پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 112430 19:00 1399/06/31
سرنوشت جدید نفت از 13 آبان ماه امسال

سرنوشت جدید نفت از 13 آبان ماه امسال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سرنوشت جدید نفت از 13 آبان ماه امسال

سرنوشت جدید نفت از 13 آبان ماه امسال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گلناز پرتوی مهر -13 آبان ماه امسال انتخابات در آمریکا می تواند سرنوشت بازار نفت را تحت الشعاع قرار دهد که برای چهارسال آینده در سیاست های نفتی این کشور و کل جهان اثر گذار است و در شرایط حاکم که ویروس کرونا در کل دنیا یکه تازی می کند و میزان عرضه و تقاضا را در جهان برهم زده است، انتخابات ایالات متحده را با چاشنی تب این ویروس کمی داغ تر کرده است.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، به گفته تحلیلگران تا زمانی که نفت شیل محدود به بازار داخلی آمریکا بود، تولیدکنندگان نفتهای خام متعارف را خیلی نگران نمی‌کرد اما زمانی که شیل، به تولید ۱۰میلیونی رسید و شروع به دست اندازی به بازارهای سنتی نفتهای  خام متعارف کرد، دیگر مطلقاً قابل تحمل نبود.

گفتنی است که کشف یک منبع غیرمتعارف نفت یعنی همان نفت شیل، آمریکا را از یک مصرف کننده ویژه به یک رقیب برای به دست آوردن بازار مصرف تبدیل کرد.

به گفته کارشناسان نفتی در واقع پیوند امروزی اوپک و غیر اوپک، مدیون ظهور شیل است. نفت شیل از خط قرمز اوپک و اوپک پلاس تجاوز کرد. در چنین شرایطی پاسخ اوپک پلاس، آغاز جنگ قیمتی بود که بر اساس آن قیمت از مرز ۶۰ دلار آن قدر دور بماند که بخش مهمی از تولید شیل از دسترس خارج شود. در عین حال قیمت آن چنان هم پایین نیاید که تولید کنندگان نفتهای خام متعارف را با بحران‌های اقتصادی و مالی جدی روبرو سازد.

حال با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اینکه هر کدام از نامزدهای انتخاباتی چه دیدگاهی نسبت به سیاست های انرژی داشته باشند قطعا تاثیرش در کل جهان مشهود است و تاثیرگذار .

به گفته فریدون برکشلی، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین، ترامپ در استراتژی انرژی و خودکفایی آن، مسیری را ادامه داد که سال‌ها قبل دیک چینی، معاون بوش پسر، طراحی کرده بود. «خودکفایی انرژی به هر قیمتی و به هر هزینه‌ای!» و این درحالی است که بازار نفت این نگرانی را دارد که در صورت پیروزی احتمالی دمکرات ها در انتخابات آمریکا، فعالیت تولید شیل، کند شود.

برکشلی درمورد پیش بینی نرخ قیمت نفت در آینده نیز معتقد است احتمال اینکه در طول ماه‌های باقیمانده ۲۰۲۰، قیمت جهانی نفت بتواند، رقم ۵۰ دلار در هر بشکه را رد کند، کم است. اوپک و غیر اوپک، در بیرون راندن شیل از بازار هم‌راستا هستند. البته این بدان معنا نیست که اوپک پلاس بخواهد یا حتی بتواند نفت شیل را از صحنه صنعت جهانی نفت خارج کند.

با توجه به اینکه وضعیت بازار نفت در دوران کرونایی متلاطم است باید صبر کرد تا سیاست های نامزدهای انتخاباتی آمریکا که روزی مصرف کننده بود و امروز تولیدکننده سرنوشت طلای سیاه را به کدام سو ببرد؟!



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |