پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 198942 19:10 1401/09/07
سرنوشت نامعلوم وعده‌های خانه‌دار شدن 

سرنوشت نامعلوم وعده‌های خانه‌دار شدن 

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سرنوشت نامعلوم وعده‌های خانه‌دار شدن 

سرنوشت نامعلوم وعده‌های خانه‌دار شدن 

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-امروزه برخورداری ازمسکن مناسب یک امرمهم به حساب می‏آید اما در روزگاری که گرانی ومشکلات اقتصادی بر زندگی مردم سایه افکنده است، صحبت از خانه‌دارشدن امری محال به نظرمی‏رسد چرا که همین گرانی به وضوح خود را دربخش مسکن نشان می‌دهد و به افزایش قیمت‏های نجومی ملک در اقصی نقاط کشور دامن می‌زند. بنابراین افراد نباید حتی رویای خانه‌دار شدن هم در سر نداشته باشند و باید به همان یافتن خانه‌ای برای اجاره قانع باشند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ طرح نهضت ملی مسکن طرحی است که برای خانه دارکردن اقشارهدف با ساخت چها میلیون مسکن ظرف چهارسال از ابتدای دولت سیزدهم پایه‌ریزی شد، در میانه اجرای این طرح با مسائل مختلفی از جمله استعفای وزیر راه همراه بودیم که به نوبه خود با تاثیرات خود در اجرای این طرح همراه بوده است. در نهایت به گفته کارشناسان نمی‏توان به این طرح امیدی داشت و متقاضیان هم به نوعی در بلاتکلیفی قرار گرفتند، ازسوی دیگر با عدم تمکن افراد برای خرید خانه و افزایش نجومی اجاره بها ملک، بر جمعیت مستاجرین و سکونت آن‏ها در مناطق حاشیه‏ای و پایین تر شهرها افزوده خواهد شد، حال این پرسش وجود دارد که چه راهکاری برای حل این کلاف درهم پیچیده وجود خواهد داشت؟

خبرنگار جهان اقتصاد دراین زمینه با حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران به گفت‌وگو پرداخته است که درادامه می‏خوانید.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران اظهارکرد: توقف درخرید و فروش مسکن در بازاراجاره نیز تاثیرگذاراست و بر مبنای اصل عرضه و تقاضا هنگام افزایش تقاضا، عرضه کاهش می‏یابد و بالعکس که بالا رفتن قیمت مسکن را به دنبال خواهد داشت.

محتشم گفت: درشرایط کنونی اقتصادی توان خرید برای متقاضیان واقعی مسکن رو به کاهش است و هنگامی که مردم توانایی خرید مسکن را از دست می‏دهند به ناچارباید به اجاره مسکن بسنده کنند به طوری که به سبب حجم تقاضا، قیمت‏ها دربخش اجاره خود را بیشتر نشان می‏دهند. ازسوی دیگر اقشار مختلف مستاجر را در نقاط مرفه، متوسط وپایین تر شاهد هستیم.

وی گفت: خانه‌دارشدن افراد کم بضاعت باید از طریق طرح نهضت ملی مسکن پیگیری شود، با این حال با گذشت 15 ماه از این طرح، خبری از آن نیست و معلوم نیست با روند رو به افزایش قیمت مسکن، خانه‌دارشدن مردم با چه سرنوشتی همراه خواهد بود؟

این فعال حوزه مسکن عنوان کرد: ساکنین در نقاط متوسط هم به نهضت ملی مسکن امید دارند. از سوی دیگر به دهک‏های نهم و دهم این واحدهای مسکونی تعلق نمی‏گیرد و با توجه به توقف خرید و فروش واحدهای مسکونی آن‏ها هم باید به اجاره نشینی روی آورند.

محتشم بیان کرد: با توجه به قرارگرفتن در فصل پاییز و لزوم روند نزولی اجاره، شرایط مختلف اجتماعی، اقتصادی، ساخت و ساز و... موجب می‏شود که تغییر و تحولات بحث اجاره را برعکس سال‏های گذشته شاهد باشیم.

 وی گفت: با روندی که دولت در ارتباط با طرح نهضت ملی مسکن در پیش گرفته نمی‏تواند تصمیم مدیریتی درستی را اتخاذ کند و به نظر نمی‏رسد که اتفاق خاصی را در این قسمت، شاهد باشیم.

این فعال حوزه مسکن با اشاره به روی کار آمدن سرپرست وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: تغییرمدیریت‏ها بازدارندگی و محدودشوندگی اجرای هر طرحی در هر زمینه را به دنبال دارد.

محتشم افزود: در15 ماه اخیر تغییر مدیریت‏ها را دروزارت راه و شهرسازی شاهدبودیم که به نوبه خود آسیب زاست وباید دانست که مسائلی مانند استعفای وزیرباعث بلاتکلیفی مدیران و بدنه وزارتخانه شده و به کند شدن فعالیت‏ها و برنامه‏های این حوزه وعدم پیشرفت درپروژه‏ها و طرح‏ها می‏انجامد.

 وی برتجدید نظر در روش اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد وگفت: مادامی که دولت با بخش خصوصی وارد مذاکره نشود و ازهمکاری آن استفاده نکند، به تحول وساختار درستی که به توسعه بیانجامد دربخش مسکن، دست پیدا نمی‏ کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |