جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 13636 15:00 1394/04/05
سخت گیری عربستان برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس

سخت گیری عربستان برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سخت گیری عربستان برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس

سخت گیری عربستان برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مانع تراشی ها آغاز شد:

سخت گیری عربستان برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس

پس از گذشت یک هفته از تصمیم عربستان مبنی بر آغاز سرمایه گذاری خارجی در بورس اصلی این کشور، تداول، شاخص ها بدون رشد و سقوط چشم گیری هفته کاری را به پایان رساندند. یک هفته پس از باز شدن دروازه های سرمایه گذاری در عربستان، شاخص بورس این کشور بدون هیج حرکت چشم گیری، روند حرکتی خود را به پایان رساند. بر اساس این گزارش، یکی از مدیران صندوق های سرمایه گذاری آمریکایی که به عنوان یک سرمایه گذار خارجی وارد بورس تداول شده بود در این خصوص اظهار داشت:بازار عربستان برای سرمایه گذاری جذاب است اما این جذابیت در بزرگ ترین اقتصاد خاورمیانه به اندازه ای نیست که بتوان گفت سرمایه گذاران خارجی برای ورود به این کشور هجوم آوره اند. به گزارش سنا، جریان سرمایه خارجی در این کشور نسبت به هفته گذشته بسیار کمتر شده است و نهاد ناظر بازار عربستان با وضع قوانینی موانع زیادی برای مدیران سرمایه گذاری خارجی مثل Harding Loevner و Fidelity برای ورود به بازار 575 میلیون دلاری عربستان وضع کرده است.

آدام کوتاس، مدیر سرمایه گذاری خاورمیانه و آفریقای شرکت مدیریت سرمایه گذاری Fidelity در این خصوص اظهار داشت: سرمایه گذاران خارجی هنوز در مرحله آموزش و یادگیری هستند و هنوز به مرحله سرمایه گذاری وارد نشده اند و به نظر می رسد تلاش عربستان برای ورود سرمایه گذاران خارجی بیشتر شبیه به یک مرحله تکاملی است تا یک انقلاب اقتصادی. با این اظهار نظر آدام کوتاس، به نظر می رسد روند ورود سرمایه از شرکت های خارجی تا چندین ماه آینده صورت نگیرد. شرکت های خارجی برای خرید سهام باید گواهی نامه ای از نهاد ناظر عربستان (CMA) داشته باشند و تنها شرکت هایی که سرمایه ای بالاتر از 5 میلیارد دلار و سابقه 5 ساله در سرمایه گذاری در کشورهای خارجی را داشته باشند امکان دریافت این گواهی نامه را دارند. هیچ سرمایه گذار خارجی به تنهایی نمی تواند بیش از 5 درصد از سهام یک کشور را داشته باشد و کل سرمایه گذاری یک شرکت خارجی در یک شرکت عربی بیش از 49 درصد نخواهد بود.

بر این اساس، سقف سرمایه گذاری شرکت های سرمایه گذاری خارجی در هر سهامی 20 درصد بیشتر نخواهد بود و این شرکت ها نمی توانند بیش از 10 درصد از سهام کل شرکت های پذیرفته شده در بورس عربستان را دارا باشند. تا به حال که هیج کدام از سرمایه گذاران خارجی به طور غیر مستقیم از طریق سوآپ و صندوق های سرمایه گذاری از بورس عربستان، سهام خریداری نکرده اند. آشا متا، مدیر بازارهای نوظهور در شرکت مدیریت سرمایه گذاری Acadian در این خصوص اظهار داشت: ما برای سرمایه گذاری در بورس عربستان مشتاق هستیم اما در مرحله اول باید قوانین را به درستی آموزش ببینیم و به همین دلیل هنوز راه زیادی برای سرمایه گذاری در این بورس پیش رو داریم . مدیر عامل بورس عربستان، عادل القمدی در پاسخ به رویترز در این خصوص گفته بود که در حال حاضر نهاد ناظر بازار عربستان مشغول رسیدگی به درخواست های 6 شرکت خارجی برای حضور در بورس این کشور است در حالی که تنها دو شرکت Ashmore و هلدینگ HSBC موفق به اخذ مجوز شده اند. مدیران سرمایه گذاری پیش بینی می کنند با تسهیل ورود سرمایه گذاران خارحی به بورس عربستان، این بازار شاهد 10 ها میلیارد دلار تزریق نقدینگی خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |