جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 100144 14:16 1398/04/31
سعودی‌ها متوجه ناتوانی در مقابله با ایران شده‌اند

سعودی‌ها متوجه ناتوانی در مقابله با ایران شده‌اند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سعودی‌ها متوجه ناتوانی در مقابله با ایران شده‌اند

سعودی‌ها متوجه ناتوانی در مقابله با ایران شده‌اند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: در روزهای گذشته برخی از نشانه‌های تغییر رفتار کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات متحده عربی نسبت به ایران هویدا شده و نمونه بارز آن هم سخنان نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد مبنی بر آمادگی این کشور برای مذاکره با ایران، آزاد کردن نفتکش ایرانی توقیف شده در این کشور و همچنین رفتار مناسب در قبال حجاج است که در سال‌های قبل شاهد آن نبوده‌ایم. از سوی دیگر اخباری مبنی بر تأکید مسئولان اماراتی بر لزوم پایان دادن به جنگ یمن و درخواست از ایران برای همکاری در این زمینه شنیده شده است.

برای بررسی بیشتر این موضوع با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز و رئیس سابق شورای فرهنگی ریاست‌‌جمهوری، به گفت‌وگو نشستیم که وی در ابتدا با اشاره به برخی نشانه‌ها از تغییر رفتار عربستان نسبت ایران و تمایل این کشور به گفت‌وگو با کشورمان به ایکنا گفت: ابتدا باید اشاره کنم که خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ؛ و هر چه در توان دارید از نیرو و اسب‌هاى آماده بسیج کنید تا با این تدارکات دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنان دیگرى را جز ایشان که شما نمى‌‏شناسیدشان و خدا آنان را مى‌‏شناسد بترسانید و هر چیزى در راه خدا خرج کنید پاداشش به خود شما بازگردانیده مى ‌شود و بر شما ستم نخواهد رفت» (الأنفال/ ۶۰). این آیه قرآن کریم در آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم وجود دارد و تأکید آن بر این است که هرچه بتوانیم از نظر اقتصادی، اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، دفاعی و .... خودمان را قوی و نیرومند کنیم، دشمن در مقابل ما تسلیم خواهد شد.

تأکید قرآن کریم بر اهمیت قوی شدن مسلمانان

وی به تأکیدهای قرآن کریم بر قدرتمندشدن مسلمانان اشاره کرد و ادامه داد: این فرموده خداوند متعال در قرآن کریم است که اگر قدرتمند شوید بالاخره دشمن شما سر جایش می‌نشیند؛ چه دشمنان شناخته شده و حتی دشمنان ناشناخته شما. منظور از «وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ» که در آیه فوق اشاره شد همین است که شما گاهی دشمن را به صراحت می‌شناسید و از او علامت‌هایی را می‌بینید اما گاهی حتی به ذهن شما هم خطور نمی‌کند که ممکن است دشمنی در کار باشد اما خداوند متعال این دشمن شما را می‌بیند و به شما اعلام کرده و نسبت به آن موضوع به شما هشدار خواهد داد.

حجت‌الاسلام اکرمی به دلایل تغییر رویکرد عربستان در قبال ایران اشاره کرد و افزود: تأکید خداوند متعال در قرآن کریم بر این است که خودتان را قوی کنید تا دشمن سر جای خودش بنشیند. الان هم که در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم کشورهایی همانند آمریکا، اروپائیان و ارتجاع عرب و از جمله عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که ایران کشوری بزرگ، قدرتمند، غنی و آزموده است و لذا توان مقابله با جمهوری اسلامی ایران را نخواهند داشت.

علائم قدرت ایران برای همه کشورها هویدا شده است

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه کشورهای جهان به قدرت ایران پی برده‌اند یادآور شد: این کشورها می‌دانند که ایران جنگ تحمیلی هشت ساله را پشت سر گذاشته و تحریم‌ها و تهدیدها را نیز برطرف کرده و در عرصه بین‌المللی و مواضع جهانی هم دارای دلیل و منطق است بنابراین معتقدم هر کسی که اندکی عقل، فکر، ادب، اخلاق و قانون دارد باید در مقابل جمهوری اسلامی ایران خاضع بوده و با ایران همراه باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های داخلی کشور و لزوم توجه جدی‌تر به آن‌ها تأکید کرد: معتقدم که علائم قدرت جمهوری اسلامی ایران بر همه کشورها هویدا شده است. از سوی دیگر، بنده به عنوان یک طلبه و با تجربه چهل و یک ساله انقلاب اسلامی عرض می‌کنم که ایران دارای ظرفیت‌های داخلی بسیاری است که اگر این ظرفیت‌ها را به کار بگیرد، هم برخی از مشکلات اقتصادی و سیاسی را برطرف می‌کند و هم اینکه دشمن را ناگزیر خواهد کرد که به میزان بیشتری مراقب رفتارهای خود بوده و برای ایران، ارج و ارزش بیشتری قائل باشد.

نیازمند توجه بیشتر به توان اقتصادی داخلی هستیم

رئیس سابق شورای فرهنگی ریاست‌ جمهوری به بیان نکاتی درباره اهمیت تکیه بر توان‌ داخلی پرداخت و اظهار کرد: سؤال مهمی که وجود دارد این است که چرا ما باید اینقدر به واردات تکیه کنیم؟ دلیل این مسئله این است که ما به تولیدات داخلی خودمان و نقدینگی کشور بها نمی‌دهیم. از سوی دیگر قناعت در مصرف و نظارت بر قیمت‌ها نداریم.

حجت‌الاسلام اکرمی در پایان تصریح کرد: اگر این موارد را رعایت کنیم قطعاً همه دولت‌های جهان ناگزیر خواهند شد که به خاطر قدرت و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران، حساب کار و رفتار خود را کرده و با ایران براساس قانون، اخلاق و انصاف رفتار کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |