بزرگ به خصوص تهران است. چندی پیش چهار مسئول دولتی با امضا نامه ای خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی، تولید بنزین های متناسب با استانداردهای زیست محیطی را یادآور شدند.سه مقام از جمله بیژن زنگنه وزیر نفت، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش کشور و نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد همراه با معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دراین نامه براین مطلب که تولید، واردات و عرضه انواع فرآورده های نفتی متناسب با استانداردهای زیست محیطی از سوی تمام کارشناسان و متخصصان مورد تایید است، تاکید کرده اند.
اگرچه برخی افراد نگارش این نامه را تکرار مکررات می دانند اما به گفته کارشناسان، سلامت مردم مهم ترین رسالت دولت و همه ارگان های آن است. اگرچه هدف از نگارش و تأیید مطالب آن توسط مدیران دولتی، بازگشت آرامش به جامعه و دادن این اطمینان به مسئولان و مردم است که سوخت عرضه شده متناسب با استانداردهای روز دنیاست.
در این زمینه حسن مرادی در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد گفت: در برهه ای از زمان تلاش شد مشکل آلودگی بنزین ها با واردات بنزین جبران شود. در ادامه با شرایط اقتصادی وقت، تلاش شد بنزین مصرفی تولید شود که این عمل با انتقادات شدید و جدی مواجه شد. آنچه از دید افرادی همچون من حائز اهمیت است آن است که بنزین مورد استفاده مردم از دید علمی و آزمایشگاهی برای حیات آنها مضر است یا خیر.
وی ادامه داد: حتی در شرایطی که کشور مجبور باشد برای مدتی معین بنزین را وارد کند، تولید هر آنچه که از دید زیست محیطی مضر است و جان آدمی را به خطر می اندازد باید به هر قیمتی متوقف شود و دستگاههای متولی باید جلوی تولید مواد مضر را در پتروشیمی ها بگیرند. زیرا که تولید انرژی های ناپاک هیچگونه توجیهی ندارد.
در بخشی این نامه اشاره شده است که با اجرای این مصوبه شرایط کیفی هوا تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهتر شده است؛ به طوری که روزهای پاک از دو روز به شش روز و روزهای سالم از 128 به 139 روز افزایش و روزهای ناسالم از 56 روز به 41 روز کاهش یافته است. همچنین تاکید شده است که تولید، واردات و عرضه انواع فرآورده‌های نفتی متناسب با استانداردهای زیست محیطی مورد تأیید کارشناسان است.
زمان استفاده از گاز مایع فرا رسیده است
مرادی، کارشناس حقوقی انرژی درباره جایگزینی سوخت سی ان جی و تاثیر آن بر بهتر شدن وضعیت هوای شهرهای صنعتی به خصوص تهران گفت: علی رغم تلاش دولت نهم، ضعف های جدی در توسعه صنعت سی ان جی وجود دارد. بسیاری از جایگاه های این سوخت نیاز به تعمیرات کلی دارند و مستهلک شده اند.
وی افزود: در حوزه سی ان جی ضعیف عمل شده اما ضعیف تر از آن، توسعه و فعالیت برای استفاده انرژی دیگری به نام گاز مایع و یا ال پی جی است. مصوب مجلس شورای اسلامی نیز دال بر توسعه این انرژی مفید دارد. در برهه ای از زمان وزارت نفت قدرت تولید ال پی جی را نداشت و بسیاری از خودروها به ویژه تاکسی هایی که با گاز مایع کار می کردند به استفاده از بنزین و یا سی ان جی وادار شدند.
استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران ادامه داد: اگرچه قیمت ال پی جی از سوخت های دیگر گران تر است اما این سوختی مناسب با استانداردهای محیط زیستی است و دولت باید تلاش کند، این سوخت را جایگزین سی ان جی کرده و کمبود بنزین را از این طریق جبران کند. ال پی جی در برابر سی ان جی بسیار کم خطرتر است و هزینه جهت زیرساختهای لازم برای استفاده حتی در دور افتاده ترین نقاط به صرفه تر است. با تولید این سوخت در اراک، توصیه می شود استفاده از گاز مایع در برخی شهرهای صنعتی چون اراک با شرایط ویژه هوا و یا قم است مورد استفاده قرار گیرد.
وی همچنین با آغاز تولید بنزین با استاندارد یورو 4 در پالایشگاه شازند گفت: آغاز به کار فاز دوم پالایشگاه اراک/ شازند بسیاری از کمبود ها را در زمینه تولید بنزین سالم جبران کرده است.
این کارشناس حقوق انرژی در انتها گفت: آنچه برای همه ما مهم است اهداف نظام و سلامت مردم است. مهم آن است سلامت جامعه با اغراض سیاسی مخلوط نشود و همگی اجازه دهیم علم، دانش و فناوری صحبت کند. نقصان ها رفع شود و قدم های آینده در جهت جبران نقص ها باشد که آیندگان نیز از ما راضی باشند.
حال این پرسش مطرح می شود آیا پیگیری مساله مهمی چون آلودگی هوا که مستقیما با جان مردم در ارتباط است ممکن است به مساله سیاسی تبدیل شود؟



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |