پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 109508 19:14 1399/06/01
سقوط بازار نفت در چاه «شاخص ترس»

سقوط بازار نفت در چاه «شاخص ترس»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سقوط بازار نفت در چاه «شاخص ترس»

سقوط بازار نفت در چاه «شاخص ترس»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

قیمت نفت در طول زمان تحت تاثیر مکانیزم‌های مختلفی تعیین شده است، پیش‌ترها که تکنولوژی و علم حفاری و تولید آنقدرها پیشرفت نکرده بود و کانون‌های تولید بیشتر در خاورمیانه بود، این تولید کننده بود که می‌توانست بازار را کنترل کند اما درحال حاضر پارامترها برای تعیین قیمت فرق کرده است.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، به گفته تحلیل گران نفتی کاهش شدید تقاضا برای خرید نفت در بازارهای جهانی و همچنین مازاد تولید سبب شده است بازار طلای سیاه که به شدت به تقاضا حساسیت دارد، با شوک روبرو شود.

این مساله، صنعت جهانی نفت را در مخمصه ای وحشتناک گرفتار کرده است که خروج از آن در آینده نزدیک متصور نیست.

گفتنی است به سبب شیوع بیماری کرونا، ‌مردم در سراسر جهان بیشتر تمایل دارند برای حفاظت از جان خود خانه‌نشین شوند در نتیجه میزان استفاده از وسایل حمل و نقل و همچنین استفاده از نفت و بنزین با کاهش شدید روبرو شده است.

در صورت تداوم این وضعیت، اگر هیچ فضایی برای ذخیره محصولات نباشد، پالایشگاه‌ها مجبور می شوند تولیدات خود را به حالت تعلیق درآورند که این مساله آنها را در معرض خطر تعطیلی قرار می دهد؛ هرچه از شمار پالایشگاه ها کاسته شود، تقاضا برای خرید نفت خام با افت بیشتری روبرو می شود.

درهمین رابطه، سعید ساویز، کارشناس حوزه انرژی، درگفتگو با خبرنگار جهان‌اقتصاد اظهار کرد: تقاضای روزافزون برای مصرف نفت و منابع محدود باعث شده بود تا بسته شدن شیر نفت به معنی هرج و مرج و فقدان سوخت در ممالک پیشرفته باشد و درست مانند شوک نفتی اول در 1973 و شوک نفتی دوم در 1979 با پیشرفت علم و تکنولوژی و افزایش و تنوع جغرافیای عرضه و همچنین ظهور انواع دیگری از انرژی مانند منابع تجدیدپذیر آرام آرام ابتکار عمل از عرضه به سمت تقاضا میل کرد.

وی افزود: تقاضا برای نفت در پی مکانیزم های پولی-انبساطی بانک های بزرگ رشد کرد و کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر به افزایش تقاضا در کشورهای پرجمعیتی مانند هند و چین شتاب بخشید، از این روست که عده ای از کارشناسان معتقدند که، هر قدر که نفت تولید شود مشتری آن را پیدا می کند، فقط ممکن است روی قیمت آن تاثیر بگذارد.

وی تصریح کرد: اما شرایط امروزه با روزگاران پیشین تفاوت زیادی کرده است؛ احتمالاً نفت در 2019 در اوج قله میزان تولید تاریخ خود ایستاد اما عده ای از تحلیل گران، پیش از اتفاقات اخیر قله را در 2023 می دانستند اما این روزها معتقدند بحران و رکود اخیر، بیش از پیش ما را به آن نزدیک کرده است که قیمتها از 2019 فراتر نخواهد رفت.

ساویز در پایان تاکید کرد: باید گفت که وضعیت فعلی بازار و سقوط شدید قیمت نفت تا اینجا حاصل عملکرد دو عامل بوده است، عامل کاهش شدید تقاضای جهانی خصوصاً در بازارهای بزرگی چون چین، هند و آمریکا و تاثیر افزایش شاخص ترس در بازار؛ اولین عامل باعث وجود شدید مازاد عرضه شده و دومی باعث شده است تا کاهش قیمت و در واقع کاهش ارزش نفتی که بیش از 30 میلیون بشکه مازاد عرضه دارد سریعتر اتفاق بیفتد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |