سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 145830 19:11 1400/04/01
سرگیجه مسکن در انبوهی از طرح‌های پیشنهادی

سرگیجه مسکن در انبوهی از طرح‌های پیشنهادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سرگیجه مسکن در انبوهی از طرح‌های پیشنهادی

سرگیجه مسکن در انبوهی از طرح‌های پیشنهادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-امروزه برخورداری از مسکن به عنوان یک سرپناه امن به نوعی دغدغه تبدیل شده است به طوری که به عنوان مهم‏ترین کالای سرمایه‏ای حجم بالایی از سرمایه‎های مردم در این حوزه سرازیر می‏‏شود که البته از زمان شیوع کرونا ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار کاهش یافته است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ در سال‎های اخیر به ویژه از شیوع کرونا بخش مسکن با مشکلاتی مانند افزایش قیمت، برهم خوردن بخش عرضه و تقاضا، منفعت طلبی دلالان وسوداگران بخش مسکن  و... همراه بوده است که در این راستا با توجه به درخواست‏های مردم  مبنی بر یافتن راه‌حلی برای سامان پیدا کردن این بازار، مجلس یازدهم برای بهبود بخشیدن حوزه مسکن قانون «جهش تولید و تامین مسکن» را در سال گذشته تصویب کرد که اخیرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان در این طرح را رفع کردند.

از سوی دیگر در این سال‌‌ها ظهور طرح‌هایی همانند پروژه مسکن مهر و اخیرا طرح اقدام ملی را برای کمک به این حوزه شاهد بوده‌ایم. میزان اثر‌بخشی این طرح‏ها در بهبود وضعیت بازار مسکن و کمبود مسکن در کشور به بررسی دقیق‌تری ازسوی مسئولین و کارشناسان مربوطه نیاز دارد.

خبرنگار جهان اقتصاد در این زمینه با مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان به گفت‏‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان اظهار کرد: طرح اقدام ملی درسال پایانی فعالیت دولت دوازدهم یک کارنمایشی بود چرا که طرحی کاملا خام بود که با هیچ گونه پیشرفتی همراه نبوده است و تنها مردم در آن ثبت نام کردند و به هیچ عنوان استان‏ها درباره آن با هم هماهنگ نیستند و تکلیف آن‏ها نامعلوم است، حتی رییس دولت کنونی نیز اذعان کرد که در مقوله مسکن عقب هستیم.

بیگدلی بیان کرد: صنعت مسکن، صنعتی است که به عنوان پیشران اقتصاد محسوب می‏شود و یک هزار و 200 گروه شغلی به این صنعت وابسته است و 80 درصد اشتغال کشور زیرمجموعه این صنعت است.

وی افزود: مجلس طرحی مانند جهش تولید و تامین مسکن را تصویب می‏کند و پیرو آن دولت نیز حرف‏های شعاری را مطرح می‏کند اما تکلیفی را مشخص نمی‌کنند زیرا چند کارمند این طرح‏ها را تنظیم کردند، کارمندانی که تاکنون تولیدکننده مسکن و انبوه ساز نبوده‌اند تا بدانند که تولیدکننده با چه مشقتی روبروست.

وی درباره مشکلات سازندگان مسکن گفت: هنگامی که فردی برای اخذ پروانه اقدام می‏کند باید یک مجوز ازسازمان  تامین اجتماعی برای بیمه کردن ساختمان اخذ کند. سازنده چهار الی پنج سال پیش به ازای هر مترمربع ساختمان 250 تومان  بابت بیمه پرداخت می‏کرد اما اکنون این رقم را به بالای یکصد هزار تومان برای هر متر رساندند؛ بدین معنا که هزینه بیمه تامین اجتماعی ازهزینه پروانه ساختمانی بیشتر شده است و این سازمان پاسخگوی این موضوع نیست. سازمان تامین اجتماعی از محل اخذ پروانه‏ها میلیاردی پول دریافت می‏کندف در حالی که حتی کارگران پروژه و نیز افرادی که کارآفرین هستند و به نحوی انبوه‌سازی می‏کنند، نمی‏توانند درلیست بیمه قرار گیرند که در نوع خود ظلم به حساب می آید.

** نبود تحول در نظام مهندسی کشور

رییس مجمع ملی صنعت مسکن ایران عنوان کرد: با وجود ساخت گران‎ترین ساختمان‏ها، بیشترین مصرف آهن در دنیا مربوط به کشور ماست زیرا سازمان نظام مهندسی مانع ابتکار و نوآوری در این حوزه شده است و از سال‎ها پیش تاکنون تحول، تحقیق و نوآوری در آن مشاهده نشده است.

بیگدلی گفت: شهرداری‏ها با شورای شهر در افزایش هزینه‏ها و گران کردن شهر مسابقه می‏دهند و به جای این که هزینه‏های خود را از بخش‏هایی مانند خیابان، اتوبان و... به دست آورند؛ تولیدکننده را شلاق می‏زنند.

وی عنوان کرد: طرح‏هایی مانند جهش تولید و تامین مسکن در ظاهر زیبا بنظر می‏رسد و با رویه «کارمندسالاری» تهیه شده است این در حالی است که نسبت به مشکلات تولیدکننده و انبوه ساز اطلاعی ندارند. در دنیا هنگام تصویب یک قانون در حوزه صنعت بررسی می‏کنند که براساس آن چه برسر صنعت‌گر می‌آید و با بررسی نسبت به این موضوع  و نسبت به قانون مورد نظر، صنعت  را پویا می‌کنند. این در حالی است که در دولت و مجلس هیچ گاه با یک انبوه ساز صحبتی نداشتند تا منشا مشکلات بررسی و حل شود و تنها یک سری عناوین ظاهری مانند طرح اقدام ملی، طرح جهش تولید و ... مطرح شده است و خروجی این گونه طرح‏ها چیزی نیست که مانع زدایی کند و به تحقق شعار رهبری مبنی بر جهش تولید بیانجامد با وجود اینکه رهبر انقلاب تاکید داشتند مانع زدایی، جهش تولید را به ارمغان می آورد.

این مدرس دانشگاه، مشکل اصلی در کشور را نبود «کارآفرین‌سالاری»عنوان کرد و افزود: همانطور که پیش‌تر اشاره شد، کشور بیشتر کارمندسالار است تا کارآفرین‌سالار.

به گفته بیگدلی، حتی طرح تشکیل صندوق ملی مسکن منطبق با واقعیت‏های موجود نیست. به طور مثال نزدیک به 30 سال است که از احیای بافت فرسوده صحبت می‏کنیم درحالی که شمار بافت‏های احیا شده به تعداد انگشتان دست هم نمی‏رسد. رسانه‏ها تیترهای خوبی را منتشر کردند اما درعمل خروجی مشاهده نشده است.

 دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان ایران اسلامی تاکید کرد: اگر مجلس می‏خواهد که یک مجلس انقلابی باشد باید یک کار جهادی انجام دهد و ازکارآفرینان و انبوه سازان در حوزه مسکن استفاده نماید.

** ساخت 2 میلیون مسکن در سال

بیگلدلی یادآور شد: ما مجموعه‏ای از مسکن سازان جهادی در قرارگاه تولید مسکن و مجمع ملی مسکن اعلام آمادگی می‌کنیم که با دولت تفاهم‌نامه‌ای منعقد کنیم و هر ضمانتنامه‌ای که نیاز است را ارایه دهیم تا سالی 2 میلیون مسکن تولید شود و این مسکن را چهل روزه تجهیز کارگاه کنیم و ظرف مدت زمان یکسال تحویل دهیم، اما با توجه به این توانایی، دریغ از اینکه یک نفر حال ما را جویا شود درحالی که سوابق و تجارب ما در مسکن مهر به اثبات رسیده است و این مساکن متری 300 هزارتومان به مردم تحویل شده است.

وی بیان کرد: ما برای ساخت 2 میلیون مسکن در سال اعلام آمادگی می کنیم و هیچ بودجه دولتی نیز نمی خواهیم تنها  دربحث تسهیلات بانکی کمک کنند.

رییس مجمع ملی صنعت مسکن ایران گفت:آیت الله رییسی نسبت به سایر کاندیداها در برنامه‏های خود به موضوع مسکن توجه کردند و همان طور که تمامی امکانات خود را در پروژه مسکن مهر به میدان آوردیم در این جا نیز به میدان می‏آوریم.

** توجه به تولید مسکن

بیگدلی افزود: ما باید به تولید مسکن بپردازیم اما اگر قرار باشد همانند گذشته به شعارهایی در این حوزه بسنده شود، هیچ اتفاقی نمی‏افتد. از طرفی دولت نمی‏تواند مسکن بسازد بلکه مسکن را باید مردم و تولیدکننده بسازند. تولیدکننده نیز در شرایطی می‏تواند به تولید مسکن اقدام کند که شرایط برای وی هموار باشد.

وی گقت: مسکن، پناهگاه امن برای سرمایه‎های سرگردان بوده است و مانع از سرازیرشدن به حوزه دلار، طلا و... شده است و چون خروجی دوساله دارد، هیچ اثر تورمی ندارد و خروجی آن کاملا کارآفرین است.

دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان ایران اسلامی بیان کرد: از دولت انتظار می‏رود از رویه کارمندسالاری بپرهیزد و در مسند کارهای زیربنایی و اقتصادی افراد سیاسی را منصوب نکند و به سمت مردم، تولید کننده و انبوه ساز حرکت کند، ما نیز تمام قدرت و اختیارات  خود را در اختیار دولت قرار می‏دهیم، همان طور که در مسکن مهر با توان انبوه سازان 6 میلیون مسکن ساخته شد.

** حرکت به سمت کارآفرین سالاری

 وی گفت: باید از دوران کارمندسالاری به سمت کارآفرین‌سالاری حرکت کنیم، در این صورت کشور با سرعت به سمت توسعه حرکت می‏کند. با تصویب حجم بسیاری از قوانین و آیین نامه‏ها توسط مجلس و دولت، خروجی حاصل نشد زیرا چند کارمند دراین باره تصمیم‌گیری کردند و باید از کارآفرینان استفاده کرد چرا که می‏دانند منشا مشکل از کجاست.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |