پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 11779 13:26 1394/01/28
سبقت آمریکا از ایران در تولید پسته

سبقت آمریکا از ایران در تولید پسته

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سبقت آمریکا از ایران در تولید پسته

سبقت آمریکا از ایران در تولید پسته

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دبیر کل انجمن تولید پسته ایران گفت: آمریکا تا سال 2020 به دلیل سرمایه گذاری در حوزه پسته و همچنین مدیریت صحیح تولید خود را دو برابر خواهد کرد در حالی که ایران چنین افقی ندارد.

حمید فیضی در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز، اظهار کرد: اینکه گفته شده ایران توانسته جایگاه اول تولید پسته در دنیا را از آمریکا بگیرد، درست نیست و در سال گذشته ایران و آمریکا از نظر تولید پسته با اندکی تفاوت شبیه هم بودند. هیچ گاه با اینکه تولید پسته ما چندهزار تن بیشتر از آمریکا باشد، نمی توانیم بگوییم که از آن کشور پیشی گرفته‌ایم.

اوافزود: نکته اینجاست که تولید پسته ایران تحت تاثیر آب‌های زیرزمینی است. و با توجه به مدیریت ناصحیح منابع زیرزمینی تولید پسته ایرانی روند رو به رشدی را طی نمی‌کند. ما باید تمام تلاش خود را بکنیم که بتوانیم میزان تولید خود را در اندازه‌ای که اکنون است، نگه داریم.

فیضی ادامه داد: باید سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شود و همچنین برای مدیریت صحیح آب‌های زیرزمینی نیز برنامه‌ریزی بشود تا ما بتوانیم از امکان افزایش تولید پسته در ایران صحبت کنیم. این در حالی است که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در آمریکا، احتمالا تولید پسته این کشور تا سال 2020 نسبت به امروز دو برابر خواهد شد. در حالی که می‌بینیم افق این چنینی برای ایران وجود ندارد.

دبیرکل انجمن تولید پسته ایران همچنین بیان کرد: بطور کلی روند ذخیره آب‌های زیرزمینی به گونه‌ای است که مناطق سنتی تولید پسته مثل کرمان در سال‌های آینده با کاهش تولید روبه‌رو می‌شوند. البته استان‌‌های دیگری که به تولید کنندگان پسته اضافه شدند مثل خراسان، مرکزی، فارس و قزوین می‌توانند کاهش تولید را جبران کنند ولی جبران تولید زمان بر است چون مرحله کاشت تا تولید پسته برای مصرف حداقل 10 سال طول می‌کشد.

او درباره وضعیت تولید پسته در سال پیش رو توضیح داد: سال محصولی از مهر هر سال تا شهریور سال بعد ادامه دارد و اکنون برای قضاوت درباره اینکه وضعیت محصول چگونه خواهد بود، زود است چون گیاهان تازه جوانه زده‌اند. از اواسط خرداد ماه مشخص می‌شود که وضعیت سال محصولی امسال چگونه خواهد بود.‌‌



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |