شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 153932 17:13 1400/06/22
سایه ابهام سیاست های دولت جدید عامل درجا زدن بورس

سایه ابهام سیاست های دولت جدید عامل درجا زدن بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سایه ابهام سیاست های دولت جدید عامل درجا زدن بورس

سایه ابهام سیاست های دولت جدید عامل درجا زدن بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

شاخص کل بازار بورس روز یکشنبه، ۲۱ شهریورماه با ۴۰ هزار و ۴۶۶ واحد کاهش معادل 2.64 درصد کانال یک میلیون پانصد هزار واحدی را از دست داد و در جایگاه یک میلیون و ۴۸۹ هزار واحدی قرار گرفت. همچنین در معاملات دومین روز هفته  بیش از هفت میلیارد و ۵۱۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۱ هزار و ۹۱۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. در این روز شاخص هم‌وزن نیز با ۱۳ هزار و ۲۸۵ واحد کاهش به ۴۵۰ هزار و ۵۹ واحد رسید. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه گفتگو کرده ایم.

دکتر حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به دلایل ریزش بازار سرمایه گفت: بازارسرمایه پس از فتح قله یک میلیون و پانصد هزار واحدی روزهای مرددی را طی می کند و مسائل متعددی موجب شده است تا اهالی بازارسرمایه با دقت بیشتری به آینده نگاه کند.

محمودی اصل بیان داشت: یکی از عوامل مردئی بازار سرمایه بحث قیمت گذاری دستوری است و علارغم وعده های داده شده شاهد اصرار مسئولان برای کاهش قیمت سیمان و فولاد به یک عدد مشخص هستیم که این موضوع به معنی  قیمت گذاری دستوری است. حذف قیمت گذاری دستوری موجب می شود تا همه عواید فروش به دست تولید کننده و سهام دار برسد و واسطه ها حذف شود، ضمن این که شفافیت عرضه احتمالا موجب خواهد شد تا قیمت ها نیز کاهش یابد، به خصوص در سیمان دیدیم که قیمت ها متعادل شد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: اجبارهمه شرکت ها به عرضه سیمان در بورس کالا در بلند مدت به نفع شرکت های تولیدی خواهد بود، اما به دلیل انتظارات تورمی که به دلیل مسائل سیاسی و مذاکرات برجامی و نرخ ارز به وجود امده است قیمت سیمان افزایش خواهد یافت.

محمودی اصل تاکید کرد: اگر دولت به وعده خود عمل نکند و قیمت گذاری دستوری حذف نشود در آینده میزان تولید کاهش خواهد یافت و در دوره های بعدی شاهد تورم کالاها خواهیم بود.

این تحلیل گر بازار های مالی بیان داشت: عامل بعدی که در بازار سرمایه تاثیر گذار است، سخنان رئیس کل بانک مرکزی است که خبر از ورود اوراق ودیعه با نرخ سود نزدیک به تورم را داده است، اما مشخص نیست که دولت به دنبال عملی کردن این ایده است یا خیر؟

این کارشناس اقتصادی افزود: عامل دیگر موثر بر بازار سرمایه افزایش سود بانکی است، که وضعیت آن هم نامشخص است.

محمودی اصل گفت: عامل دیگر واردات خود رو است که اگر عملی شود به نفع تولید کننده داخلی خواهد بود، اما تناقض ها در این زمینه زیاد است.

محمودی اصل در پایان تاکید کرد: موضوع دیگر آزاد سازی نرخ انرژی است که آینده این موضوع نیز مبهم است و اگر عملی شود شرکت های تولید کننده برق سود زیادی کسب خواهند کرد اما هزینه سایر شرکت های بورسی را به شدت افزایش خواهد داد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |