چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 118148 19:28 1399/08/13
«سقوط بورس»؛ دلیل اصلی استیضاح وزیر اقتصاد

«سقوط بورس»؛ دلیل اصلی استیضاح وزیر اقتصاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«سقوط بورس»؛ دلیل اصلی استیضاح وزیر اقتصاد

«سقوط بورس»؛ دلیل اصلی استیضاح وزیر اقتصاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

چند روزی است که نماینده تهران در مجلس از تقدیم استیضاح «فرهاد دژپسند» به هیئت رئیسه مجلس با ۸۰ امضا خبر داده است. این خبر به سرعت در بین اهالی بازار سرمایه منتشر شد و بنابر واکنشهای مطرح شده گویا اهالی بازارسرمایه از این خبر استقبال کرده اند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ حدود 4 ماه از سقوط بازارسرمایه می گذرد و شواهد نشان می دهد که این سقوط ادامه دارد.

موافقان استیضاح وزیراقتصاد و کسانی که مقصر سقوط ادامه دار بورس را «دژپسند» می دانند استدلالهای خاص خود را دارند؛  محسن علیزاده، عضو ناظر شورای عالی بورس، در گفتگو با تسنیم از تخلفات یک حقوقی نزدیک به دولت و اثرگذاری آن بر جریان روند نزولی بازار سهام گفته است. او گفت: «یک شرکت حقوقی نزدیک به دولت 4000 میلیارد تومان در سقف قیمت سهام فروخته اما بعد از الزام به بازار گردانی فقط 800 میلیارد تومان سهام خریده است، ‌آن هم در شرایطی که قیمت‌ها تقریبا یک سوم شده است». به گفته عضو ناظر مجلس در شورای بورس، حقوقی تخریبگر بازار: 1.نزدیک به بدنه دولت است 2. یک مجموعه حقوقی است که در بدنه خود مالک سهام نهاد پولی است 3. در دوره نزول 2.5 ماهه بورس حجم قابل توجهی سهام فروخته است.

برخی در واکنش به این اخبار می گویند: حال سوال این جاست که چرا دولت و وزیر اقتصاد با این شرکت زیرمجموعه دولتی برخورد نکرده است و چرا وزیر اقتصاد منافع مردم را فدای منافع این شرکت دولتی کرده است.

از سوی دیگر هم ذکر این نکته خالی از لطف نیست که یکی از ابعاد اصلاح سنگین بازار سرمایه، سقوط تاریخی ارزش سهام عدالت است، به عنوان نمونه تا روز دو شنبه 12 آبان ارزش هر برگه سهام عدالت 490 هزارتومانی دارندگان این سهام به 9 میلیون و چهل و هفت هزار تومان سقوط کرده است. یعنی در شرایط شدید تورمی و با وجودی بیماری کرونا مردمی که به سهام عدالت دل خوش کرده بودند، امیدشان از بین رفت.

برخی دیگر معتقدند: اقدامات اشتباه دولت در رابطه با بازار سرمایه موجب شد تا شاهد کاهش 65 درصدی ثبت‌نام در سجام باشیم. براساس آماری که سازمان بورس منتشر کرده، تعداد ثبت‌‌نامی‌ها در سامانه سجام طی مهرماه به ۵۲۳ هزار و ۱۱۸ نفر رسیده که نسبت به تعداد یک میلیون و ۴۷۸ هزار و ۷۵۸ نفر ثبت‌نامی شهریورماه، کاهش ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد. ضمن این که تعداد احراز هویت‌ها در سامانه سجام نیز طی مهرماه کاهش ۶۲ درصدی نسبت به شهریور داشته است.

بخشی دیگر از فعالان بازار سرمایه با این استدلال از استیضاح وزیر اقتصاد استقبال می کنند که: «در صورت استیضاح وزیر فعلی، وزیر جدید چاره ای ندارد جز این که اولویت کاری خود را تقویت بازار سرمایه قرار دهد.»

لازم به ذکر است خبر جمع آوری 80 امضاء برای استیضاح وزیر اقتصاد، موجب شد تا اندکی از حجم صف های فروش به خصوص در نماد های کوچک کاهش یابد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |