پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 136221 18:52 1399/12/17
سایه ابهام بر سر بازار نفت ایران

سایه ابهام بر سر بازار نفت ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سایه ابهام بر سر بازار نفت ایران

سایه ابهام بر سر بازار نفت ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

این روزها اما واگرها برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی قوت گرفته، از یکسو برداشته شدن تحریم ها و از سوی دیگر بازگشت مشتریان سابق نفت ایران این موضوع را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، صاحبنظران حوزه انرژی معتقدند لغو تحریم ها و اجرای مجدد برجام با حضور «جو بایدن» پروسه ای زمان بر است و با توجه به گفتگوها و اختلاف نظرها احتمال بازگشت ایران به بازار نفت به کندی صورت می گیرد.

در همین زمینه محمدعلی خطیبی، کارشناس حوزه انرژی، در گفتگو با جهان اقتصاد اظهار کرد: بازگشت ایران به بازار نفت به رفع تحریم ها بستگی دارد و اگر تحریم ها ادامه یابد در بازگشت به بازار نفت نباید امیدوار باشیم و باید صبر کرد تا ببینیم بحث تحریم ها به کجا ختم می شود و آیا آمریکا تحریم ها را لغو می کند و یا اینکه این موضوع را در گرو موضوعاتی دیگر می داند، بنابراین اگر تحریم ها برداشته نشود اتفاق قابل توجهی رخ نخواهد داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مساله اصلی مانع بودن تحریم ها است و اگر تحریم ها برداشته شود مشتریان ما با خیال راحت از ما نفت خریداری خواهند کرد و در غیر این صورت نمی توان چندان به بهبود وضعیت بازار ایران امیدوار بود.

خطیبی در ارزیابی نشست اخیر اوپک‌پلاس گفت: درباره نشست اخیر اوپک باید گفت کشورهایی مثل روسیه و قزاقستان به دنبال افزایش تولید هستند و از سویی دیگر عربستان تداوم کاهش تولید را در برنامه دارد.

به گفته وی، کشورهایی مثل عربستان معتقدند کماکان باید احتیاط را از دست ندهیم چون شرایط، تثبیت‌نشده و شکننده است و هرآن ممکن است به شرایط قبلی برگردیم.

وی بیان کرد: موضوع افزایش تولید از سوی روسیه و قزاقستان به سیاست‌های آنها برمی‌گردد، در شرایطی که همه کشورها علاقه دارند قیمت‌ها بالا برود، در نظر هم دارند نفت بیشتری فروخته و درآمد بالاتری کسب کنند، اما باید در نظر داشته باشند که اگر همه کشورها این کار را بکنند قیمت نزولی می‌شود و همه ضرر می‌کنند؛ در واقع این اقدام، بهره‌مندی از خویشتن‌داری و مدیریت بازار از سوی دیگر کشورها است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |