شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 127917 18:03 1399/10/15
سردرگمی آماری به دلیل قراردادهای غیررسمی اجاره!

سردرگمی آماری به دلیل قراردادهای غیررسمی اجاره!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سردرگمی آماری به دلیل قراردادهای غیررسمی اجاره!

سردرگمی آماری به دلیل قراردادهای غیررسمی اجاره!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جهان اقتصاد میزان اثربخشی آمارهای ارائه شده در بخش مسکن را بررسی کرد

گروه امور زیربنایی-درحالی که منابع آماری یکی از مهمترین گزینه های برنامه ریزی در اقتصاد کلان و خرد کشور است، تعدد منابع آماری از یک سو و تناقض موجود در همان منابع متعدد از سوی دیگر، سالهاست بخش مسکن کشور را دچار آشفتگی کرده است.   

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، یکی از شاخص های مهم آماری در بخش مسکن، مربوط به بخش  اجاره بهاست که خود به دلایل گوناگون، همواره مورد نقد کارشناسان بوده است؛ اما آنچه در این میان به شکل ویژه ای این آمار مخدوش را غیرواقعی تر کرده و سبب سردرگمی برنامه ریزان در این بخش شده است، وجود قراردادهای به اصطلاح خانگی است که یا بدون ثبت در دفاتر املاک نوشته شده و یا به صورت پشت نویسی قراردادهای منقضی شده جلوه یافته است.

شایان ذکر است یکی از دلایل مهم متناقض بودن فراز و فرود قیمت اجاره بها، در گزارش های رسمی و واقعیت های جامعه، همین امارهای مخدوش است. 

در همین راستا و براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در فصل پاییز ١٣٩٩، شاخص قيمت اجاره بهاي واحدهاي مسكوني در مناطق شهري، به عدد ٢٠٩,٠ رسيد كه نسبت به فصل قبل (١٩٥.٨)، ٦.٨ درصد افزايش داشته است، این در حالی است که نرخ تورم چهار فصل منتهي به فصل پاییز ١٣٩٩ نسبت به دوره مشابه سال قبل در بخش اجاره بها، برابر ٢٦,٠ درصد است.

يكي از بخش‌هاي مهم در برآورد شاخص قيمت مصرف كننده، بخش مسكن است. اين بخش شامل زير بخش‌هاي "اجاره بهاي واحدهاي مسكوني" و "خدمات نگهداري و تعمير واحد مسكوني" (تعمیرات جزئی واحد مسکونی: لوله كشي، گچ‌كاري، برق كاري، نصب ايزوگام و...) است.

در فصل پاییز ١٣٩٩، شاخص قيمت اجاره بهاي واحدهاي مسكوني در مناطق شهري، به عدد ٢٠٩,٠ رسيد كه نسبت به فصل قبل (١٩٥.٨)، ٦.٨ درصد افزايش داشته است. در اين فصل بيشترين نرخ تورم فصلي مربوط به استان آذربایجان غربی با ١٩.٠ درصد افزايش و كمترين آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣.٩ درصد افزايش مي‌باشد. درصد تغييرات شاخص قيمت اجاره بها در فصل پاییز ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٨.٤ درصد است كه نسبت به فصل تابستان ١٣٩٩(٢٨.٩ درصد)، ٠.٥ واحد درصد کاهش نشان مي‌دهد. بيشترين نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کرمانشاه با ٣٨.٦ درصد افزايش و كمترين آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ١٢.٧ درصد افزايش است. به عبارتي خانوارهاي استان کرمانشاه به طور متوسط ١٠.٢ واحد درصد بيشتر از ميانگين كل كشور و خانوارهاي استان سیستان و بلوچستان ١٥.٧ واحد درصد كمتر از ميانگين كل كشور در بخش اجاره بها هزينه كرده‌اند.

اطلاع مذكور در استان چهارمحال و بختیاری (٣٢.٨ درصد) بيشترين عدد و در استان آذربايجان غربي (١٣.٣ درصد) كمترين عدد را نشان مي‌دهد.متوسط افزايش هزينه اجاره بها براي كل خانوارهايي كه تمديد قرارداد داشته اند، در فصل پاییز ١٣٩٩ برابر با ٣٤,٠ درصد است.

در همین رابطه، مهدی سلطان محمدی به خبرنگار جهان اقتصاد گفت: بعضی از قراردادهای اجاره تداوم پیدا می کند و تمدید نمی شود، بنابراین آن عدد ثابت می ماند اما آمار و اعدادی که می تواند نبض بازار مسکن را نشان بدهد، آنهایی است که قرارداد را تمدید یا قرارداد دیگری را امضا کرده اند که آمار واقعیت را بهتر نشان می دهد و این عدد برای پاییز امسال، 34 درصد است.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: این 34 درصد با واقعیت های بازارمسکنی که مشاهده می کنیم، سازگار است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |