جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 145995 18:55 1400/04/02
«سقوط زمین» با تداوم برداشت آب‌های ژرف

«سقوط زمین» با تداوم برداشت آب‌های ژرف

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«سقوط زمین» با تداوم برداشت آب‌های ژرف

«سقوط زمین» با تداوم برداشت آب‌های ژرف

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-افزایش تقاضای آب به دلیل رشد جمعیت و کاهش منابع آب متعارف در دسترس به دلیل تغییرات اقلیمی، موجب شده منابع آب غیرمتعارف کشور ژرف به طور ویژه منابع آب زیرزمینی در کانون توجهات قرار گیرد.

به گزارش جهان اقتصاد؛ امروزه بهره برداری از منابع آب زیرزمینی برای مصارفی چون کشاورزی، صنعت و شرب توسعه زیادی پیدا کرده است. آبهای زیرزمینی سرمایه های استراتژیک یک کشور محسوب می‎شوند و منابع آب ژرف نیز جز این سرمایه‎ها هستند.با توجه به بحران کم آبی، اکتشاف و استفاده از منابع آب‎های غیرمتعارف همچون آب‎های ژرف شدت یافته است. اخیرا نیز کلیپی در ارتباط با کشف آب‎های ژرف در استان سیستان و بلوچستان منتشر شده است که زنگ خطر خشکسالی در صورت استفاده از این منابع اندک موجود را به صدا در آورده است.

در این زمینه با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدارگفت: در پی انتشار اخباری درباره کمبود و نبود آب در کشور متاسفانه یک کلیپی به فاصله چندین روز در ارتباط با آب‏های ژرف در استان سیستان و بلوچستان منتشرشده شده است.

** بیشترین حجم آب‏های ژرف کشوردر شرق و جنوب کشور

وی در ارتباط با آب‏های ژرف کشور گفت: بیشترین دسترسی و حجم آب‏های ژرف کشور در شرق و جنوب کشوربه ویژه در استان سیستان و بلوچستان است.

محبوب‌فر با اشاره به مطالعات صورت گرفته در ارتباط با آب‌های ژرف و کشف این آب‏ها در سطح کشورتوسط وزارت نیرو و چندین سازمان و نهاد پژوهشی بیان کرد: اخیرا مطرح شده است که استفاده از این آب‏ها می‏تواند به رفع خطر کم آبی و بحران آب در کشور منجر شود.همچنین عنوان شده است که کلید گشایش قفل خشکسالی کشورخواهد بود. حتی شرق کشور به ویژه استان سیستان می‏تواند از طریق این آب‏ها مشکل کم آبی وخشکسالی را در این استان و استان‏های همجوار را برطرف سازد.

**برداشت از آب‌های ژرف مغایر با توسعه پایدار

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار سرزمین ایران بیان کرد: کشف آب‏های ژرف به توهمی برای رفع بحران آب در کشور منجر شده است در حالی که چنین چیزی ممکن نیست. برداشت از این آب‏ها بسیار خطرناک و مغایر با توسعه پایدار است.

محبوب فر خاطرنشان کرد: آب‏های ژرف در نقشه جغرافیای زمین تا اعماق 500 الی سه هزار متری قرار گرفته است. از این آب‏ها تحت عنوان آب‏های زیر زمینی استراتژیک یا ذخایر استراتژیک نام برده می‏شود که براساس قوانین توسعه پایدار و این که در آینده مشکلات آینده درحوزه آب افزایش خواهد یافت باید برای نسل‌های آینده مورد استفاده قرار نگیرد و تنها 10 درصد استفاده شود.

به گفته این کارشناس محیط زیست و توسعه ‌پایدار، متاسفانه 4 برابر از میزان مصرف مجاز و استخراج آب‏های ژرف درجهان در کشور ایران مصرف شده است.

محبوب‌فرافزود: متاسفانه برداشت ذخایر استراتژیک آب جمهوری اسلامی ایران در 10سال اخیر تا 74 میلیارد مترمکعب افزایش پیدا کرده است و این یک زنگ خطری برای افزایش و تداوم خشکسالی و ورشکستگی آب در سطح در کشوراست.

وی در ارتباط با خطرات و زیان‏های مصرف آب‏های ژرف گفت: کیفیت این آب‏های ژرف نامشخص است و تصفیه آب‌های ژرف و انتقال آن‏ها از اعماق 500 متری تا سه هزار متری به سطح زمین پرهزینه است و تصفیه این آب‏ها به دلیل  کیفیت نامعلوم هزینه‌های بسیاری را به دنبال دارد یعنی علاوه بر استخراج و استحصال، انتقال این آب‏ها و تصفیه آن بسیارهزینه بر است.

به عقیده عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران، مسئولین وزارت نیرو و سایر نهادهای مرتبط با آب کشور پس از اتمام آب‏های سطحی کشور، پس از خشکاندن تالاب کشور و استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی موجب استفاده از آب‏های ژرف کشور شدند.

این کارشناس محیط زیست و توسعه ‌پایدار عنوان کرد: آب‌های ژرف کشور به عنوان ذخایر استراتژیک برای نسل‏های آینده دردر حالی مطرح شده است که متاسفانه وقوع زلزله، رانش زمین، فرونشست خاک، لغزش زمین و فرسایش خاک به گونه‌ای بوده است که متهم اول آن برداشت آبهای سفره‏های زیرزمینی و ذخایراستراتژیک تحت عنوان آب‏های ژرف بوده است.

 محبوب فر افزود: با مراجعه به مرکز ایران، شرق، جنوب شرقی کشورمصرف بی رویه آب‏های زیر زمینی به گونه‌ای بوده است که موارد بی‌شماری از افزایش زلزله و زمین لرزه ، فرونشست و لغزش زمین را شاهد بودیم که همچنان این وضعیت تداوم دارد.

 وی گفت: نتایج استحصال آب‏های ژرف پدیده‏های طبیعی در اعماق زمین به صورت زلزله و همچنین فوران و فعال شدن کوههای آتشفشان کشور نمود پیدا می‌کند.

محبوب فر افزود: با ادامه فرونشست‏های زمین در آینده، شهرها، جاذبه‏های گردشگری طبیعی، فرهنگی، تاریخی و میراث فرهنگی تخریب می‏شوند.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار سرزمین ایران با اشاره به بی توجهی به آب‏های ژرف گفت: در حال حاضر عربستان به صادرکننده آب و انرژی‏های تجدید پذیر دردنیا تبدیل شده است. این کشورها هیچ گاه از ذخایراستراتژیک استفاده نکردند و از منابع آبی برای تولید انرژی استفاده نکردند بلکه نیروگاه‏های برقابی را گسترش دادند و از منابع تولید انرژی‏های تجدید پذیر مانند هیدروژن، اکسیژن استفاده می‏کنند.

 وی افزود: کشور ایران با وجود حجم اندک باقیمانده از منابع آبی در سطح زمین با اتمام آب‏های سطحی، به ذخایر استراتژیک آب روی آوردند.

این کارشناس محیط زیست و توسعه ‌پایدار با توجه به قرار گرفتن در هفته صرفه جویی در مصرف آب بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران می تواند با صرفه جویی در مصرف آب، بحران آب و ورشکستگی آب را پشت سر گذارد و نیازی به استفاده از منابع آب زیرزمینی و آب ژرف کشور وجود ندارد.

محبوب فر گفت: برداشت هر متر مکعب از آب‏های  ژرف صرفه اقتصادی ندارد و با مشکلات اشاره شده استفاده از این آب‏ها باید برای همیشه حذف شود و باید به دنبال روش‏های جایگزین برای خروج ازبحران آب بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |