سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 170228 13:50 1400/11/03
سقوط 25 هزار واحدی بورس

سقوط 25 هزار واحدی بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سقوط 25 هزار واحدی بورس

سقوط 25 هزار واحدی بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، بورس اوراق بهادار تهران این روزها تحت تأثیر خبرهای بودجه‌ای و نفت همچنین مذاکرات هسته‌ای روند رو به ریزش به خود گرفته، به گونه‌ای که امروز هم با کاهش 25 هزار و 254 واحد دیگر به رقم یک میلیون و 256 هزار و 546 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 5 هزار و 944 واحد به رقم 328 هزار و 244 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران که روزگاری به حدود 7 میلیون میلیارد تومان رسیده بود امروز به 4 میلیون و 883 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 5.6 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 313 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 247 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

ارزش معاملات امروز فرابورس هم به بیش از 4 هزار و 748 میلیارد تومان رسید با این حساب ارزش معاملات دو بازار به حدود 8 هزار میلیارد تومان در روز جاری رسید.

امروز همه شاخص‌‌های بورس قرمز بودند بگونه‌‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1.97 درصد کاهش یافتند اما این دو شاخص با معیار هموزن 1.78 درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور 1.95 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 2.1 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 1.7 درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس ایران، پتروشیمی خلیج‌فارس،‌ هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پتروشیمی نوری و پالایش نفت بندرعباس به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.


نقشه معاملات روز یکشنبه 3 بهمن

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با عقب‌نشینی 201 واحد به رقم 17 هزار و 354 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 961 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس ایران هم 313 هزار میلیارد تومان برآورد شد امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 3.8 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 158 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 754 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی زاگرس، فولاد مبارکه، پتروشیمی تندگویان، فولاد ارفع، پالایش نفت لاوان، سنگ‌آهن گهرزمین و فرابورس ایران بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس ایران را داشته‌اند.

امروز بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق پتروشیمی‌های دارای خوراک گازی هم مشمول مالیات بر صادرات شدند و این مسأله در کاهش ارزش سهام پتروشیمی‌ها اثرگذار بود.

به هر حال بازار سرمایه از نیمه مرداد سال گذشته تا کنون مرتب روند رو به ریزش پیدا کرده، بگونه‌ای که به طور میانگین ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس به 50 درصد کاهش یافته است.

همچنین دولت هیچ برنامه روشنی برای اداره سهام عدالت ندارد بگونه‌ای که در حال حاضر 49 میلیون و 120 هزار نفر سهامدار عدالت وجود دارند در حالی که ارزش پرتفوی شرکت‌های سهام عدالت بیش از 500 هزار میلیارد تومان است اما هنوز هیچ الگوی مشخص و روش روشنی برای اداره سهام عدالت در نظر گرفته نشده است.

در حال حاضر اکثر نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت مربوط به سهام عدالت در بورس بسته است و سهام عدالت با وجود اینکه 60 درصد از آن قابل خرید و فروش بود اما عملیات خرید و فروش سهام عدالت از سال گذشته تا کنون متوقف است.

همچنین با وجود اینکه مسؤولان سازمان بورس بارها اعلام کرده‌اند که قرار است کارگروهی برای اداره سهام عدالت تشکیل می‌شود و سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت مربوط به عملکرد سال 99 را به زودی دریافت و به صورت متمرکز به حساب 49 میلیون ذی‌نفع سهام عدالت واریز می‌کنند، اما هنوز هیچ خبری از تشکیل این کارگروه و سود سهام عدالت سال گذشته بیرون نیامده است.

به هر حال دولت باید بداند در حال حاضر بازار سرمایه ایران حدود 57 میلیون سهامدار  عادی و عدالت دارد که این رقم معادل حدود 70 درصد جمعیت کشور است و باید برای این بازار مردمی فکر اساسی کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |