پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 13157 15:01 1394/03/17
سبقت برق آساس ترکیه از ایران در صادرات سنگ های تزیینی

سبقت برق آساس ترکیه از ایران در صادرات سنگ های تزیینی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سبقت برق آساس ترکیه از ایران در صادرات سنگ های تزیینی

سبقت برق آساس ترکیه از ایران در صادرات سنگ های تزیینی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 در سال 1368 صادرات سنگ تزیینی ایران 80 میلیون دلار و صادرات ترکیه 40 میلیون دلار بود. در حالی که اکنون صادرات ترکیه به 2.5 میلیارد دلار رسیده، یعنی 60 برابر شده است و به صورت خوش‌بینانه توانستیم صادرات خود را تنها به حدود پنج برابر برسانیم.

گروه تولید

رییس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه ایران غنی‌ترین و متنوع‌ترین ذخایر مرمریت و تراورتن جهان را دارد، گفت: این درحالی است که تنها 20 درصد از ذخایر سنگ‌های تزیینی اکتشاف شده است و با وجود نزدیک به 2000 معدن سنگ فقط 400 میلیون دلار صادرات داریم.

ابوالقاسم شفیعی روزیکشنبه درنشستی خبری با اشاره به اینکه از 7800 معدن موجود در کشور 1930 معدن مربوط به سنگ تزیینی است، اظهار کرد: کل ذخایر معدنی ایران حدود 42 میلیارد تن است که چهار میلیارد تن آن مربوط به سنگ‌های تزیینی است.

وی ادامه داد: ذخایر خوبی در گرانیت داریم اما مقدار زیادی از آن ارزش صادراتی ندارد.

شفیعی با بیان این‌که در زمینه‌ سنگ‌های مرمریت و تراورتن غنی‌ترین و متنوع‌ترین ذخایر جهان را داریم، گفت: نزدیک‌ترین کشورها به ما ترکیه و ایتالیا هستند که فاصله زیادی با ما دارند. برای مثال تراورتن قرمز، گردویی، لیمویی و خاکستری مختص ایران است.

رییس انجمن سنگ ایران با بیان این‌که در سنگ مرمریت رقیب ما افغانستان و پاکستان هستند، افزود: اخیرا مکزیک و چین هم معادنی را اکتشاف کردند اما از نظر معادن فاصله زیادی با ما دارند. این درحالی است که به گفته سازمان زمین‌شناسی در حال حاضر تنها 20 درصد از ذخایر کشور مورد اکتشاف قرار گرفته که آن هم سطحی است.

شفیعی با بیان این‌که اکتشاف سنگ‌های تزیینی زیرزمینی به‌طور کلی اقتصادی نیستند، گفت: در حال حاضر 17 میلیون تن سنگ تزیینی استخراج می‌شود و این در حالی است که حدود 35 درصد از معادن موجود فعال نیستند.

وی با بیان این‌که حدود چهار درصد از سنگ‌های استخراج شده به صورت خام و کمتر از یک درصد آن به صورت فرآوری شده صادر می‌شود، گفت: در زمینه‌ صادرات خوب عمل نکردیم و به دلیل حضور داعش در عراق، صادرات در سال گذشته بسیار ضعیف شد.

رییس انجمن سنگ ایران اظهار کرد: درحال حاضر به‌طور کلی صادرات رسمی سنگ‌های تزیینی اعم از فرآوری‌شده و خام حدود 200 میلیون دلار است در صورتیکه رقم صادراتی واقعی به حدود 400 میلیون دلار می‌رسد، چراکه گمرک سنگ‌ها را براساس قیمت پایه حساب می‌کند نه قیمت فروش.

شفیعی با اشاره به تاریخچه صادرات سنگ تزیینی در ایران و جهان گفت: در سال 1368 صادرات سنگ تزیینی ایران 80 میلیون دلار و صادرات ترکیه 40 میلیون دلار بود. در حالی که اکنون صادرات ترکیه به 2.5 میلیارد دلار رسیده، یعنی 60 برابر شده است و به صورت خوش‌بینانه توانستیم صادرات خود را تنها به حدود پنج برابر برسانیم.

رییس انجمن سنگ ایران با اشاره به مشکلات سنگ کشور برای صادرات ادامه داد: رقبای ما امتیاز مثبت زیادی دارند، برای مثال ترکیه می‌تواند ال سی باز کند و به همین دلیل لازم نیست نقدینگی خود را کلا در بازار قرار دهد و با مشکل نقدینگی روبرو شود. از سوی دیگر نرخ سود تسهیلاتی در کشور ما همیشه بالا بوده و در دنیا کمتر از چهار درصد است.

شفیعی با بیان این‌که بهره‌وری در کشور ما بسیار پایین است، گفت: درست است که حقوق و دستمزد پایین می‌دهیم اما به همان اندازه نیز کار انجام می‌دهیم. از سوی دیگر یکی از دلایلی که صنعت سنگ‌بری در کشور موفق نشد عدم آموزش مناسب است. زمانی که ماشین‌الات پیشرفته از خارج وارد می‌کنیم یک کارگر افغانی یا کارگر بدون دانش مربوطه روی آن کار می‌کند؛ بنابراین به دنبال آن هستیم که یک رشته تخصصی در این زمینه حداقل تا مقطع لیسانس در سنگ‌های تزیینی ایجاد شود.

وی با بیان این‌که سهم ما در حوزه صادرات حداقل باید به دو میلیارد دلار برسد، گفت: ایتالیا با حدود 350 معدن هشت میلیارد یورو صادرات دارد. در حالی که صادرات ما با حدود 2000 معدن به 400 میلیون دلار نمی‌رسد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |