پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 96591 13:18 1397/12/22
سفر رئیس‌جمهور به عراق؛ گام دوم انقلاب اسلامی در سیاست خارجی

سفر رئیس‌جمهور به عراق؛ گام دوم انقلاب اسلامی در سیاست خارجی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سفر رئیس‌جمهور به عراق؛ گام دوم انقلاب اسلامی در سیاست خارجی

سفر رئیس‌جمهور به عراق؛ گام دوم انقلاب اسلامی در سیاست خارجی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی، درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور به عراق و پیام‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این سفر گفت: با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق گام دوم انقلاب اسلامی در سیاست خارجی برداشته شد و این نشانه حضور پرقدرت و معنی‌دار ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی است.

تأثیر پیوند محکم ایران و عراق بر آینده منطقه و جهان عرب

وی افزود: عراق به لحاظ استراتژیک و موقعیت ژئوپلتیک عملاً به کشوری تبدیل شده که پیوندش با ایران در آینده می‌تواند تأثیر زیادی را در منطقه و حتی جهان عرب داشته باشد و کشورهای عرب با مشاهده آثار مثبت اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و سیاسی این سفر، قطعاً به سمت همگرایی با ایران متمایل خواهند شد و توطئه‌های ایران‌هراسانه سعودی‌ها با شکست مواجه می‌شود.

کنعانی‌مقدم تأکید کرد: این سفر با استقبال بسیار خوبی از سوی مقامات رسمی و غیررسمی عراق مواجه شد و این پیام را به آمریکایی‌ها داد که با وجود هفت تریلیون دلار هزینه در منطقه، رئیس‌جمهورشان مجبور است شبانه وارد عراق شود و شبانه هم از آنجا خارج شود، اما ملت ایران و رئیس‌جمهور ملت ایران بر مبنای اخوت و برادری می‌تواند به راحتی وارد عراق شود و با مردم این کشور و اقشار و گروه‌های مختلف دیدار و گفت‌وگو کند.

سفر رئیس‌جمهور به عراق؛ آغازی بر گام دوم جبهه مقاومت

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: این آغازی مهم و اثرگذار در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دومین گام انقلاب اسلامی است و می‌تواند نقش مؤثری در گام دوم جبهه مقاومت هم ایفا کند. لازمه تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، مقاومت و ایستادگی است و حضور ایران در کشورهای جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی، به تحقق اهداف بلند این گام دوم می‌انجامد.

کنعانی مقدم درباره اهمیت حضور فعال ایران در عراق و سایر کشورهای جبهه مقاومت برای بازسازی و نقش‌آفرینی اقتصادی پس از نقش‌آفرینی امنیتی گفت: ایران یکی از کشورهایی است که عراق، سوریه، افغانستان، لبنان و ... به آن برای بازسازی و حضور اقتصادی امید دارند و این هم خواست دولت‌ها و هم ملت‌های آن‌هاست و ایران هم از این قدرت برخوردار است و چنین حضوری می‌تواند باعث رونق اقتصادی در کشورهای دوست، همسایه و مجموعه‌محور مقاومت شود.

توسعه روابط ایران و عراق؛ نماد کارآمدی اقتصادی و امنیتی مقاومت

وی با بیان اینکه امروز موانع بر سر راه تعاملات اقتصادی مانند حضور داعش و جریانات تروریست تکفیری برداشته شده است، گفت: در این سفر هم توافق‌هایی شکل گرفت که بسیاری از موانع تجارت، بازرگانی و توریسم را مرتفع کرد. به نظر می‌رسد پس از این باید دیپلماسی مردمی بین ملت‌های ایران، عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و سایر کشورهای منطقه را فعال کرد تا مردم کشورهای منطقه هم طعم شیرین ایستادگی و مقاومت را در مقابل متجاوزان و اشغالگران آمریکایی، صهیونیستی و سعودی بچشند و بفهمند با مقاومت می‌توان هم به استقلال و آزادی رسید و هم به رفاه اجتماعی و اقتصادی دست یافت. به عبارتی این سفر می‌تواند نمایش کارآمدی مقاومت و ایستادگی در حوزه اقتصادی علاوه بر حوزه امنیتی و نظامی باشد.

دیدار رئیس‌جمهور با آیت‌الله سیستانی بیانگر عمق استراتژیک پیوندهای مذهبی و مردمی ایران و عراق است

کنعانی مقدم درباره پیام دیدار امروز حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با آیت‌الله العظمی سیستانی گفت: آیت‌الله سیستانی جایگاه بسیار مهم، اثرگذار و بی‌بدیلی در عراق و حتی جهان اسلام دارد. لذا حضور رئیس‌جمهور در بیت ایشان حاکی از عمق استراتژیک پیوندهای مذهبی و مردمی ایران و عراق است و می‌تواند منشأ برداشتن گام‌های بلند بعد در روابط دو کشور باشد.

وی بیان کرد: اینکه مرجعیتی در حد جایگاه آیت‌الله سیستانی، که مقامات عراقی از ایشان تبعیت می‌کنند، دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان را می‌پذیرده، تداعی‌کننده دیدار رهبر معظم انقلاب با بشار اسد است که تأثیر بسیار زیادی در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی داشت.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |