جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 144310 10:30 1400/03/20
سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری کشورهای در حال توسعه در انرژی پاک

سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری کشورهای در حال توسعه در انرژی پاک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری کشورهای در حال توسعه در انرژی پاک

سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری کشورهای در حال توسعه در انرژی پاک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، در گزارشی که به همراه بانک جهانی و مجمع جهانی اقتصاد تهیه شد، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که بدون اقدام قاطعتر، انتشار دی اکسید کربن مرتبط با انرژی در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه که عمدتا در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی قرار دارند در دو دهه آینده به میزان پنج میلیارد تن رشد می کند. در مقابل، انتشار کربن در اقتصادهای توسعه یافته به میزان دو میلیارد تن کاهش پیدا می کند و در چین سیر یکنواختی خواهد داشت.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در بیانیه ای اعلام کرد در بسیاری از اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه آلودگی سیر صعودی دارد در حالی که سرمایه گذاریهای انرژی پاک رو به افول است و شکاف خطرناکی در تلاشهای جهانی برای رسیدن به اهداف اقلیمی و انرژی پایدار ایجاد کرده است. بسیاری از کشورها به منابع مالی لازم برای گذار سریع به یک آینده انرژی سالمتر و موفقتر دسترسی ندارند و اثرات زیان آور بحران کووید ۱۹ در بسیاری از نقاط جهان در حال توسعه تاثیر طولانی تری بر جای خواهد گذاشت.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، اگرچه اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه حدود دو سوم از جمعیت جهان را تشکیل می دهند اما تنها یک پنجم از سرمایه گذاری در انرژی پاک را دریافت می کنند.

سرمایه گذاریهای سالانه در همه بخشهای صنعت انرژی در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه از سال ۲۰۱۶ حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده که بخشی از آن به دلیل چالشهایی نظیر مقررات ضعیف و عدم اجرای پروژه های انرژی پاک سودآور بوده است.

پاندمی ویروس کرونا هم توازن و توانایی مصرف کنندگان برای پرداخت هزینه انرژی را برهم زده و فاینانس دولتی را در مضیقه بیشتری قرار داده است.

سرمایه گذاریهای انرژی پاک در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه در سال ۲۰۲۰ به میزان هشت درصد افت کرد و به کمتر از ۱۵۰ میلیارد دلار رسید و انتظار می رود تنها اندکی بهبود در سال ۲۰۲۱ داشته باشد.

افزایش سرمایه گذاری به بیش از یک تریلیون دلار در سال در دهه جاری مزایای اقتصادی و اجتماعی بزرگی شامل مشاغل جدید به همراه خواهد داشت. اما مستلزم تلاش قابل توجه برای بهبود فضای داخلی برای سرمایه گذاری انرژی پاک به همراه تلاشهای بین المللی برای تسریع روند ورود سرمایه است.

فاینانس دولتی برای بازارها و بخشهایی که در مراحل اولیه توسعه قرار دارند و در وضعیتهایی که مهار ریسکها دشوار است مانند پروژه های دسترسی به انرژی در جوامع آسیب پذیر و دورافتاده به جذب سرمایه گذاری خصوصی نیاز دارد.

تیم گولد، مدیر واحد دورنماهای تامین انرژی و سرمایه گذاری آژانس بین المللی انرژی به خبرنگاران گفت: کشورهای ثروتمندتر باید عمل به وعده خود برای بسیج سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار فاینانس از سال ۲۰۲۰ را آغاز کنند. بخشی از این فاینانس برای انرژی پاک در کشورهای فقیرتر هزینه خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، وی تصریح کرد نیازهای سرمایه گذاری بسیار بالاتر هستند و هدف ۱۰۰ میلیارد دلار باید به عنوان کف و نه سقف تامین مالی ضروری دیده شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |