جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 53253 14:30 1395/11/13
سردار جوانی تشریح کرد: اولین گام انقلاب اسلامی در به چالش‌کشیدن نظام سلطه

سردار جوانی تشریح کرد: اولین گام انقلاب اسلامی در به چالش‌کشیدن نظام سلطه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سردار جوانی تشریح کرد: اولین گام انقلاب اسلامی در به چالش‌کشیدن نظام سلطه

سردار جوانی تشریح کرد: اولین گام انقلاب اسلامی در به چالش‌کشیدن نظام سلطه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: سردار یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، در گفت‌وگویی به مناسبت فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر درباره نقش انقلاب اسلامی در گسترش تفکر و روحیه مبارزه با استکبار و استقلال‌طلبی در سطح منطقه و جهان گفت: در ابتدا سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر را تبریک عرض می‌کنم، اما درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف باید گفت، انقلاب اسلامی را نمی‌توان جز با کلیدواژه‌‌هایی که امام خمینی(ره) در توصیف این انقلاب بیان کرد، تبیین و تشریح نمود، مانند انقلاب ما انفجار بود یا انقلاب اسلامی معجزه قرن بود.

بن‌بست تحلیلی غرب در شناخت ماهیت انقلاب اسلامی

وی افزود: در عظمت انقلاب اسلامی همین بس که با پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و فروریختن طاغوت ۲۵۰۰ ساله، تمام تحلیلگران و کارشناسان و صاحب‌نظران سیاسی در سطح جهان به ویژه در غرب در تحلیل این انقلاب دچار نوعی سردرگمی شدند و به نوعی به یک بن‌بست تحلیلی رسیدند و از انقلاب اسلامی نوعا به «انقلاب به نام خدا» و «انقلاب الله اکبر» یاد کردند.

جوانی اظهار کرد: این انقلاب پدیده جدیدی بود و با هیچ یک از انقلاب‌های پیشین چه لیبرالیستی غربی و چه سوسیالیستی شرقی همخوانی نداشت و جنس آن از جنس بعثت انبیاء و ظهور ادیان الهی است که تحول اساسی در مفاهیم و فطرت و هویت انسانی ایجاد کرد.

استکبارستیزی؛ دستاورد جهانی انقلاب اسلامی

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه عنوان کرد: از همین منظر انقلاب اسلامی دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی داشت و یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی که پا را فراتر از مرزها نهاد و بعد فراملی پیدا کرد و امروزه به یک گفتمان در سطح جهان تبدیل شده، «استکبارستیزی» است.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در طی ۳۸ سال گذشته پرچمدار گفتمان استکبارستیزی بوده و امروزه این گفتمان فراگیر شده است و نشانه‌ها و شواهد آن به خوبی در جهان اسلام در قالب بیداری اسلامی و مقاومت ملت‌های مستقل خارج از جهان اسلام در مقابل سیاست‌های آمریکا قابل مشاهده است.

جوانی افزود: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام جهانی و گفتمان رایج، سلطه‌طلبی قدرت‌ها و سلطه‌پذیری ملت‌های ضعیف را امری طبیعی و پذیرفته شده جلوه می‌داد و در واقع قدرت‌های زورگو سلطه‌گری می‌کردند و سایر ملت‌ها و دولت‌ها به این مسئله تن داده ‌بودند و منطق سلطه‌طلبی و سلطه‌پذیری بر نظام بین‌المللی حاکمیت داشت.

وی ابراز کرد: در چارچوب این منطق باید قدرت‌هایی در این نظام در رأس هرم قرار داشته و قدرت برتر باشند و دیگران باید نظمی که آنها تعریف می‌کنند را بپذیرند و در آن چارچوب رفتار کنند.

مبنای قرآنی انقلاب اسلامی منطق حاکم بر نظام جهانی را به چالش کشید

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه یادآور شد: اما شعار انقلاب اسلامی برگرفته از آموزه‌های قرآنی که نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری برمبنای «لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ» و «کونوا لِلظّالِمِ خَصمًا وَ لِلمَظلُومِ عَونًا» بود، اولین و مهم‌ترین گام در به چالش کشیدن منطق حاکم بر نظام بین‌الملل بود که بین ابرقدرت‌های شرق و غرب تقسیم شده بود و این مسئله به خوبی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی متبلور شد.

جوانی تصریح کرد: در نگاه انقلاب اسلامی انسان مؤمن، آزادیخواه و عدالت‌طلب در مقابل ظالم می‌ایستد و از مظلوم دفاع می‌کند و همین منشأ تحولات بسیاری در جهان اسلام و کشورهای مستقل شد.

وی ادامه داد: اگر امروزه مقاومتی در سوریه، عراق، بحرین، یمن، لبنان، فلسطین و ... مشاهده می‌شود به پرچمداری انقلاب و متأثر از شعارهای اصلی گفتمان انقلاب اسلامی و از جمله استکبارستیزی بوده است و به جرئت می‌توان گفت امواج گفتمانی انقلاب اسلامی در منطقه و جهان فراگیر شده است.

جوانی با بیان اینکه امروزه آمریکا در میان اغلب ملت‌ها به چهره‌ای منفور تبدیل شده است، گفت: این مسئله تنها اختصاص به ملت‌های مسلمان ندارد و حتی در داخل خود آمریکا، نظام سیاسی این کشور به خاطر ماهیت سلطه‌گرایانه، سودجویانه و سرمایه‌داری که دارد و اینکه تنها به فکر منافع یک اقلیت ثروتمند و سرمایه‌دار است به چالش کشیده شده است که نمونه بارز آن در سال‌های اخیر جنبش وال استریت بود و انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری نیز از همین زاویه قابل تحلیل است.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه اظهار کرد: این مسائل نشان می‌دهد که گفتمان نظام سرمایه‌داری حتی در قلب این نظام با مشکل مواجه شده است و این از آثار و برکات انقلاب اسلامی است.

ظهور انقلاب اسلامی و نزول قدرت سلطه‌گری آمریکا

وی یادآور شد: در حقیقت یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجی و در سطح منطقه‌ای و جهانی، بسط گفتمان سلطه‌ستیزی و استکبارستیزی است و این روند روبه توسعه است و با گذر زمان مقابله با استکبار و ستیز با آمریکا به امری فراگیر تبدیل خواهد شد و ملت‌های بیشتری به این گفتمان می‌پیوندند.

جوانی در پایان عنوان کرد: براساس همین روند روبه گسترش آمریکاستیزی است که نخبگان و کارشناسان آمریکایی دوران ابرقدرتی آمریکا را پایان یافته تلقی می‌کنند و معتقدند آمریکا هرگز قادر به احیاء سلطه خودش در جهان و به ویژه در جهان اسلام و منطقه راهبردی غرب آسیا نخواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |