پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 12980 15:22 1394/03/08
سد گتوند نبود اهواز را آب می برد!

سد گتوند نبود اهواز را آب می برد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سد گتوند نبود اهواز را آب می برد!

سد گتوند نبود اهواز را آب می برد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دفاع تمام قد وزیر نیرو از سد نمکی در قلب کارون

مهدی زاهدی

m.zahedi25@yahoo.com

سفر وزیر نیرو به خوزستان در آخرهفته گذشته درست در زمانی اتفاق افتاد که ماجرای سد گتوند و حواشی آن چند روزی است در صدر اخبار قرار گرفته است.

البته این روزها در خوزستان بحث فقط بر سر شوری آب کارون و نمک های سد گتوند نیست؛ ماجرای بحران آب در این استان تا جایی پیش رفته است که زمزمه هایی مبنی بر توقف دستوری کشت محصول در این منطقه شنیده شده است.

د راینسفر مسوولان محیط زیست و کشاورزی استان از یک سو از بحران های پیش آمده برای حوزه آب در استانشان حکایت کردند و از سوی دیگر وزیر و معاونانش از تنش های آبی کشور سخن گفتند؛ آنها از سدسازی بی رویه انتقاد کردند و اینها از مزایای سدها؛ و این موضوع تا بدانجا پیش رفت که حمید چیت چیان در دفای تمام قد از سد گتوند اعلام کرد اگر این سد نبود روز اول فروردین اهواز زیر آب می رفت!

سدسازی بی رویه معیشت مردم را به خطر انداخت

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور و مشاور استاندار خوزستان در امور محیط زیست و شیلات، یکی از مسوولانی بود که در نشستی مشترک با وزیر نیرو حضور داشت؛ او تجدید نظر وزارت نیرو در سیاست سدسازی و مدیریت منابع آب را خواستار شد.

جاسم مرمضی فزود: در نتیجه سدسازی بی رویه در این استان، معیشت بخش زیادی از مردم از بین رفته و سلامتی آنها نیز با تشدید ریزگردها در معرض آسیب قرار گرفته که این مسایل ناشی از کمبود آب است.

وی با بیان تغییر رویه برخی مناطق دنیا با توجه به اثرات سوء سدسازی گفت: در خوزستان نیز کاهش شدید ذخایر ماهیان مهاجر مانند 'صبور' و 'بنی' که اقتصاد بسیاری از مردم به آنها وابسته بود، نابودی ذخایر ژنتیکی آبزیان، خشک شدن تالاب های هورالعظیم و شادگان در اثر سدسازی اتفاق افتاده است.

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور، حداقل انتظار مردم خوزستان را احیای تالاب ها و بازگشت شرایط گذشته دانست و افزود:این تالاب ها هم میراث فرهنگی و هم میراث طبیعی و زیست محیطی منطقه است و اقتصاد و معیشت مردم نیز به آن وابسته است.

به گفته وی، پیش از ساخته شدن سدها، استان خوزستان دارای محیط زیست، شیلات، کشاورزی و دامپروری، صنایع دستی و اقتصاد شکوفا بود و چیزی به نام معضل ریزگردها هم وجود نداشت.

کارون به فاظلاب تبدیل شده است

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور با بیان اینکه برخی سیاست های نادرست، باعث به خطر افتادن رودخانه های کارون و کرخه شده، افزود: کارون به یک زهکش و فاضلاب تبدیل شده است.

مشاور استاندار خوزستان همچنین پساب های نیشکر و کشاورزی در منطقه را چالش و مصیبت دانست که با اتخاذ تدابیر و استفاده از تکنولوژی می توان به آن را به فرصت تبدیل کرد.

اما قابل تامل ترین بخش از سفر چیت چیان به خوزستان حضور وی در جمع خبرنگاران خوزستانی بود او در این نشست در قلب کارون تاکید کرد:اگر سیلابی در کارون با دبی بالای شش هزار متر مکعب به وجود آید، تمام شهر اهواز زیر جریان سیلاب قرار می‌گیرد و اولین نفع بزرگی که از سد گتوند عاید خوزستان و کشور شد این بود که سیلاب لالی را توانست کنترل کند.

خطر سیل نوروز به خیر گذشت

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی در خصوص نقش سد گتوند اظهار داشت: این سد علاوه بر نقش موثر در تأمین آب برای اراضی پایین دست و همچنین تولید برق در زمان های پیک مصرف، در مهار سیلاب ها نیز بسیار موثر بوده است.

وی افزود: در روزهای اول تا سوم فروردین سیلاب مهیبی در این منطقه اتفاق افتاد و حداکثر دبی جریان سیلابی به شش هزار و 100 متر مکعب رسید.

این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: کارشناسان معتقدند اگر سیلابی در کارون با دبی بالای شش هزار متر مکعب به وجود آید، تمام شهر اهواز زیر جریان سیلاب قرار می‌گیرد و اولین نفع بزرگی که از سد گتوند عاید خوزستان و کشور شد این بود که سیلاب لالی را توانست کنترل کرده و جلوی جریان سیلاب به سوی اهواز و شهرهای واقع در حاشیه روخانه کارون را بگیرد.

وی ادامه داد: این خطر بسیار بزرگ از سر مردم اهواز رفع شد و امید است با تمهیدات اندیشیده شده به طور کامل مسائل مربوط به سد گتوند حل شود.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی در خصوص مسئله شوری رودخانه کارون گفت: این مسئله یک مسئول واحد ندارد و تمام زهاب‌های کشاورزی که وارد کارون می‌شود؛ به‌ویژه زهاب مجتمع‌های نیشکر به شدت میزان شوری آن را بالا می‌برد.

وی افزود: امروز EC کارون در خروجی گتوند کمتر از 1200 میکروموس است و وقتی به خرمشهر و آبادان می‌رسد این رقم به 3700میکروموس افزایش می‌یابد.

چیت چیان با بیان اینکه فاضلاب‌های شهری و قسمت عمده زهاب‌های کشاورزی وارد رودخانه کارون و باعث شوری آن می‌شود، کفت: وزارت نیرو موظف به پرداخت خسارت به افرادی که در منطقه دچار خسارت می‌شوند نیست.

انتقال فقط برای آب شرب

وی افزود: در دوران فعالیت دولت یازدهم هیچ‌گونه انتقال آبی برای مصارف کشاورزی و صنعت از خوزستان به دیگر نقاط کشور انجام نمی‌شود و تنها در مواقع ضرورت برای مصرف آشامیدنی این انتقال صورت خواهد گرفت.

وزیر نیرو از رهاسازی آب سدها برای جبران کمبود آب در خوزستان خبر داد و گفت: آورد رودخانه کارون در سال جاری 10 میلیارد متر مکعب بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور امسال به 12.7 میلیارد مترمکعب برسد، اما مجموع رهاسازی آب در رودخانه کارون برای استفاده کشاورزان تا پایان شهریور 13.5 میلیارد متر مکعب خواهد بود که 800 میلیون متر مکعب از این مجموع از محل ذخایر موجود است.

وی ادامه داد: در خصوص کیفیت آب رودخانه کارون، سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت دارد که مطالعاتی در این زمینه داشته و شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در خوزستان تشکیل شده است، امید می‌رود در نتیجه این مطالعات بتوان وضعیت رودخانه کارون را به وضعیت مطلوب برگرداند.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای برنامه مجدودیت کشت در منطقه، اذعان داشت: در سال آبی 94-93 در خوزستان میزان بارش 45 درصد نسبت به متوسط سال‌های قبل کاهش یافته است، اگر محدودیتی در کشاورزی ایجاد می‌شود به دلیل محدودیت منابع آب بوده و بنا نیست کسی خسارتی به دلیل این کمبود پرداخت کند.

 
 
 
 


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |