جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 14244 16:08 1394/04/29
سرمایه گذاران به بازار طلا بدبین هستند

سرمایه گذاران به بازار طلا بدبین هستند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سرمایه گذاران به بازار طلا بدبین هستند

سرمایه گذاران به بازار طلا بدبین هستند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سرمایه گذاران به بازار طلا بدبین هستند

محمد امین ناطقیان

گروه نهادهای مالی

m.amin.nateghian@jahaneghtesad.com

اونس طلا روز جمعه در مقطعی به پایین‌ترین قیمت در 5 سال گذشته رسید تا همچنان با نگاه منفی علاقه‌مندان به طلا روبه‌رو باشد.اونس در آخرین روز کاری در مقطعی به قیمت 1129 دلار رسید؛ اما بعد روی قیمت 1133 دلار ایستاد، قیمتی که چند ماه پیش برای لحظاتی تجربه شده بود. رکوردزنی معکوس فلز زرد در هفته کاری گذشته باعث شده برآیند نظرسنجی‌های جدید پایگاه اینترنتی کیتکو برای کوتاه‌مدت منفی باشد. جدی شدن افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو، رشد دلار و کاهش بهای نفت چهارمین هفته پیاپی افت طلا را رقم زد تا اونس به کمترین قیمت از آوریل 2010 برسد.به این ترتیب در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان 364 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 247 نفر معادل 68 درصد کاهش و 90 نفر معادل 25 درصد افزایش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری پیش‌بینی کرده‌اند. 27 نفر معادل 7درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان نیز 19 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 13 نفر معادل 68 درصد کاهش و 4 نفر معادل 21 درصد افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. دو نفر معادل 11 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

براساس نظر کارشناسان، مهم‌ترین عاملی که به ارزش طلا ضربه می‌زند انتظار بازارها برای افزایش نرخ‌های بهره در ایالات‌متحده است. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، جنت یلن، رئیس فدرال رزرو در جلسه‌ای در کنگره آمریکا حاضر شد و دوباره تاکید کرد که کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو حس می‌کند که اواخر سال‌جاری میلادی زمان خوبی برای افزایش نرخ‌های بهره است. جولین ژسوپ، رئیس بخش پژوهش‌های موسسه «کپیتال اکونومیکس» می‌گوید: «مشکل اساسی طلا در حال حاضر همچنان احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در ماه سپتامبر است.» نیک اگزارهوس، اقتصاددان ارشد موسسه «سی‌ای‌بی‌سی ورلد مارکتس» موافق است که افزایش نرخ‌های بهره به‌طور بالقوه برای طلا در کوتاه‌مدت عاملی منفی است: «با توجه به سخنان یلن در هفته گذشته، دلار به رشد ادامه خواهد داد و این امر کار را برای طلا دشوار می‌کند.»

البته واضح است که همه کارشناسان در مورد طلا «کاهشی» نیستند. برخی متذکر می‌شوند که طلا ممکن است از این سطح جهش داشته باشد. آدام باتن، تحلیلگر ارز در «فارکس لایو» می‌گوید: «طلا در هفته جدید به این دلیل ساده رشد خواهد کرد که همه فکر می‌کنند این اتفاق نخواهد افتاد. با این حال نباید انتظار جهش را داشت. طلا در هفته‌های آینده تحت فشار خواهد ماند.» جورج گرو، معاون و استراتژیست فلزات موسسه «آر‌بی‌سی کپیتال مارکتس گلوبال فیوچرز» هم می‌گوید: اعتقاد به کاهش ارزش طلا ندارد.

به گزارش جهان اقتصاد، طلا در بازار جهانی تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا و صعود دلار به بالاترین سطح در سه ماه گذشته، به سوی بزرگترین کاهش در چهار ماه گذشته پیش می‌رود. هر اونس طلا برای تحویل فوری در ابتدای معاملات روز گذشته به 1086 دلار کاهش یافت که پایینترین قیمت از مارس سال 2010 بود و سپس به 1107 دلار صعود کرد با این همه همچنان 2.3 درصد کاهش نشان داد. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در اوت با 25.80 دلار یا 2.28 درصد کاهش، به 1106 دلار رسید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |